Martinius Stenshorne gikk fra andreplass til seier - hans første i et hovedløp.

Stenshorne etter seieren:

Slik jobber han for å fortsette suksessen

Martinius Stenshorne slo til med sin første seier i et hovedløp, men unggutten er fortsatt ikke fornøyd med teamets oppsett av bilen. 

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 3: På Red Bull Ring klaffet det endelig for Norges store formelhåp Martinius Stenshorne. Unggutten fra Hokksund tok karrierens første seier i et hovedløp, og det fra 15. startposisjon. 

FORMEL 3: På Red Bull Ring klaffet det endelig for Norges store formelhåp Martinius Stenshorne. Unggutten fra Hokksund tok karrierens første seier i et hovedløp, og det fra 15. startposisjon. 

Det tok dog flere timer før det ble klart at det endte med seier. Stenshorne ble opprinnelig nummer to, men Nikola Tsolov ble så diskvalifisert grunnet et teknisk regelbrudd. 

– Det tok ganske lang tid. Jeg dro fra banen og da tenkte jeg fortsatt at det ble andreplass, og jeg var egentlig allerede fornøyd med den, men det var jo så klart fint for min del at Tsolov fikk straff, forteller Martinius Stenshorne til Parc Fermé.

Snuoperasjon

Martinius Stenshorne har ikke fått det til å stemme med den nye Formel 3-bilen - før nå.

Seieren var etterlengtet etter en krevende første halvdel av sesongen. Unggutten vant sprintløpet i Monaco, men han har generelt slitt med å få det til å stemme med den nye Formel 3-bilen. 

Det ble spesielt tydelig i Barcelona for en drøy måned siden, da det gikk feil vei i løpene. 

– Det var deilig, for jeg følte i Barcelona at hadde vi hatt den farta som vi for eksempel hadde i fjor eller nå så hadde vi hatt muligheten til å vinne begge løpene, men da var det vanskelig. Nå fungerte egentlig alt bare veldig bra, så det var moro det å bare kunne kjøre forbi de fleste, forteller Stenshorne. 

I kvalifiseringen i Østerrike så ikke situasjonen ut til å ha blitt noe bedre siden sist. En beskjeden 15. plass var resultatet i kvalifiseringen, men en god opphenting i sprintløpet ga grobunn for optimisme. 

– Det var ikke noe jeg forventet på morgenen egentlig når jeg dro til banen. Jeg hadde så klart store forhåpninger etter at jeg så at vi hadde bra fart i sprintløpet, men jeg hadde ikke forventet at det skulle gå så bra, sier Hokksund-gutten. 

Ønsker endringer

Stenshorne forteller at oppsettet på bilen igjen var en utfordring i kvalifiseringen. 19-åringen ønsker et oppsett med mer grep foran på bilen slik at han unngår understyring. 

– Jeg syns at det var oppsettet som ikke fungerte så bra. Jeg følte at runden egentlig var ganske bra, mer eller mindre det jeg følte var mulig, men jeg slet bare med understyring. Når jeg ser på onboard med Tsolov også så ser jeg at de hadde mye mer feste foran enn det vi hadde, men det fungerte hvertfall i løpene da selv om man uansett alltid endrer litt fra tidkjøring til løp, forklarer han.

Dette har også vært fokusområde i Hitechs simulator mandag. 

– Jeg har vært på simulator i dag og vi jobber på for å få bilen sånn som jeg vil med mer feste foran, som jeg har prøvd mesteparten av sesongen. Så vi får håpe at det fungerer og at jeg får det nå på Silverstone, forteller Stenshorne. 

Martinius Stenshorne fikk feire etter løpet, og prisen skulle vise seg å bli enda gjevere.

– De prøver jo så klart det de kan med det de tror er riktig, men kanskje ikke det de tror er riktig er det jeg tror er riktig. Jeg synes det var ganske åpenbart hvertfall når jeg så hvordan de andre hadde bilen at det er den retningen jeg ville gå, og det er det jeg har etterlyst ganske mye så langt i sesongen, så vi får håpe at de gir meg det. De må jo ville det så klart, også er det det å gjøre det riktig også da, det er ikke lett å få det perfekt heller, så vi får se om det går, fortsetter han. 

Det har nemlig ikke vært enkelt å få bilen og oppsettet slik Martinius selv ønsker at det skal være. 

– Jeg har alltid visst hva jeg har mulighet til å gjøre når jeg har en bil det klaffer med. Jeg viste jo det i FRECA, og det er bare det å få bilen akkurat sånn som man vil og sånn man liker å kjøre den som ikke alltid er så lett, og skal jeg være ærlig er det ikke noe som har klaffet helt med Hitech og ingeniøren min, men jeg pusher på så mye jeg kan for å få det jeg vil og de vil jo så klart gjøre det bra de også. Så de har jo ikke noe imot akkurat det, men de må jo være enig med at det er veien å gå da, sier Stenshorne. 

McLaren gir sjanser

McLaren-junior Stenshorne drømmer om Formel 1-muligheter.

Stenshorne har i over et år vært tilknyttet McLaren som en av teamets juniorførere. I sesong er aktiviteten fra deres side relativt rolig, men nøkkelpersonene som følger opp førerne ute på løp er naturlig nok fornøyd etter innsatsen på Red Bull Ring. 

– Vi var innom en tur etter løpet i Barcelona, men utenom det har det ikke vært så mye. Men ja, de var jo så klart fornøyd med løpet. De kan ikke si noe annet akkurat, det hadde kanskje vært litt rart hvis de ikke hadde vært det, men utenom det er det ikke så mye som skjer der akkurat nå.

I forbindelse med teamets hjemmeløp er det dog litt ekstra PR-aktiviteter ved en samlet fanzone i London, der Stenshorne skal være på plass. 

Viktigere er mulighetene McLaren gir ute på banen. Alex Dunne, som i fjor kjørte Formel 3 mot blant annet Stenshorne, har gjort det bra i Formel 2 denne sesongen. Det resulterte i en Formel 1-trening sist fredag, hvor han imponerte med fjerdeplass like bak Oscar Piastri. 

Formel 3 Silverstone
Fredag 4. juli
Trening09:50
Kvalifisering15:00
Lørdag 5. juli
Sprintløp09:15
Søndag 6. juli
Hovedløp10:30
Få full oversikt på Helgeplanleggeren her!

– Det er jo morsomt å se. Jeg skulle jo så klart ønsket at det kunne vært meg, men sånn er det ikke akkurat nå. Han tok steget opp selv om han kanskje ikke hadde den beste sesongen i Formel 3 uansett, men de valgte å gå opp og det har jo så klart klaffet veldig bra for de med team og bil, så det er fint å se at de får muligheten når det går bra. 

I motsetning til Dunne har Stenshornes plan hele veien vært å kjøre to sesonger i Formel 3 før veien går videre til Formel 2. Flere førere har tradisjonelt sett fått muligheten til å kjøre noen Formel 2-løp på tampen av året etter at Formel 3-sesongen er ferdig på Monza, men dette er foreløpig ikke avklart for Stenshornes del. 

– Det er jo så klart en mulighet, men det er jo så klart lenge igjen og ingenting er bestemt for neste år uansett. Hvis man gjør det så har man ofte bestemt at man skal opp til Formel 2. Ingenting er helt bestemt enda, men det er jo noe de så klart jobber med for å prøve å komme oss inn et sted vi vil neste år i den klassen vi vil, avslutter Stenshorne. Det er All Road Management ved Leclerc-manager Nicolas Todt som styrer denne delen av Stenshornes karriere sammen med pappa Martin. 

Formel 3-sesongen ruller videre kommende helg på Silverstone. 

Powered by Labrador CMS