Slik lurte Frank Tore alle da han skaffet seg en nymotens R5-bil utenfor markedet

Frank Tore Larsen takker koronaviruset for at han fant tilbake motivasjonen til å satse på rally for fullt igjen.

Publisert

For et drøyt år siden signaliserte Frank Tore Larsen at det skulle bli en betydelig nedtrapping på karrieren da han ikke lenger hadde ork og motivasjon til å jage sponsorkroner og satse dønn seriøst på videre utvikling som sjåfør.

Frank Tore Larsen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Frank Tore Larsen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

For et drøyt år siden signaliserte Frank Tore Larsen at det skulle bli en betydelig nedtrapping på karrieren da han ikke lenger hadde ork og motivasjon til å jage sponsorkroner og satse dønn seriøst på videre utvikling som sjåfør.

Men da koronaviruset kom, og alt stengte ned, så valgte Frank Tore likevel å melde seg på det som etterhvert var tilgjengelig av løp. Han skjønte med en gang at han hadde et større ønske til å satse mer enn det han hadde gitt uttrykk for. Så det ble med alle NM-rundene og en ærlig kamp mot Anders Grøndal om NM-gullet, et gull Larsen mener han tapte sjansene til etter disputten på Rally Sørland.

Følte han fortjente bedre

En skulle tro at i en sesong hvor han i forkant hadde varslet mindre motivasjon, som endte med en gullkamp han tapte med stor ergrelse over, at det nå var slutt. Og Larsen selv hintet egentlig ikke til om noe videre satsing. Om så skulle det bli i en Ford Escort Mk2, i alle fall var det noe han fleipet med på rallyradioen under NM-finalen på Aurskog-Høland.

– Motivasjonen kom tilbake på høsten, da vi begynte å kjøre løp igjen og forstod at jeg fortsatt kunne henge med. Da er konkurranseinstinktet også for stort til å ta til takke med en andreplass i NM, når jeg sjøl føler jeg fortjener bedre, sier Larsen, og takker altså koronaviruset for at han fant tilbake motivasjonen han mente han hadde mistet.

– Jeg hadde jo ikke rukket å selge unna det jeg hadde. I 2019 gjorde vi et halvhjerta forsøk på å fornye oss, men vi valgte heller å gå for å trappe ned i 2020 og se om vi heller skulle gi oss, forklarer Larsen videre.

Likevel var han rimelig klar; skulle han gi seg selv nok en ny sjanse, så måtte R5-bilen byttes ut. Hans faste følgesvenn gjennom syv sesonger ble lagt ut for salg, og solgt til Geir Helge Frøslid, og da satte Larsen igjen med et syvsifret beløp - som man i all annen fornuft ellers kunne valgt å spare opp til andre ting.

Men nei, lysten var for stor. Og i Finland stod det en Volkswagen Polo GTI R5 (Fra 2021 kalt Rally2, journ.anm.), men den var ikke til salgs.

– Egentlig ville jeg fortsette med Ford, mye på grunn av jobben også, sier Larsen, som er servicemarkedssjef for Ford-forhandleren RøhneSelmer.

Slik fikk han kjøpt ny bil

Frank Tore Larsen debuterte med sin nye doning under Romjulsrally rett før nyåret. Han har fortsatt mye å lære i den nye bilen, men er så langt storfornøyd med den nye redskapen. (Foto: Oliver Alfredsen)
Frank Tore Larsen debuterte med sin nye doning under Romjulsrally rett før nyåret. Han har fortsatt mye å lære i den nye bilen, men er så langt storfornøyd med den nye redskapen. (Foto: Oliver Alfredsen)

Han var blant annet interessert i å kjøpe Anders Grøndals Ford Fiesta Mk2, en bil han senere trakk tilbake fra markedet, og Larsen fant ingen andre løsninger på bilmerker - annet enn å ha alle dører åpne.

Dette ble også klarert med arbeidsgiveren at han kunne kjøre med et annet bilmerke uten innvendinger, og lysten falt etterhvert på en Volkswagen Polo.

– Gjennom kontakter med blant annet Ole Christian Veiby så hadde jeg blitt litt kjent med finske Printsport. De hadde flere R5-biler til salgs, men ingen Polo. Det vil si, de hadde en som var lovet bort til test og utleie. Men med litt dialog fram og tilbake, så var de villige til å selge en Polo til oss - en bil som ikke var på markedet - og vi klarte også forhandle oss til en god pris, sier Larsen, som ikke presiserer kjøpssummen på bilen.

En vanlig rimelig verdi på brukte R5-biler i dag ligger gjerne mellom 1,5 og to millioner kroner. En eldre Fiesta R5 i nedre sjiktet, en godt behandlet Polo gjerne i overkant, men Larsen understreker at de fikk en veldig god pris.

– Differansen på kjøp og salg utliknet seg selv med egne midler i mellom. Så utfordringen vår blir å skaffe driftsbudsjettet gjennom sesongen. Det er ikke i boks per nå, men det er vel en evig kamp alle har. Så jeg skal ikke bruke det som en unnskyldning i år. Vi sitter med det grommeste utstyret, og vi skal satse alt på å ta NM-gullet - selv om jeg er helt sikker på at Marius (Aasen), Anders (Grøndal) og mange andre virkelig skal gi oss kamp, sier Larsen.

Tok rallymiljøet på senga

At han hadde gått til anskaffelse av en Polo R5 kom imidlertid som et sjokk på alle i rallymiljøet. Larsen skjønte nemlig at det var relativt lave forventninger til at han skulle satse noe særlig. Hintet om alternativt å kjøre en eldre Escort brukte han for hva det var verdt.

Og da han skjønte at han nå var i ferd med å skaffe seg en nymotens R5-bil, så var det ikke flere enn pappa Per og hans trofaste følgesvenn og kartleser Torstein Eriksen som visste om handelen før Frank Tore selv avduket bilen på en direktesending på sin Facebook-side.

– «Mathis» (Holm Jacob Matheson, journ.anm.) hadde bilen sin på verkstedet hos oss, så jeg spurte pent om jeg kunne sitte i bilen hans for å lage en post på at vi skulle annonsere satsingen, sier Larsen, vel vitende om at mange hadde nettopp fått med seg at han fleipet om å kjøre nasjonalbil om han skulle fortsette.

Bli med Frank Tore og Torstein på deres alle første etappe sammen under Romjulsrally i videoen under:

Ingen gjettet riktig

Og det rant inn meldinger til Frank Tore.

– Det kom vel kanskje 50 meldinger med folk som som ville gjette og ville forsøke å finne ut hva jeg skulle presentere. Det kom alle mulige forslag. Men ingen tippet riktig, ler 30-åringen.

Han ville likevel holde alt tett til brystet for omverdenen, for det var også en stor risiko inntil den siste uka for at handelen ikke ble noe av.

– Den skulle brukes før jeg eventuelt kunne kjøpe den, da den som sagt var leid ut til test og løp. Jeg hadde registreringsnummeret på bilen, og fulgte med på løpet via eWRC-results.com for å være sikker på at bilen om seg helt igjennom. Hadde bilen blitt skrot, så hadde jeg egentlig ingen plan B, så det er ikke sikkert at det hadde blitt kjøring i det hele tatt. Men jeg ville ikke si noe om at jeg kikket på denne bilen, tilfelle det ikke hadde blitt noe av. Da hadde man gått i et år og snakket om hva som bare nesten gikk i orden, poengterer han.

Powered by Labrador CMS