Ola forklarer hvorfor han trekker seg ut av kartleserstolen: – Rally er blitt helt Formel 1

Pågangsmot og motivasjon ble raskt møtt med stress og uro. Ola Fløene legger ikke skjul på at årets rallysatsing ble for mye for ham.

Publisert

På et halvt år har Andreas Mikkelsen mistet to kartlesere. Først trakk barndomskameraten Anders Jæger-Amland seg ut av personlige årsaker kombinert med at de mistet et attraktivt WRC-sete, mens det i sommer ble sluppet en ny bombe ved at Ola Fløene igjen er ferdig som kartleser for Mikkelsen.

Ola Fløene. (Foto: Toksport WRT)
Ola Fløene. (Foto: Toksport WRT)

På et halvt år har Andreas Mikkelsen mistet to kartlesere. Først trakk barndomskameraten Anders Jæger-Amland seg ut av personlige årsaker kombinert med at de mistet et attraktivt WRC-sete, mens det i sommer ble sluppet en ny bombe ved at Ola Fløene igjen er ferdig som kartleser for Mikkelsen.

Fløene og Mikkelsen har kjent hverandre i mer enn 15 år og har hatt to epoker sammen tidligere. Da Mikkelsen trengte en ny kartleser på relativt kort tid denne sesongen, så var Fløene på mange måter en selvskreven kandidat - og det ble raskt besluttet at disse skulle finne veien tilbake igjen. Men etter en beintøff sesong med satsing i både WRC 2 og Rally-EM, med svært varierende resultater attpåtil, så er Fløene nå ærlig på at kjøret ble i det vel drøyeste laget.

– Jeg visste før sesongen at det skulle bli mye, men jeg ble jo motivert av Andreas til å bli med. Dessverre kjenner jeg nå at det ble altfor mye til slutt. Jeg har vært på etterskudd hele tiden, jeg kom aldri helt inn i det, og den siste måneden har jeg kjent at dette fikser jeg ikke,  sier en åpenhjertig Ola Fløene til Parc Fermé.

Hele tiden på etterskudd

Parallelt med Mikkelsen-satsingen har han hatt en bunnsolid kontrakt med Red Bull innenfor deres satsing på ørkenrally, og er det noe som har ligget Fløenes hjerte nær de siste årene, så er det nettopp ørkenrally. Dette vil han fortsatt opperettholde, men etterhvert som sesongen har utviklet seg, så kjente Fløene nå at han var i ferd med å møte veggen hvis han selv ikke tok et drastisk valg.

– Jeg begynte å bli så stressa og må innrømme at det ikke lenger var noe gøy. Vi sleit og sleit, og jo mer vi jobbet jo dårligere ble resultatene. Det ble bare kaos inne i hodet på meg, for jeg klarte ikke levere slik jeg selv ønsket. Men Andreas vil dette så jævlig, altså. Så kjenner jeg at det bare blir etterskuddsjobb. Når du egentlig skal bruke tre til fem dager med videojobbing, for eksempel, men må gjøre unna denne jobben på 1,5 dag. Da har du ikke sjans, sier Norges kanskje mest erfarne kartleser gjennom tidene.

På papiret var ørkenrally og ordinært rally noe han skulle klare å kombinere, men det ble nærmest et kultursjokk for Fløene å vende tilbake til det internasjonale rallysirkuset - hvor han utenom enkeltinnhopp og kortere perioder med andre førere ikke har satset fullt siden første halvdel av 2017 med Mads Østberg.

– Møter du opp lite forberedt nå, så har du ikke sjans. Rallyen er blitt helt Formel 1 det nå. Det er bare å glemme og møte opp om du ikke har gjort jobben din i forkant. Nivået er blitt steppet opp enormt, spesielt blant R5-bilene. Det ser du på tidene. Det hjalp for klassen at Andreas kom i år, men så har det kommet så mange andre også, sier Fløene, som er raus nok til å skryte av sin tidligere kollega og landsmann Mads Østberg for at konkurransen har tatt seg opp.

– Så du Mads i Estland, eller? Han var som en maur med AG3 på ryggen. Han ga seg faen ikke. Og det er ikke tvil om at Andreas og jeg blir trigget over at han blir trigget. Det er det ingen tvil om. Tenk deg NM med de to gutta der, da, sier Fløene på klassisk energisk vis.

Angrer ikke

Til tross for at det ble for mye av det gode nå, så er han tydelig på én ting:

– Jeg angrer ikke på at jeg prøvde. Det var jævlig kult. Men nå hadde jeg ikke mer kapasitet. Jeg begynte å bli stresset innvendig. Jeg syns rally var skikkelig kult igjen etter Rally Monte Carlo, og det er synd at vi ikke fikk fullført dette, sier han.

Mikkelsen har forståelse for situasjonen som gjorde det vanskelig for Ola å fortsette. Det betyr at han må på kartleserjakt igjen, som nevnt for andre gang på bare et halvt år. Skoda-føreren er nå klar på at han skal ta seg god tid, og at den eller de neste som sitter i hans høyrestol ikke nødvendigvis er den han ender opp med på lang sikt.

– Vi ser på forskjellige løsninger. Jeg vet ikke hvem som skal være med til den neste runden, Barum i Tsjekkia, og det er ikke sikkert den som blir med der er den som blir med i framtiden. Vi ser på forskjellige løsninger og jeg må bruke resten av året på å finne ut hvem jeg vil ha med meg, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.

Han er veldig tydelig på at han ikke vil legge noen tydelige føringer på hvem han ender opp med. 32-åringen presiserer også at en norsktalende kartleser ikke er et absolutt krav selv om han gjennom det meste av karrieren sin har hatt norsk kartleser.

– Jeg skal teste ut begge deler. Jeg hadde engelskspråklige noter i Mikko Markkula og Paul Nagle, men det var ingen klar engelsktale, noe som den gang ikke var optimalt for meg. Jeg har alltid tenkt norsk hele tiden, men en klar britisk uttale tror jeg skal gå fint. Så jeg låser meg ikke til noen norske eller svenske kartlesere, sier Mikkelsen.

Veronica er klar hvis Andreas selv ønsker

Andreas Mikkelsen og Ola Fløene fra Rally Polen tidligere i sommer. (Foto: Maciej Niechwiadowicz / Toksport WRT)
Andreas Mikkelsen og Ola Fløene fra Rally Polen tidligere i sommer. (Foto: Maciej Niechwiadowicz / Toksport WRT)

En av de heteste norske kartleserne på markedet er rutinerte Veronica Engan, som attpåtil er tilknyttet Mikkelsens team Toksport WRT som teamkoordinator på alle VM- og EM-runder de kjører. Og med bøttevis av internasjonal erfaring, kombinert med norsk tale, skulle man tro at hun var en selvskreven og ikke minst høyaktuell kandidat. Samtidig understreker Mikkelsen at det ikke er aktuelt for Jæger-Amland å gjøre et comeback på nåværende tidspunkt.

– Hun er selvfølgelig en av de aktuelle. Når du ser på norske kartlesere så er hun absolutt en av de i toppen. Men jeg skal bruke tiden godt framover, så om det blir henne eller noen andre vet jeg ikke. Jeg har ikke lyst til å gi noen prosentsjanser på hvem det skulle stå mellom, og jeg bestemmer meg ikke noe fast for framtiden nå. Den avgjørelsen tar jeg på slutten av året.

Parc Fermé har vært i kontakt med Engan for å høre hvorvidt hun anser seg selv som aktuell. Og hun bekrefter at hun både har snakket med Andreas og også fått lest litt for ham på test.

– Om han vil ha med meg, så er jo det selvsagt veldig gøy. Men det må være Andreas sitt valg, og det er ikke noe jeg pusher mot. Jeg har også snakket med teamsjefen i Toksport om eventuell lesing, og han er klar på at han ikke vil stå i veien for meg som kartleser, selv om han helst ønsker at jeg jobber som teamkoordinator, sier Engan til Parc Fermé.

– Norsk tale, mye erfaring, og dere er allerede teamkollegaer. Mye taler vel for at du burde vært veldig aktuell?

– At vi er i samme team tror jeg ikke spiller noen rolle når han skal ta et valg. Det er i så fall bare en bonus. Det er feil om han skulle valgt meg fordi jeg har vært teamkoordinatoren hans i et halvt år. Dette valget må være hans, og jeg er ikke typen til å være så på, selv om jeg har lagt merke til at flere kanskje syns jeg burde være det, ler hun.

Powered by Labrador CMS