Slik skal norgesmesterskapet i Supercar og Supercar Lites kjøres

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Fredrik Magnussen fra RallyX Nordic-runden på Finnskogbanen i fjor. (Foto: Jan-Kåre Rafoss)

RALLYCROSS: Internasjonalt er det Supercars-klassen, biler med firehjulsdrift og rundt 600 hestekrefter, som har vært den gjeveste og mest ultimate klassen å stille til start i. Samme er det også innenfor det nordiske rallycrossmesterskapet RallyX Nordic, men når det kommer til ren NM har ikke klassen hatt den største satsingsprioriteringen fra utøvere som sitter på biler.

Det sammer gjelder også Supercar Lites, internasjonalt kjent som RX2, og NM måtte ifjor utgå i denne klassen grunnet manglende deltakelse. Men i år er det strukturert på nytt og skal potensielt gi større deltakelse og prestisje rundt medaljegivningen.

Totalt tre runder teller i NM for Supercar og Supercar Lites, og rundene samkjøres med RallyX Nordic-mesterskapet. Første runden i forbindelse med NM kjøres på legendariske Höljes 23. mai, mens mesterskapet avsluttes med to løp over to dager i forbindelse med den norske RallyX Nordic-runden på Finnskogbanen i Åsnes.

– Løpene gjennomføres i samarbeid med RallyX Nordic og etter deres reglement. Etter løpene settes det opp egne resultatlister for norske førere som grunnlag for poengberegning. Resultatlister og poengberegning foretas av rallycrosseksjonen i NBF når resultatlistene fra hvert enkelt løp er mottatt, skriver bilsportforbundet i en kunnkjøring.

Powered by Labrador CMS