Slik reagerer man når Nordsløyfe-jomfrudommen endelig er blitt historie

Noen guttedrømmer er simplere enn andre. Likt for dem alle er at de er helt fantastiske å realisere.

Publisert

Parc Fermés grunnlegger har i mange, mange år hatt en stor drøm om å kjøre på egenhånd rundt Nürburgring Nordschleife. Grunnen er todelt.

Parc Fermés grunnlegger har i mange, mange år hatt en stor drøm om å kjøre på egenhånd rundt Nürburgring Nordschleife. Grunnen er todelt.

Den ene er at man såpass sjelden får utløp for sine behov for å kjøre fort med bil under sikre (alt er relativt i denne sammenheng, journ.anm.) og lovlige tilstander.

Den andre er at man har ufattelig mange timer på bilspill over de siste 15 årene på nettopp denne banen, noe som styrker drømmen om en gang å være her på ekte.

Onsdag 11. juli ble en viktig guttedrøm realisert. Om ikke annet enn at bucket-lista har fått en ny hake. Selv har jeg sittet på et par runder tidligere i ordentlige racerbiler, men det blir noe eget med å være selv bak rattet.

Egentlig er undertegnede på ferie de kommende to ukene, men ikke verre enn at jeg fikk grini meg til en tur rundt Nordsløyfa med min egen 1,6-liters 115 hestekrefter late Skoda Octavia når vi først er i de sydvestlige trakter på road-trip.

Men ferie eller ei, jeg tenkte i alle fall at dette kom til å bli en så spesiell begivenhet med glede og begeistring at dere lesere også fortjener å være med på opplevelsen. Det endte dog med at jeg tok meg to turer, men det er altså den aller første runden dere får sitte på med i videoen øverst. På forhånd beklager vi forøvrig språkbruken, men nordmenn er ikke de mest sarte sjelene så vi lot sensurpipen forbli tyst.

Og dere lurer kanskje på rundetidene?

De er ikke så mye å skryte av. Men når banen er åpnet for turistkjøring, som det nå var i mitt tilfelle, så tar man tiden fra «bridge to bridge» på langstrekka, ettersom man ikke får kjøre hele strekka på full gass.

Det ble uansett tamme 11 minutter og 52 sekunder første turen, mens det andre turen ble kjørt ned 50 sekunder til 11:02. Da var det mindre trafikk og mindre prating, men Skodaen orker ikke særlig mer - og jeg tenkte også å ha litt igjen av dekk og bremser til hjemturen også.

Av andre Nürburgring-opplevelser som er blitt godt dokumentert så kan vi også anbefale videoene som er lagt under.

Powered by Labrador CMS