Stig Roar Holter og Alina Drazkowski har hatt litt av en rallyopplevelse denne helgen. Tanken om at bilen skulle selges legges kanskje på is, for dette vil de oppleve mer av.

Stig Roar og Alina stilte opp som eneste nordmenn – nå oppfordrer de flere til å bli med neste år

– Vi savnet Värmland da vi dro, men da vi kom fram til så fine forhold og ble mottatt av kun positive og blide mennesker, så tar vi gjerne turen på nesten 100 mil en gang til.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Det sier Stig Roar Holter, Norges eneste deltaker i den historiske klassen som kjørte parallelt med den svenske VM-runden i Umeå sist helg. Holter er fra Kirkenær i Innlandet og har således veldig sterke bånd til den gamle utgaven av Rally Sweden.

RALLY: Det sier Stig Roar Holter, Norges eneste deltaker i den historiske klassen som kjørte parallelt med den svenske VM-runden i Umeå sist helg. Holter er fra Kirkenær i Innlandet og har således veldig sterke bånd til den gamle utgaven av Rally Sweden.

For fram til 2020 ble ikke løpet bare kjørt rett på andre siden av grensa, men også til og med innenfor den norske grensa - og attpåtil i nærområdet hvor Holter er fra.

Tapte to plasser på avkjøring

Før Rally Finnskog i starten av februar hadde han bygd seg en flunkende ny historisk Volvo 240, og sesongåpningen for norgescupen til historisk klasse ble brukt til å luke ut en haug med barnesykdommer. For bare noen uker stod årets store høydepunkt for tur, nemlig Rally Sweden Historic.

– Egentlig skulle jeg kjørt i fjor, men da ble det avlyst. Så vi ble enige om at vi bare må reise i år. Så det var bare det som var grunnen, at vi ønsket denne opplevelsen. Selv om det va en god del dyrere enn et norsk løp, så angrer vi ikke et sekund, sier Holter til Parc Fermé.

Stig Roar Holter debuterte med sin nybygde Volvo under Rally Finnskog i februar, som oppvarming til den historiske utgaven av Rally Sweden.

Han og kartleser Alina Drazkowski endte opp med en sterk åttendeplass av 21 fullførte biler. Det til tross for en avkjøring hvor de tapte i alle fall to plasseringer, etter hans egne beregninger da tidstapet var på rundt 1,5 minutt. Men det at de kunne komme seg videre symboliserer også hele opplevelsen de fikk av å stille til start.

– Dette løpet var så stort i forhold til de løpene vi har kjørt i Norge. Det er veldig vanskelig å beskrive, egentlig. Da vi kjørte av på den nest siste etappen, så var det så mye folk, at før vi hadde rukket å stoppe ordentlig i brøyta, så var de framme for å dytte oss opp igjen omtrent, sier Holter.

Hyllet av store aktører

Flere likesinnede i Norge hadde også lyst til å kjøre klassen, men Holter kan bekrefte at mange vegret seg på grunn av reiseveien. Etter å ha vært den eneste representanten i denne utgaven, så er han klinkende klar i sin tale.

– Dette var en så stor opplevelse at det abre må anbefales videre. Fra både arrangørsiden og publikumssiden så var vi ordentlig ønsket der oppe. Folk roper og tar bølgen for oss, og hele Toyota-teamet og lastebilen til Pirelli stod og tok bilder og jublet for oss da vi kjørte ut av serviceplassen, sier Volvo-føreren.

– Så dere følte dere litt som superstjerner dere også?

– Joda, uten at man er det, så kan man i alle fall ha det litt på følelsen, flirer han.

Bilen han har bygd i år var kun ment for å oppfylle drømmen om å kjøre sammen med VM-stjernene i den historiske utgaven av Rally Sweden. Tanken var å selge den like etterpå. Men nå er han mer usikker.

– Planen var å selge den nå og bygge en Volvo 940 i nasjonal. Men nåer jeg litt tvil. Det kan være fristende å prøve litt mer i utlandet. VI har hørt at det er flere VM-runder som også ønsker historisk klasse, sier Holter.

Powered by Labrador CMS