Solberg disket etter finaleseieren i Höljes

Gleden ble kortvarig for den norsk-svenske unggutten.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Oliver Solberg kjørte først forbi målflagget i finalen og tok dermed en historisk seier i det som var hans EM-debut i rallycross. Men denne seieren skulle han ikke beholde i mange timene.

For de tekniske kontrollantene mener at bilen til Solberg har hatt deler som ikke samsvarer med det tekniske regelverket. Beskyttelsesplatene på undersiden av bilen skal ha veid mer enn tillat maksimal vekt, selv om bilen hadde gått gjennom teknisk godkjenning og vært bekreftet overvektig, noe som ble ansett som ikke-prestasjonsfremmende.

Bilen er forøvrig driftet av Hedströms Motorsport, styrt av den svenske rallycrossprofilen Peter Hedström. Og det er altså snakk om en Supercars-homologert Hyundai i20 som etterhvert er blitt en god og populær bil i sirkuset.

I juryens domsdokument kommer det fram at understellsbeskyttelsen på bilen ikke kan veie mer enn 40 kilo totalt, og den bakre halvdelen kan ikke overstige 15 kilo. Regelen er til stede for at man ikke kan manipulere det sentrale tyngdepunktet på bilen, og bilen hadde en overvekt på totalt 43,8 kilo, hvor bakre halvdel veide 22,775 kilo.

Den internasjonale presedensen ved brudd på det tekniske regelverket betyr alltid diskvalifisering, og denne hendelsen var intet unntak.

Oliver har selv postet følgende innlegg på sosiale medier etter at diskvalifikasjonen var et faktum.

It’s heartbreak at Höljes…💔 In scrutineering our underbody protection was 3kg overweight - our car was overweight for...

Posted by Oliver Solberg on Sunday, July 3, 2022
Powered by Labrador CMS