Østberg-seier, Veiby på pall i Porsche og vellykket sesongåpning for flere nordmenn på Nürburgring
Flere norske utøvere har vært i aksjon denne helgen. Både i Ungarn, Italia og ikke minst Tyskland har flere bitt godt fra seg.
RACING/RALLY: I tillegg til at bredden er enorm med mange klasser, bilmerker og modeller med varierende nivå og erfaring på førerne, så stiller også høyst profesjonelle fabrikanter og team opp for å holde både førere og biler varme i den tyske langdistanseserien NLS - tidligere også kjent som VLN.
I toppklassen SP9, som består av FIAs GT3-homologerte biler, så hadde vi som vanlig to nordmenn, og begge som klare vinnerkandidater. Både Dennis Olsen og Christian Krognes var på plass, men for sistnevnte var det slutt i det hele tatt før det var begynt da tekniske problemer spolerte sesongåpningen for Krognes og hans BMW-team Walkenhorst Motorsport.
Bedre var det dog for Dennis Olsen, som for kort tid siden annonserte en spennende satsing for 2022 der han blir tidenes første nordmann i DTM. Men ved siden av dette vil Porsche Motorsport at han også skal stille opp for kundeteamet KCMG i NLS-serien, og Olsen og teamkamerat Josh Burdon leverte et strålende løp og ble nummer tre, 35 sekunder bak søsterteamet Manthey Racing med tre helprofesjonelle fabrikkførere fra Porsche.
Klasseseier til norsk duo
I VT2 hadde vi en norsk duo på plass som er gjort seg godt kjent på Nürburgring de siste sesongene. Den fastboende nordmannen i nærheten, Oskar Sandberg, hadde med seg trønderen Sindre Setsaas - vel kjent som mangeganger norgesmester i simracing - der klinte til med klasseseier sammen med Adrenalin Motorsport.
Emil Heyerdahl hadde også sin debut på Nordsløyfa etter at han de siste årene har kjørt skandinavisk Carrera-cup og langdistanseracing i TCR-klassen. 19-åringen har signert en spennende kontrakt med PROsport Racing, som blant annet innebærer kjøring i Aston Martin GT4. Under årets første NLS-løp stilte de opp i en Porsche Cayman i V5-klassen hvor de fullførte på en femteplass i klassen, runden bak klassevinnerne fra det danske teamet Team Young KRS Danes.
Mads Siljehaug var også på plass sammen med Reiter Engineerings kundeteam True Racing i SPX-klassen i deres nye KTM X-Box GT2. Dessverre ble det ikke fullført løp for nordmannen og hans tre teamkamerater der de måtte parkere bilen etter drøye halvkjørt løp.
Rallygutta i aksjon
Om vi holder oss til asfalt, så har også to norske profilerte rallyførere vært i aksjon denne helgen. Vi kan bevege oss fra Tyskland og Nürburgring til Italia og Mugello hvor Ole Christian Veiby var på plass, men ikke med rallybil.
For 25-åringen, som ble nummer to i WRC 2-klassen i Sverige, stilte opp i Creventics langdistanseserie «24h series», som også består av flere 6- og 12-timersløp.
Det var 12 timer som gjaldt over to pass på seks timer på Mugello denne helgen, der Veiby stilte opp sammen med sine svenske kolleger i KMS, Johan Kristoffersson og Gustav Bergström, i den nyeste generasjon Porsche 911 GT3 Cup. Kun to biler var påmeldt i hovedklassen mens ytterligere seks var på plass med amatør-status. Det ble en andreplass sammenlagt i klassene, drøyt halvannet minutt bak vinnerne.
Det er også verdt å nevne at vi hadde to andre nordmenn med i denne serien denne helga. I amatørklassen for GT3-biler stilte nordlendingen Wiggo Dalmo opp sammen med Car Collection Motorsport i en Audi R8 LMS, der de endte på en fjerdeplass, 16 runder bak klassevinneren.
I TCR-klassen var også sørvestlendingen Roy Edland på plass sammen med Holmgaard Motorsport i deres Volkswagen Golf, men det ble med et lite stykke bak klassevinnerne denne gangen. De plasserte seg midtveis på en andreplass i klassen, men når status skulle telles opp etter 12 timer måtte de nøye seg med en fjerdeplass og 18 runder bak klassevinnerne BBR i en Cupra TCR.
Best på første forsøk i Ungarn
En som også var på plass bak rattet igjen var også Mads Østberg, men nå snakker vi omsider rally og ikke baneracing. Den norske Citroën-føreren har landet en avtale om å kjøre det ungarske mesterskapet mens bekreftelsen på WRC 2-kjøring fortsatt er på vent.
Men det åpnet godt for Østberg, som i år har fått svenske Patrik Barth som kartleser etter at Torstein Eriksen takket ja til tilbudet hos Andreas Mikkelsen denne sesongen. Under Salgo Rally i Ungarn ble det kjørt ni etapper over 104 kilometer med fartsetapper, og Østberg brukte tre etapper på å komme seg opp i ledelse.
Derifra og ut var det ingen over og ingen ved siden av den norske 34-åringen, som dermed åpnet det ungarske mesterskapet på best tenkelig vis med totalseier.