Sindre Setsaas, Daniel Zils og Oskar Sandberg foran deres BMW som i likhet med førertrioen har fungert som en klokke denne sesongen. Og det betyr at ingen andre, uansett klasse, har prestert jevnt over så sterkt som disse gutta på ett av verdens mest myteomspunnede motoranlegg.

Oppsiktsvekkende norsk gullmedalje på den legendariske racingbanen

Oskar Sandberg og Sindre Setsaas sikret denne helgen en mesterskapstittel helt utenom det vanlige, omkranset av flere nordmenn på startstreken nå på sluttspurten av det tyske langdistansemesterskapet.

Publisert Sist oppdatert

RACING: At motorsport og Tyskland hører sammen er gammelt nytt, og Tyskland står for verdens mest kjente, for mange den råeste og mest legendariske, og den ellers utvilsomt lengste banen hvor det er tillat med baneracing.

RACING: At motorsport og Tyskland hører sammen er gammelt nytt, og Tyskland står for verdens mest kjente, for mange den råeste og mest legendariske, og den ellers utvilsomt lengste banen hvor det er tillat med baneracing.

På Nürburgring Nordschleife er det konstant kjøring gjennom store deler av året, enten det er privatbiler, lukkede tester og prøvekjøring med bilfabrikanter eller sportslige aktiviteter, men det er kun ett mesterskap som følger kun denne banen; nemlig NLS, som på godt norsk kalles det tyske mesterskapet i langdistanseracing.

Noe av det mer unike med denne serien er ikke bare at de kjører kun på «Nordsløyfa», men det er også et vidt spenn av klasser og merker, alt fra de ultraprofesjonelle teamene med GT3-biler rattet av godt betalte førere, til flere standardbilklasser med en rimeligere inngangspenge og for mange en døråpner til en stor racingkarriere, til alt av gentlemen-førere og andre hobbyførere i ymse klasser.

Populær norsk destinasjon

Dette mesterskapet har også i flere tiår tiltrukket seg flere norske førere på tvers av nivåer, og i toppklassen har både Christian Krognes og Dennis Olsen hevdet seg med flere resultater helt i toppen i beintøff kamp med flere av verdens beste GT-racere, og eksempelvis har mesterskapet også et helnorsk team i Møller Bil Motorsport som kjører utvalgte løp gjennom året i TCR-klassen med sin Audi RS3.

Og vi har også flere norske førere og også førerduoer, og det er den faste duoen Sindre Setsaas og Oskar Sandberg i Adrenalin Motorsport vi skal vie mest oppmerksomhet til. Sammen med deres trofaste lagkamerat Daniel Zils har de herjet i klassen med BMW 330i.

For ingen andre har funnet på å vinne klassen i samtlige løp gjennom sesongen, men Sandberg, Setsaas og Zils har altså vært i en klasse for seg i hvert eneste langdistanseløp med cirka 10-12 andre konkurrenter i identiske biler. Dermed har de over flerfoldige langdistanseløp på den krevende racerbanen stått imot alle utfordringer, enten vi snakker om å kjøre fort fra start til mål, unngå tekniske problemer og ikke minst avkjøringer og uhell.

– Et ufattelig år

Alt har med andre ord gått på skinner, og da berger de også en svært gjev mesterskapstittel som nordmenn ellers har et ukjent forhold til.

– Det har vært et ufattelig år hvor ting har gått i riktig retning. Jeg kan ikke fatte hva vi har oppnådd. Dette er min største seier noensinne, sier Oskar Sandberg, som i mange år har levd av bilkjøring i Tyskland, enten det er å kjøre for team i NLS-serien, eller å drive taxi- og coachingvirksomhet både på Nürburgring og andre anlegg.

Hans norske teamkollega Sindre Setsaas har i Norge blitt kjent som flere ganger norgesmester i simracing, men har utenom dette dyrket en karriere i det virkelige liv. I sine yngre dager var han en svært habil gokartfører, og nå er han med på levere sterke resultater på verdens lengste motorbane.

– Dette kommer nok til å ta noen dager før det går opp for meg hva vi har gjort. Det var nok en liten drøm som ble født da jeg først var med til 24-timerløpet som ni-åring sammen med pappa. Den drømmen er nå oppfylt, så til de grader. Det å vinne både løp og mesterskap her på Nürburgring er stort, og definitivt et minne for livet, sier Sindre Setsaas.

Av årets syv løp har fem av dem vært 4-timersløp. Ellers har de hatt sitt tradisjonsrike 6-timersløp, i tillegg til at serien klinte til med et 12-timersløp som ble kjørt over to økter i september.

Det er fortsatt ett løp igjen på kalenderen som kjøres 5. november, også det et 4-timersløp. Men Setsaas, Sandberg og Zils er altså allerede mestere.

Møller Bil Motorsport har denne sesongen endelig kommet tilbake igjen etter to års ufrivillig koronapause.

Møller tilbake med seier

Men de er ikke alene om å sanke seire på Nürburgring. Denne sesongen har Møller Bil Motorsport omsider vært tilbake i manesjen etter to ufrivillige pauseår på grunn av koronaviruset, ettersom mye av deres satsing også innbefatter mye reisevirksomhet for konsernets ansatte som i hopetall stiller opp som gjester hvert eneste løp.

Men de har kommet tilbake med glans etter å ha fått børstet støvet av deres Audi, og sist helg ble det en klasseseier for det helnorske teamet. TCR-bilene kjøres i to ulike klasser, og for Møller var det på papiret bare to biler i deres klasse. Derfor var det også en viktig målestokk for dem å se til SP3T-klassen, hvor de også kjørte før de fikk TCR-bil, hvor det gikk andre biler fra samme internasjonale reglement kjørende.

En ting er da at de på papiret vant TCR-klassen, men de hadde også vunnet SP3T-klassen som hadde ytterligere fire biler med, noe som er en viktig fjær i hatten for Håkon Schjærin, Anders Lindstad og Kenneth Østvold.

– Det er synd at det ikke er flere deltakere i vår klasse, men det tar ikke noe bort fra prestasjonen som teamet har lagt ned i helgen. Vi har kjørt svært gode tider og alt har fungert knirkefritt. Det er gøy å være raskest av samtlige TCR-biler, og teamet har lagt ned en svært solid innsats denne helgen, smiler teamsjef Marius Misfjord.

Thoroughly enjoyed the weeekend with the boys and girls although we had a bucket of bad luck. The pace was clearly there...

Posted by Christian Krognes on Saturday, October 22, 2022

Krognes beste nordmann

Som vanlig var også nevnte Christian Krognes og Dennis Olsen med i toppklassen. For Krognes var det ny teamkamerat for anledningen i Walkenhorst Motorsport, der Formel E-profil og tidligere Red Bull-testfører i Formel 1 Jake Dennis var med på nordmannens bil. De ble også beste BMW med en sjetteplass totalt i løpet, og Krognes da beste nordmann totalt.

Dennis Olsen var på plass igjen, denne gang for første gang sammen med kundeteamet EMA Motorsport i støtte med Porsches solide samarbeidspartner Manthey Racing. Sammen med Matteo Cairoli lå de godt an til en pallplass, men en ørliten feil opp mot Hohe Acht-partiet like etter den kjentekarusellsvingen sendte dem ut av løpet og på bruttlistene.

I Pro-Am-klassen var også Anders Buchardt med, også han i Walkenhorst Motorsport som teamkollega til Krognes i søsterbilen i proklassen. Det ble med 34. plass totalt for Buchardt og hans teamkamerater Jörg Müller og Dennis Fetzer.

Powered by Labrador CMS