Renault og Toksport satser på Ola – nå rekker de han siste EM-rundene likevel

Renault og Toksport satser på Ola – nå rekker de han siste EM-rundene likevel

Publisert

– Vi hadde et håp, men vi visste ingenting. Så jeg så mørkt på å kjøre mer bil igjen etter Aurskog-Høland Rally, sier Ola Jr. Nore til Parc Fermé.

(Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Vi hadde et håp, men vi visste ingenting. Så jeg så mørkt på å kjøre mer bil igjen etter Aurskog-Høland Rally, sier Ola Jr. Nore til Parc Fermé.

Men nå står altså Rally Ungarn for tur, den neste av totalt tre runder som gjenstår på EM-kalenderen. Samtlige runder er altså på asfalt, og i tillegg til Nore skal både Oliver Solberg og Andreas Mikkelsen til pers i Ungarn, dog i R5-klassen for begge de.

Sammen med tyrkiske Toksport, som har dannet seg norske kontakter gjennom både Henning Solberg og nå Eyvind Brynildsen de siste årene, så er Nore nå en del av denne paraplyen, og dermed får han altså sjansen i utlandet og i et stort FIA-mesterskap for første gang.

Halv pris

Det tyrkiske teamet har vist en stor vilje til å satse og investere i førerne sine de siste årene, og krever ikke nødvendigvis like høyt budsjett som andre team ville gjort, mener Ola, som i år tok NM-sølv i klassen for nyere tohjulsdrevne rallybiler.

– Nei, her betaler jeg vel halvparten av prislappen i forhold til noen andre team. Men Toksport har hatt veldig lite å gå på, og kunne risikert å gå konkurs om noen hos dem hadde blitt koronasjuke. Men nå har Renault vist vilje til å bidra sammen med Toksport med den nye bilen deres, sier Ola.

Det er altså snakk om en Renault Clio Rally5. Rally5 tilsvarer det som er kjent som R1 tidligere, men reglene i klassen har nå strukket seg til blant annet sekvensiell girkasse og generelt mer hestekrefter. Forskjellen på Rally5 og Rally4 (dagens R2) er ikke nevneverdig stor, og basen på bilen er helt lik for begge klassene.

– Det er vel litt mindre futt i motoren, også kan man ikke klikke demperne på denne Rally5-bilen, sier Nore, som på mange måter blir en viktig testbrikke for Renault.

– Er det ikke god læring å kjøre uten å gjøre for mye på oppsett? 

– Det er både og. På løp er det ikke så farlig, men på test er det fint å kunne vite hvordan man skal justere seg fram og tilbake, sier Nore.

Må skjerpe fokuset

Han hadde lagt hodet på is og egentlig lagt vekk alle planer om å kjøre i år. Han innrømmer at han nå har en stor mental omstilling han på igjennom. Både fordi han egentlig følte seg ferdig med rallykjøringen i år, men også med tanke på at han ikke har sett på de siste løpene som de største utfordringene rent notemessig.

– De veiene kjenner man jo så godt. Og det er da litt farlig å føle at du kanskje ikke har vært god nok på notene. Så nå må jeg skjerpe meg og få studert etappene som jeg har fått tilsendt på video. Så hjelper det ikke vel ikke at jeg akkurat har fått meg valp heller. Jeg driver jo ikke med noe annet om dagen, så den må nok til bestemor hvis jeg skal klare å holde riktig fokus, humrer Nore.

Foruten Rally Ungarn gjenstår også Rally Kanariøyene og Spa Rally i Belgia, og dersom løpene går som planlagt er planen at Ola også skal få kjøre disse tre løpene.

Powered by Labrador CMS