Slik kategoriserer FIA de ulike bilsportutøvernes lisenser

Platinum, gull, sølv og bronse. Hva sier dette egentlig om en fører?

Publisert

For dem som spesielt har fulgt med på 24-timeren på Le Mans denne helgen så er uttrykk som platinumfører og bronsefører blitt brukt om hverandre.

Startfeltet i 24-timeren på Le Mans har for det meste gull- og platinum-førere, men i amatørklassene skal det være minst én bronsefører og maksimum én fører med gull eller høyere. (Foto: Porsche AG)
Startfeltet i 24-timeren på Le Mans har for det meste gull- og platinum-førere, men i amatørklassene skal det være minst én bronsefører og maksimum én fører med gull eller høyere. (Foto: Porsche AG)

For dem som spesielt har fulgt med på 24-timeren på Le Mans denne helgen så er uttrykk som platinumfører og bronsefører blitt brukt om hverandre.

Disse begrepene er med på å illustrere ferdighetsnivået og erfaringen som føreren bærer meg seg, og spesielt i amatørklassene LMP2 og GTE Am er disse begrepene særdeles relevante.

Visste du for eksempel at Dennis Olsen på en måte var «overkvalifisert» for å kunne kjøre årets utgave av Le Mans. Olsen er en såkalt gullfører ifølge FIA, men det var ingen ledige gullplasser for nordmannen. Han beskriver det slik.

– De faste WEC-førerne (World Endurance, journ.anm) var førsteprioritet for Porsche, og da var det ingen plass. En god sølvfører er det alltid mangel på, og derfor kjørte for eksempel Julien Andlauer den ene bilen i Dempsey-teamet, sier Olsen til Parc Fermé.

FIA-kategorisering av norske førere
Gull

• Thor-Christian Ebbesvik

• Anders Krohn

• Dennis Olsen

Sølv

• Christian Krognes

• Marius Nakken

• Marcus Påverud

• Mads Siljehaug

Bronse

• Anders Buchardt

Dempsey-teamet er forøvrig teamet Olsen kjører for i den europeiske Le Mans-serien.

Grunnen til at han nevner Andlauer er ikke til forkleinelse for den 19-årige franske Porsche-junioren, men enkelt og greit fordi GTE Am-bilene, som Dempsey-teamet hadde flere biler til start i, har krav om minimum én bronsefører og én bronse- eller sølvfører før en eventuell gullfører får innpass.

Hadde Olsen for eksempel vært sølvfører, hadde sjansene for å kjøre Le Mans i år vært større. Men gullisensen fikk Olsen lenge før fjorårets sterke sesong i Porsche Supercup og den tyske cupen.

– Jeg ble satt som gullfører etter å ha blitt nummer i Formel Renault Euro Cup i 2014, sier han.

Et annet eksempel på kategoriseringen er for eksempel at Mads Siljehaug - ved siden av å konkurrere i Blancpain Endurance Series - også konkurrerer i en egen såkalt Silver Cup. Dette er en egen serie fra resultatlistene i Blancpain kun rangert etter førere som har sølvkategori på lisensen, og på den måten kan Siljehaug direkte sammenlikne seg med andre førere som på papiret har samme ferdighetsnivået basert på tidligere prestasjoner.

Men som nevnt innledningsvis, hvordan skilles førerne utifra disse medaljesortene? Det er det FIA som bestemmer etter at førerne leverer en søknad med en oversikt over sine meritter. Basert på en rekke kriterier setter FIA den medaljen de mener er riktig ut ifra ferdighetsnivå og oppnådde resultater. Kriteriene er listet opp som følgende:

Bronse

• Den fører som er over 30 år når første lisens ble utstedt og har minimal eller ingen erfaring med formelbiler.

• Den fører over 30 år, tidligere kategorisert som sølvfører, uten betydelige resultater (titler, pole position eller seiere)

• Den fører under 30 år med med lisens utstedt for første gang gjennom året i sin første kategori og som ikke har konkurrert på høyt nivå i internasjonal karting.

Sølv

• Den fører under 30 år som ikke tilfredsstiller kravene for platinum eller gull.

• Den fører som har vunnet sammenlagt i et regionalt eller større nasjonalt mesterskap eller internasjonal serie, eller har vunnet et større langdistanseløp.

• Den fører som har vunnet en ikke-profesjonell serie (Ferrari Challenge, Maserati Trophy, Lamborghini Supertrophy, Porsche GT3 Cup Challenge) eller en regional, nasjonal eller internasjonal enkeltmerkeserie i lavere kategori organisert av en fabrikant (ikke inkludert serier som er begrenset til Bronse-førere)

• Har konkurrert på høyt nivå i internasjonal kartingkonkurranser.

• Den fører som som har gjennomsnittlige rundetider som er jevne og like rask eller raskere enn gjennomsnittsrunden til sølvførere som konkurrerer i samme løp gjennom sesongen.

• Den fører som har prestasjoner og oppnåelser, sett bort ifra nevnte definisjoner, som kan vurderes som sølv av FIA.

Gull

• Tilfredsstiller minst ett kriterium for platinum.

• Har fullført Topp 3 sammenlagt i en av de følgende internasjonale formelbil-seriene: A1 GP, GP3, Renault V6, Superleague, Eurocup FR2.0, Firestone Indy Lights.

• Har vunnet sammenlagt en regional eller nasjonal formelbilserie (F3, FR2.0, Atlantic Championship til og med 2009, Euro V8 Series)

• Har konkurrert i Formel 2, GP2, GP3, Formel 3 eller Super Formula siden 2012 og har tatt pallplassering tre eller flere ganger i løpet av en kalender-sesong.

• Har fullført Topp 3 sammenlagt i Porsche Supercup, DTM, SUper GT (GT500 eller GT300) eller har vunnet en større nasjonal Porsche Carrera Cup eller BTCC.

• Har fullført Topp 3 sammenlagt i det internasjonale V8 Supercars.

• Har vunnet større GT-serier (FIA GT, Blancpain GT Series, FIA GT1 World Championship, FIA GT3 European Championship, ADAC GT Masters, British GT Championship, Blancpain GT Series Asia, GT Asia) eller GT-kategori av større sportsvognserier (ILMC, ELMS, ALMS, Asian Le Mans Series, LMP2 WEC, IMSA Sportscar Championship) med fører(e) fra samme eller lavere kategori.

• Har kjørt i mesterskap som teller i Paragraf 5.1.7(a) ved Appendix L i det internasjonale sportsreglementet og har oppnåd seier, pallplass og pole position.

• Den fører som som har gjennomsnittlige rundetider som er jevne og like rask eller raskere enn gjennomsnittsrunden til gullførere som konkurrerer i samme løp i sesongen.

• Den fører som jobber profesjonelt i forbindelse med motorsport, og som har prestasjoner og oppnåelser, sett bort ifra nevnte definisjoner, som kan vurderes som Gull av FIA.

Platinum

• Har Super-lisens (for Formel 1).

• Har vunnet 24-timersløpet på Le Mans i en av de profesjonelle kategoriene (LMP1 eller LMGTE Pro).

• Har vunnet Langdistanse-VM i en profesjonell kategori.

• Har vært fabrikkfører, betalt av en fabrikant, med passende resultater.

• Har fullført Topp 5 sammenlagt i F3000, CART/Champcar, IRL, IndyCar eller GP2, alle FIA verdensmesterskap eller FIA verdenscuper, IMSA P og Formel E.

• Har fullført Topp 3 sammenlagt i en internasjonal Formel 3-serie (FIA F3, British/Euro F3 fram til 2011) eller et større formelbilmesterskap (Formel 2, Nissan World Series, Formel Renault 3,5, Super Formula osv.)

• Har vunnet V8 Supercars.

• Har vunnet Porsche Supercup.

• Har vunnet den amerikanske Le Mans-serien i en profesjonell kategori.

• Har vunnet IMSA Sportscar Championship i en profesjonell kategori.

• Tilfredsstiller tre eller flere gullkriterier (inkludert flere av samme kriterier).

• Den fører som har prestasjoner og oppnåelser, sett bort ifra nevnte definisjoner, som kan vurderes som platinum av FIA.

Fullstendig oversikt over FIAs krav til søknad om medaljekategori kan du lese her!

Powered by Labrador CMS