Dennis Olsen og KCMG endte på pallen i årets første løp på Nürburgring.
Dennis Olsen og KCMG endte på pallen i årets første løp på Nürburgring.

Østberg-seier, Veiby på pall i Porsche og vellykket sesongåpning for flere nordmenn på Nürburgring

Flere norske utøvere har vært i aksjon denne helgen. Både i Ungarn, Italia og ikke minst Tyskland har flere bitt godt fra seg.

Publisert Sist oppdatert

RACING/RALLY: I tillegg til at bredden er enorm med mange klasser, bilmerker og modeller med varierende nivå og erfaring på førerne, så stiller også høyst profesjonelle fabrikanter og team opp for å holde både førere og biler varme i den tyske langdistanseserien NLS - tidligere også kjent som VLN.

I toppklassen SP9, som består av FIAs GT3-homologerte biler, så hadde vi som vanlig to nordmenn, og begge som klare vinnerkandidater. Både Dennis Olsen og Christian Krognes var på plass, men for sistnevnte var det slutt i det hele tatt før det var begynt da tekniske problemer spolerte sesongåpningen for Krognes og hans BMW-team Walkenhorst Motorsport.

Bedre var det dog for Dennis Olsen, som for kort tid siden annonserte en spennende satsing for 2022 der han blir tidenes første nordmann i DTM. Men ved siden av dette vil Porsche Motorsport at han også skal stille opp for kundeteamet KCMG i NLS-serien, og Olsen og teamkamerat Josh Burdon leverte et strålende løp og ble nummer tre, 35 sekunder bak søsterteamet Manthey Racing med tre helprofesjonelle fabrikkførere fra Porsche.

Sindre Setsaas og Oskaer Sandberg sammen med dere styske teamkollega Daniel Zils sikret klasseseieren i VT2-R+4WD i en BMW 330i.
Sindre Setsaas og Oskaer Sandberg sammen med dere styske teamkollega Daniel Zils sikret klasseseieren i VT2-R+4WD i en BMW 330i.

Klasseseier til norsk duo

I VT2 hadde vi en norsk duo på plass som er gjort seg godt kjent på Nürburgring de siste sesongene. Den fastboende nordmannen i nærheten, Oskar Sandberg, hadde med seg trønderen Sindre Setsaas - vel kjent som mangeganger norgesmester i simracing - der klinte til med klasseseier sammen med Adrenalin Motorsport.

Emil Heyerdahl hadde også sin debut på Nordsløyfa etter at han de siste årene har kjørt skandinavisk Carrera-cup og langdistanseracing i TCR-klassen. 19-åringen har signert en spennende kontrakt med PROsport Racing, som blant annet innebærer kjøring i Aston Martin GT4. Under årets første NLS-løp stilte de opp i en Porsche Cayman i V5-klassen hvor de fullførte på en femteplass i klassen, runden bak klassevinnerne fra det danske teamet Team Young KRS Danes.

Mads Siljehaug var også på plass sammen med Reiter Engineerings kundeteam True Racing i SPX-klassen i deres nye KTM X-Box GT2. Dessverre ble det ikke fullført løp for nordmannen og hans tre teamkamerater der de måtte parkere bilen etter drøye halvkjørt løp.

Rallygutta i aksjon

Om vi holder oss til asfalt, så har også to norske profilerte rallyførere vært i aksjon denne helgen. Vi kan bevege oss fra Tyskland og Nürburgring til Italia og Mugello hvor Ole Christian Veiby var på plass, men ikke med rallybil.

For 25-åringen, som ble nummer to i WRC 2-klassen i Sverige, stilte opp i Creventics langdistanseserie «24h series», som også består av flere 6- og 12-timersløp.

Det var 12 timer som gjaldt over to pass på seks timer på Mugello denne helgen, der Veiby stilte opp sammen med sine svenske kolleger i KMS, Johan Kristoffersson og Gustav Bergström, i den nyeste generasjon Porsche 911 GT3 Cup. Kun to biler var påmeldt i hovedklassen mens ytterligere seks var på plass med amatør-status. Det ble en andreplass sammenlagt i klassene, drøyt halvannet minutt bak vinnerne.

Det er også verdt å nevne at vi hadde to andre nordmenn med i denne serien denne helga. I amatørklassen for GT3-biler stilte nordlendingen Wiggo Dalmo opp sammen med Car Collection Motorsport i en Audi R8 LMS, der de endte på en fjerdeplass, 16 runder bak klassevinneren.

I TCR-klassen var også sørvestlendingen Roy Edland på plass sammen med Holmgaard Motorsport i deres Volkswagen Golf, men det ble med et lite stykke bak klassevinnerne denne gangen. De plasserte seg midtveis på en andreplass i klassen, men når status skulle telles opp etter 12 timer måtte de nøye seg med en fjerdeplass og 18 runder bak klassevinnerne BBR i en Cupra TCR.

Best på første forsøk i Ungarn

En som også var på plass bak rattet igjen var også Mads Østberg, men nå snakker vi omsider rally og ikke baneracing. Den norske Citroën-føreren har landet en avtale om å kjøre det ungarske mesterskapet mens bekreftelsen på WRC 2-kjøring fortsatt er på vent.

Men det åpnet godt for Østberg, som i år har fått svenske Patrik Barth som kartleser etter at Torstein Eriksen takket ja til tilbudet hos Andreas Mikkelsen denne sesongen. Under Salgo Rally i Ungarn ble det kjørt ni etapper over 104 kilometer med fartsetapper, og Østberg brukte tre etapper på å komme seg opp i ledelse.

Derifra og ut var det ingen over og ingen ved siden av den norske 34-åringen, som dermed åpnet det ungarske mesterskapet på best tenkelig vis med totalseier.

Powered by Labrador CMS