Numedalsrally, ett av de faste arrangementene vi har vært tilstede på under samtlige sesonger Parc Fermé har eksistert.
Numedalsrally, ett av de faste arrangementene vi har vært tilstede på under samtlige sesonger Parc Fermé har eksistert.

Oppsummering 2022: Et tøft år er over – men vi klarte å oppnå to viktige milepæler

Aldri før har det kostet mer å drifte Parc Fermé, men samtidig tyder det aller meste på at pilene peker i riktig retning.

Publisert Sist oppdatert

BILSPORT: Vi skriver 31. desember 2022 og atter et bilsportår er gått. Selv om Norge sportslig sett ikke klarte å følge opp de enorme internasjonale prestasjonene fra 2021, så har 2022 likevel vært et godt og bunnsolid år ute i felten – med Fredric Aasbøs Formula Drift-gull som kanskje den største internasjonale bragden for dette året. Men vi skal heller ikke glemme Andreas Mikkelsens WRC 2-sølv, Dennis Haugers to enkeltseire i Formel 2 og Dennis Olsens første løpsseier i DTM.

2022 er også Parc Fermés sjette år i rekkene. Fra å være et hobbynettsted uten de store forpliktelsene og den største økonomien første halvdel i 2017 har vi endt opp i en posisjon som et dypt seriøst fagnettsted, med god anerkjennelse i norsk mediebransje og ikke minst en posisjon innenfor norsk bilsport vi er svært stolte av.

Undertegnede begynte å lage nettsider allerede på starten av 2000-tallet, samtidig som barneskolen var hovedbeskjeftigelsen. Mangt et rallynettsted ble etablert; kanskje du husker Petter Solbergs store fanside fra 2003, der daværende manager Jim Carlsen skrev et hyggelig innlegg i gjesteboka, etterfulgt av at hovedpersonen selv ringte undertegnede fordi han satte så stor pris på nettsiden. Eller nettsiden Rallynet, som i alle fall forsøkte å lage nyheter og resultatlister om Rally-NM og Rally-VM med varierende hell og kvalitet. Og så videre, og så videre.

En liten nyttårshilsen fra Parc Fermé-redaktør, eier og daglig leder, Simen Næss Hagen.
En liten nyttårshilsen fra Parc Fermé-redaktør, eier og daglig leder, Simen Næss Hagen.

Fellesnevneren til disse nettstedene var at de ikke nødvendigvis levde så lenge av gangen. Men det var gøy å holde på mens det pågikk, og via forumer på Norsk-Rally.com og Motorsportavisen.no - som var våre møteplasser lenge før sosiale medier tok over, så fikk man spredt både linker og kommentarer, og i tidlig tenårene fikk jeg lov til å være med å diskutere stort og smått om norsk og internasjonal rally. Og fortsatt den dag i dag lurer jeg på hvem den som gjemte seg under pseudonymet til den Fridtjof-fiktive karakteren Arne Bastikkstuen er; kanskje Preben Berg kan lette litt på sløret om ikke kildevernet fortsatt forsegler dette?

Uansett - bilsport på nett har alltid vært moro. At dette er blitt et levebrød siden, og at man har skapt sin egen arbeidsplass ved å kombinere den medfødte lidenskapen med yrkesretningen man tok etter endt skolegang, det er alt annet enn en selvfølge.

Men det koster også. Med etablert familie, ingenting økonomisk privat å gå på og et stort ansvar med en stor risiko for å holde dette gående, så blir også driften stadig mer krevende i takt med seriøsiteten og utviklingen.

Trafikkmessig er vi ikke der vi var i toppåret vårt i 2018. Gode kommersielle avtaler den gang, som kun hadde levetiden det året, gjorde at vi fikk publisert alt helt åpent og med det fikk vi god spredning. Vi fikk reist på flerfoldige billøp både i Norge og i utlandet, og tilstedeværelsen og kapasiteten for produksjon det året viste et enormt potensiale.

Valget om å gå for abonnementsløsning og betalingsmur i 2019 var med en kalkulert nedgang i trafikk, men en kalkulert økning på den økonomiske siden. Vi visste at vi ikke kom til å klare de samme kommersielle avtalene en gang til. Vi måtte sikre økonomien på annet vis, og gjorde nøye analyser og undersøkelser i et halvt års tid. Og alle vet jo godt at det enkelt og greit er økonomien som bestemmer drivkraften; enten det er en motorsportsatsing eller det å drive en bedrift.

Vi gjorde helt rett. Selv om vi ikke lenger har 30.000 unike lesere i måneden eller 5-6000 lesere på én enkelt sak. Men vi har til tross for store utfordringer, flere slag i trynet og motgang vi kanskje ikke skulle greid å stå i mot, hatt økning i omsetning for hvert år. Selv i koronaåret 2020 - hvor undertegnede var ute i tre måneder med foreldrepermisjon - så greide vi å gå i pluss.

I år har vi nådd to store milepæler; når regnskapet skal gjøres opp, så vil vi for første gang bikke én million kroner i omsetning. Allerede før november og desember er ferdig utregnet, så er vi over 2021 på omsetning. Samtidig klarte vi det store målet før nyttår, faktisk i god tid før desember måned også, å bikke 1000 betalende abonnementer. I skrivende stund teller vi 1030. Dette til tross for at 2022 har vært et vanskelig år, med tidvis mindre produksjon og fortsatt for lite tilstedeværelse - men samtidig et forsøk på å opprettholde og styrke kvaliteten på innholdet.

Samtidig har vi for første gang også kunne dele mer på oppgavene. På arbeidstrening og etterhvert et 60-prosents vikariat fikk vi inn Markus Gjesdal som ekstra ressurs gjennom våren og sommeren, som med sin sterke og brede bilsportkompetanse utviklet seg enormt som journalist med sin første redaksjonelle arbeidserfaring hos oss. Med offentlig lønnstilskudd i en startfase fikk vi benyttet oss av Markus sin kompetanse i cirka et halvt år, og vi håper å ha budsjett til å opprettholde hans kapasitet til oss utover i 2023. Vi er i alle fall veldig glade for å ha fått Markus på laget, som både har vært kapasitetsbesparende for undertegnede, samtidig som det også styrker kvaliteten og variasjonen på innholdet vårt.

For ellers har undertegnede ofret mye tid, men vil samtidig ikke ødelegge all familietid, for å holde optimal produksjon. Samtidig er kostnadene større enn på lenge, og undertegnede har også avstått et par månedslønninger og noen utlegg, samt at alle kommentatorhonorarer fra Viaplay går rett i AS-sluket framfor egen lomme. Samtidig innså vi at vi måtte over på en ny, profesjonalisert plattform, etter at vi rett og slett vokste ut av våre hjemmesnekrede WordPress-løsninger med tilhørende vedlikeholds- og utviklingsutfordringer. I likhet med at vi innførte betalingsmur i 2019, så angrer vi ikke på denne overgangen det siste året. Men dette er et helprofesjonelt system, skreddersydd for medieplattformer som oss - med egne folk som holder den tekniske driften gående. Dette har også naturligvis sin kostnad, men en høyst nødvendig en.

Det betyr at vi til tross for rekordomsetning og rekordsalg på abonnement vil få et år hvor vi mest sannsynlig går i et nytt underskudd igjen. Mye skyldes også regnskapskonflikten vi tidligere har fortalt om. Høsten har vært tung, fordi vi har tapt titusenvis av kroner, ikke langt fra et sekssifret beløp faktisk, og det er penger vi ikke vet om vi får igjen. Kombinert med tapet av pengene har dette også vært en juridisk konflikt som vi ikke ønsker å gi oss på med det første. Så denne byrden bærer vi på inn i 2023 fram til vi vet utfallet.

På bunnlinja har vi uansett ingenting å gå på, noe som betyr at undertegnede fortsatt bærer på risikoen og gjeldsbyrden ved firmaet. Sånne ting kan potensielt holde deg tilbake, og mentalt har det holdt undertegnede noe tilbake - som gjør at høsten har vært krevende og ikke hatt samme kvalitet som ønskelig.

Men motivasjonen er fortsatt stor. Vi har et grunnlag, et potensiale og en rekkevidde som bør kunne doble abonnementstallet, og vel så det. Vi kan med styrket innholdsproduksjon og mer spredning av åpent og lukket innhold også bli enda mer attraktive for annonsører. Vi har en drøm om å kunne ansette en eller flere journalister, bruke flere frilansere og styrke innholdsproduksjonen og øke frekvensen på stoffområdet. For bilsporten er utømmelig for historieformidling og annen journalistikk.

Mange uttrykker stor fornøyelse for Parc Fermé, og ukentlig er det hyggelige tilbakemeldinger å få. Det verdsettes enormt! Samtidig er jeg selv langt ifra fornøyd. Til tider faktisk misfornøyd og ikke alltid like stolt over eget produkt. Jeg ser fra utsiden at vi fortsatt ikke dekker bilsporten godt nok; nettopp fordi det er så mye å kunne jobbe med. Så det er faktisk lov å klage litt mer enn den tilnærmet ikke-eksisterende risen som foreligger.

Uansett blir 2023 et spennende år. Med en vekst i omsetning håper vi å gjøre oss mer attraktive i næringslivet, overfor potensielle investorer og kanskje etterhvert noen av de større mediekonsernene. Jeg har brukt seks år på å brøyte en tidvis tung og krevende krøttersti, men det er en innsats som gjøres med stor glede og lidenskap. Og jeg håper å fortsette hvis flere etterhvert er med på å skyve brøyteskuffa ytterligere.

Vi går ut av 2022 med et lite pust i bakken, innser at vi holdt hodet over vann også denne gangen og håper at 2023 blir et inspirerende år med stor utvikling, nye opplevelser og et enda bedre produkt å komme med til alle dere som leser og abonnerer.

Så til vårt trofaste publikum og til alle bilsportentusiaster her i Norge, så vil vi ønske alle dere et riktig godt nytt år!

Powered by Labrador CMS