
Svein G. holder fortsatt koken – og fristes av historisk rallyprosjekt
Han har lisens på sitt 38. år, er blitt velkjent for sin smått ikoniske Peugeot 106 Maxi - men det har vært stille de siste sesongene. Men nå er veteranen fra Sørlandet tilbake i manesjen på flere områder.
RALLYCROSS: Under NM-runden på Konsmo for snart to uker siden dukket han opp igjen, for første gang i NM-sammenheng siden 2022. Svein G. Nielsen (58) er et velkjent navn i norsk rallycross og norsk bilsport forøvrig, og det var et kjærkomment gjensyn i Supernasjonal klasse 1 som har hatt enorm nedadgående kurve i deltakelse de siste sesongene, og spesielt i år.
Men i sin klink hvite Peugeot 106 Maxi, som vi har sett ham i flere sesonger, så var han på plass igjen. Like striglet som før, med et ørlite klistremerke av SolørRadioen fortsatt stående på sidedøra.
– Jeg har ikke gjort noen ting med bilen, konstaterer han på spørsmål det eventuelt har skjedd noe under skallet mens han har hatt en pause.
– Jeg trener ikke eller tester ikke noen ting. Kjører den fram og tilbake ved verkstedet mitt og sjekker at gir og bremser virker som det skal, sier biloppretteren fra Nodeland utenfor Kristiansand.
Nielsen kjørte inn til fjerdeplass i A-finalen på Konsmo, før han en kort periode ble plassert til 2. plass bak Markus Røsrud etter at Carl Erik Berg og Sindre Haug ble diskvalifisert.
Fire dager senere omgjorde juryen avgjørelsen, og gjeninnsatte ungguttene tilbake på seierspallen, men til helgens NM-runde på Finnskogbanen er Nielsen tilbake igjen og bidrar til å kunne sikre startfelt som dekker en full A-finale.
– Det er sånn det er. Det går opp og ned, og det ser du i junior også. Ikke mange biler der lenger heller. Det er kostnader der også, slår Nielsen fast.
106 har han kjørt i en årrekke, men akkurat denne bilen han nå begynner er ikke den han har kjørt lengst med. Den er spesialbygd for rallycross, mens hans forrige bil egentlig var en rallybil.
Original fabrikkbil

Importert fra Tsjekkia av Even Hvaal, som han selv tok NM-gull med i 2007. Senere overtatt av Svein G. Nielsen - som han nå har hatt stående og har nye tanker rundt.
– Den tenkte jeg å restaurere tilbake til original stand slik den var i 1997. Det er en nummerert fabrikkbil, som begynner å bli verdt et par kroner. Det er jo en så kul bil, sier Nielsen, som utstedte sin første lisens i 1987, i en alder av 21 år.
– Jeg holder på så lenge det er gøy. Jeg har ikke mål om å ta igjen noen andre veteraner, flirer han.
Kjent for å være en vel så dreven bilbygger og biloppretter. Både fra rallycrossen og rallyen. Han applauderer også at den yngre generasjonen som blant annet Fredrik Ågedal, som vi nylig omtalte, også går i bresjen for å bygge opp nye biler i sporten.
– Det er helt topp! Men han rekker ikke så mye karosseriarbeid, så da kommer de til meg, sier han.
Ville kjøpe kjent 106-vrak
Forkjærlighet for 106 har han hatt i mange år. I Komo Rally 2000 havnet svenske Tomas «Gullabo» Jansson i en forferdelig krasj med en slik bil, en krasj som ble veldokumentert og et klipp som fortsatt er viden kjent i miljøet (se video nederst). Restene av denne bilen var ikke langt fra å havne hos Nielsen.
– Jeg var så langt fra å kjøpe den, sier Svein G. og gestikulerer med klypa.
– Jeg ville bygge den opp igjen, for den var bare revet her, slik at man kunne sette på en ny bakende. Så jeg snakket med de, og det var snakk om 200.000 kroner. Da var jeg klar. Men det viste seg at det var kjøpt inn et nytt karosseri til den som jeg måtte kjøpe med, og det var 200.000 for den også. Så da droppet jeg det, sier Nielsen.
Tomas Gullabos uhyggelige uheld ved KOMO Rally i 2000 - er nok den værste afkørsel vi nogensinde har filmet. Heldigvis blev det uden personskade.
Posted by racetv.dk on Friday, March 13, 2020