Hvis du fulgte med på rally for litt mer enn ti år siden, så vet du antakeligvis godt hvem Ragnar Engen er. Her er han tilbake i høyrestolen igjen, og det var ikke nødvendigvis noen selvfølge.

Ragnar forsvant fra rallyen i mer enn ti år – nå er han på vei tilbake

En av Norges markante kartleserskikkelser trengte bare én liten testtur for å få en påminnelse om hvorfor han begynte å lese noter for over 30 år siden.

Publisert

RALLY: I norsk rallyhistorisk sammenheng er det flere navn som går igjen blant kartleserfaunaen, navn som utkrystalliserer seg som noen av de mest rutinerte, meritterte og profilerte kartleserne. Sett i et perspektiv over flere tiår så har vi gjerne utøvere som Cato Menkerud, Ola Fløene, Kjell Pettersen, Ove Johnny Andersen, Erik Pedersen, Henning Isdal og flere med dem.

RALLY: I norsk rallyhistorisk sammenheng er det flere navn som går igjen blant kartleserfaunaen, navn som utkrystalliserer seg som noen av de mest rutinerte, meritterte og profilerte kartleserne. Sett i et perspektiv over flere tiår så har vi gjerne utøvere som Cato Menkerud, Ola Fløene, Kjell Pettersen, Ove Johnny Andersen, Erik Pedersen, Henning Isdal og flere med dem.

En som føyer seg inn i denne rekken er definitivt Ragnar Engen. Oslo-mannen som kanskje er mest kjent for storsatsingene til både Thomas Schie og Mads Østberg gjennom midten av 2000-tallet, men som har en karriere som strekker seg helt tilbake til slutten av 80-tallet.

Det siste tiåret har han holdt seg på sidelinjen. Lysten forsvant. Så hjalp det heller ikke at han ved et arbeidsuhell falt og brakk ryggen for fire år siden.

Rally Norway i 2007 er den siste VM-runden som Ragnar Engen kjørte, sammen med Tord Linnerud i en Peugeot 206 WRC.

Sett kun tre løp

Så, romjulen 2022, og den utrettlige rallyfasilitatoren fra Hadeland - Jan Erik Thaulow - får overbevist Ragnar Engen som å ta seg en tur tilbake til kartleserstolen igjen da Lars Morten Berntsen skulle lufte børsa si på lokale vintertrakter. Sist Engen satt i høyrestolen var under to innhopp som Tord Linnerud gjorde i en Mitsubishi vintersesongen 2014. Ellers er det over ti år siden sist han satset.

– Jeg ble litt ferdig med rally. Jeg har vel vært på tre rallyløp etter at jeg ga meg, sier Ragnar Engen til Parc Fermé, som siden har engasjert seg blant annet i kampsport for ungene hans også er aktive.

Han innrømmer at da han ble far også etterhvert påvirket nervene hans mer enn hva som kanskje er optimalt for en kartleser. Og med ryggskaden for fire år siden, så framskyndte ikke det noe comeback med det første.

Samtidig er Engen fint klar over at det skal godt gjøres at man gir seg for alltid når man først har begynt med motorsport. Så han har vel på mange måter visst hele veien at det er et tidsspørsmål før han står på en startliste igjen.

Ragnar Engen og Jens Olav Løvhøiden i forbindelse med den høydramatiske NM-finalen på Hamar i 2004, hvor gullet gikk til Engen og Thomas Schie med ett fattig tidels margin.

Vant NM med ett tidel

Mye tyder nå på at det vil han gjøre så fort kalenderen bikker 2023. For turen med Lars Morten vekte gamle godfølelser og minner.

– Jeg har jo egentlig ikke hatt noen motivasjon heller, men da jeg satt på med Lars Morten nå, så tok det timer før adrenalinet roet seg igjen. Det var en helt sjuk opplevelse. Jeg skulle være med for å se hvor vondt det gjorde i ryggen etter ryggskaden. Jeg kjente ingenting, sier Engen.

Og det sier altså samme mann som var med å sikre NM-tittelen sammen med Thomas Schie i tidenes mest dramatiske innspurt i norsk rallysammenheng på Hedmarken for 18 år siden. Før siste etappe ledet Rune Dalsjø med 5,7 sekunder. Schie slo til med 5,8 sekunder ned til Dalsjø på den aller siste etappen. NM-gullet med ett tidels margin var et faktum.

– Heftigere får det ikke blitt. Vi stod ved målstreken og ventet. Vi hadde kastet ut alt av telefoner, og alt lå igjen. Det var et psykisk spill, men også med litt glimt i øyet. Vi kjørte ikke ned til start før Rune hadde reist, så han så aldri oss før den siste etappa der. Vi hadde aldri klart å kjøre en slik etappe igjen, Thomas og jeg. Vi kutta der det egentlig kanskje bare var mulig å kutte, liksom. Så flaks har man aldri igjen, sier Engen, og minnes om en tid hvor han virkelig stortrivdes i miljøet og det var veldig god stemning på tvers av førerne.

I 2006, her fra Rally Larvik, kjørte Mads Østberg sin første fulle sesong i rally i en alder av 18 år. Ragnar Engen var mannen i høyrestolen som loset den norske rallystjerna gjennom sin debutsesong på voksennivå.

Glansdagene i WRC-bil

For det var perioden hvor WRC-klassen var en stor suksess i Norge at Engen var midt i sentrum. Med andre ord gjennom store deler av 2000-tallet, i perioden etter at Petter Solberg stakk til utlandet og fram til utøvere som Andreas Mikkelsen og Mads Østberg begynte å etablere sine karrierer i slutten av tenårene.

Og sistnevnte var Engen også med på å forme, ettersom Østberg hoppet rett inn i toppklassen i norsk rally i en førerkortfersk alder av 18 år.

Lov å drømme litt💪 mye morsomme opplevelser i minneboka i disse bildene👍

Posted by Ragnar Engen on Monday, December 26, 2022

Samtidig huskes satsingen med Schie godt. I deres Corolla WRC. Samtidig som Tord Linnerud også meldte overgang til toppklassen i samme bil, begge tidligere kjørt av Henning Solberg. Og tilfeldighetene skulle ha det til at Engen fortsatte sin karriere hos Linnerud, også videre i en Peugeot 206 WRC.

– Det var noe med disse WRC-bilene. Med mekaniske differ og mye mer «handling», og mer levende biler. R5-bilene i dag er vel raskere, men det var noe eget med WRC-bilene den gang, sier Engen, som husker godt ett av sine mest spektakulære krasjer da han sammen med Schie rullet heftig på Rally Sørland i 2004.

– Det ble et lite brudd i nakken av det, men det var ikke sånn at det ble oppdaget på røntgen. Det ble oppdaget senere i forbindelse med en annen smell. Jeg tar alltid en ekstra legesjekk etter slike smeller, sier Oslo-mannen.

– Jeg er for rastløs

Men skadene som har oppstått, enten på privaten eller i rallybilen, det skremmer ikke Engen fra et comeback. Ungene er blitt eldre, savnet etter motorsporten har alltid ligget der, og nå har han også fått høre det på hjemmebane at det er blitt litt for mange år uten kjøredressen på.

– Jeg har fått beskjed fra hun jeg bor med at jeg er for rastløs. Så jeg trenger motorsporten. Dessverre er jeg litt enig i det. Men jeg har ikke kjent på savnet før jeg snakket med Thaulow før jul her. Men jeg kommer nok tilbake i løpet av vinteren og våren. Jeg har noen tanker, sier Engen, men kryptisk nok til at han ikke vil avsløre hvilken fører i hva slags bil og klasse det er snakk om å gjøre comeback hos.

Powered by Labrador CMS