Mick Schumacher, her midt i smørøyet sammen med Kimi Räikkönen og Sebastian Vettel fra fjorårets sesong.

Schumacher er tungt involvert i 2022-utviklingen – og han har store forventninger til den nye bilen

Den unge tyskeren legger ikke skjul på at han mener det skjer spennende saker i Haas-garasjen om dagen.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Om det var vanskelig å spå enkeltutfall for 2021-sesongen, så var kanskje Haas det teamet som traff best blink ut ifra forventninger og realistiske scenarioer. All bilutvikling ble stoppet etter 2020-sesongen hvor aller ressurser ble lagt til det nye tekniske regelverket for 2022.

Og med to nybegynnere på laget sa det seg selv at fjorårssesongen ville bli alt annet enn en dans på roser for Mick Schumacher og Nikita Mazepin. Fasiten var også ganske enkel; null poeng for verken førere eller team. Slik det egentlig bare måtte gå, til tross for at det ble glimtet til med ett og annet positivt overraskende resultat.

Positiv utvikling

Haas er likevel et team som har glimtet til tidligere, til tross for sin korte fartstid i Formel 1. De debuterte som splitter nytt team i 2016 ved å bli nummer seks med Romain Grosjean i Australia i 2015, og høydepunktet hittil er 2018-sesongen hvor de knivet med Renualt om fjerdeplassen i konstruktørmesterskapet, men endte opp på en femte til slutt.

Så det bor historikk til gode resultater i teamet. Hvordan ligger de da nå an nå som alle begynner med blanke ark?

Overfor Autosport er i alle fall ikke Mick Schumacher redd for å ta bladet fra munnen.

– Bilen virker å være veldig positiv, både av det jeg ser og hører. Så jeg har store forventninger. Forhåpentligvis vil det møte mine egne forventninger på banen, sier Schumacher ifølge Autosport.

Mick Schumacher.

Tungt involvert i utviklingen

Selv har 22-åringen fått ta en sentral del i utviklingen av den nye bilen. Det snakkes ofte om at en bil «bygges rundt» en fører, og dette er første gang at Schumacher junior har hatt anledning til å sette et slags fingeravtrykk på en ny bil.

Fra før har han kun kjørt i enhetsklasser, og 2021-bilen til Haas var i praksis en 2020-bil utviklet for Romain Grosjean og Kevin Magnussen som det ikke ble gjort noe mer med i fjor.

– Jeg er ganske tungt involvert i hva som skjer med 2022-bilen, og jeg ønsker å forstå den og se alle CAD-modellene og diverse. Så det er definitivt mange punkter jeg ser fram til å analysere på starten av året. Det er første gang en bil bygges på en måte for meg, og ikke for noen andre. Det er veldig mye som er satt utifra våre egne målinger og våre hjelmer, slik at alt harmonerer sammen, understreker Schumacher.

Powered by Labrador CMS