Til helgen kan Sindre (25) bli europamester om alt klaffer

I all beskjedenhet har Sindre Furuseth klokkertro på at han selv kan avgjøre EM på egenhånd.

Publisert

Dog ligger det en del viktig matematikk bak påstanden i denne artikkelens overskrift. Og oddsene er ikke lavest for at alt skal klaffe når den nest siste løpshelgen i Junior-EM skal avvikles i forbindelse med Rally Roma. Selv om seieren mangler, så har tre tellende andreplasser sendt ham øverst på tabellen

Sindre Furuseth og kartleser Jim Hjerpe er godt forberedt til årets nest siste EM-runde for juniorene. (Foto: Gregory Lenormand / DPPI)

Dog ligger det en del viktig matematikk bak påstanden i denne artikkelens overskrift. Og oddsene er ikke lavest for at alt skal klaffe når den nest siste løpshelgen i Junior-EM skal avvikles i forbindelse med Rally Roma. Selv om seieren mangler, så har tre tellende andreplasser sendt ham øverst på tabellen

– Jeg MÅ vinne, så må både Efren Llarena og Ken Torn bli minst nummer seks. Du kan gjerne skrive at jeg kan bli europamester i helgen, men det er veldig usannsynlig. Det er like teoretisk at jeg ikke kan ha sjans til å ta EM-gull etter denne helgen også. For eksempel om jeg bryter og Ken Torn vinner, forklarer Sindre Furuseth overfor Parc Fermé.

Noter fra i fjor

Han har spesialisert seg på asfalt så godt det lar seg gjøre, og håper all kjøretrening, notetrening og analyse på asfalt kan betale seg denne helgen. Derfor er selvtilliten maks på topp.

– Uten å legge for mye press på meg selv, så utroper jeg meg selv som en favoritt denne helgen. Det har jeg sagt til alle, så det må jeg stå for. Jeg har brukt noter som jeg vet er bra, vi har finpusset, sett video og er ganske godt forberedt. Så nå handler det om faktisk å gjøre jobben, sier Furuseth, som kjører en Peugeot 208 R2 for franske Sainteloc Racing.

Løpet starter lørdag og avsluttes søndag. Dagene har forskjellig karakter, og for Furuseth handler det om å «overleve» første dag. Den er nemlig svært teknisk krevende, med lange etapper og utfordrende veikarakter som setter bil og mannskap på prøve.

Derfor følte han seg lur når han på kvalifiseringen bevisst holdt igjen litt tid for ikke å starte først. Lørdag er han tredje bil ut i klassen.

(Foto: Alexandre Guillaumot / DPPI)

– Årsaken er at det er en Mitsubishi Evo X som helt naturlig nok kommer til å kjøre en del saktere en oss. Tekniske veier i nedoverbakke, som er to mil og humpete, så kan man med en R2-bil kjøre like fort som en R5-bil i visse partier. Så det er stor sjans for at man tar igjen den siste bilen før vi R2-biler kommer. Samtidig har ikke startposisjon så mye å si for oss så langt bak, konstaterer Furuseth.

HVORDAN SER SINDRE UT SOM GAMMEL?: Norske bilsportprofiler om over 50 år – men også med «noko attåt»

Lader opp med pizza

Han er på vei fra pressekonferanse til startseremoni da Parc Fermé tar kontakt. Foran seg ser han Vatikanet mens han hiver i seg en nasjonal delikatesse.

– Vi snakker tynn pizza med pepperoni?

– Du, det er helt riktig! Det er noe med pizza og Italia. Pizza er helt herlig her nede, konstaterer 25-åringen.

Powered by Labrador CMS