![Det ble en høyst gledelig, for ikke å si etterlengtet seier for Knut Ove Børseth, er flankert av andremann Simen Engsvik og tredjemann Emil Sivesind på Fuglehaugen utenfor Gol.](https://image.parcferme.no/170812.webp?imageId=170812&width=960&height=548&format=jpg)
Tilbake på toppen etter 15 år – slik var Knut Oves vinneroppskrift
Er du en gang norgesmester, så er du alltids norgesmester. I alle fall er det ingenting som tyder på at Knut Ove Børseths ferdigheter på rallycrossbanen har rustet opp og råtnet på rot.
RALLYCROSS: Det drar seg til i norgesmesterskapet i rallycross, og sist helg var det duket for årets nest siste NM-runde på Fuglehaugen utenfor Gol. Og mens vi hadde oppskriftsmessige vinnere i de fleste klassene, så var det en større oddsbombe vi ble vitne til i den øverste klassen, Supernasjonal klasse 4.
Om det ikke var frem fra glemselen, så var det i alle fall liten tvil om at vi fikk se en Knut Ove Børseth som ikke akkurat er med for å være listefyll denne sesongen. Trønderen markerte seg for alvor i norsk rallycross i 2007 med sin den gang nokså spesielle Lexus IS200, som han gikk hen og tok NM-gull med.
Siden søkte han seg til utlandet, blant annet med EM-gullet i Divisjon 2 i 2009 som kanskje det største høydepunktet i karrieren. Men noen videre NM-satsing med tohjulsdreven bil har uteblitt da han i mellomtiden har utviklet DRIVE-konseptet, tidligere kjent som «Kjør For Livet», hvor han har jobbet med barn og ungdom som ellers har falt utenfor samfunnet, med bil og motorsport som et sentralt element i å gi disse en bedre hverdag.
Hyller teamet
Og når han 15 år etter sist han drev og vant NM-runder igjen står på toppen av seierspallen, så er det nettopp med en tung DRIVE-støtte i ryggen, noe han tillater seg å understreke opptil flere ganger etter helgens bragd.
– Jeg føler at jeg kjører for noe større. Ikke bare meg som sjåfør, men for DRIVE Norge og alle ungdommene som er med i teamet mitt. Rett og slett en lagseier. Både for teamet, sjåfør og utvikling av bilen, sier Børseth til Parc Fermé.
Han tapte kampen om siste A-finaleplass på Fuglehaugen på poenglikhet mot Emil Sivesind, og måtte derfor gjennom B-finale. Der tok han og Robin Slåttekjær seg videre, og det ble en knallstart av Børseth der han tok seg opp til en andreplass bak Simen Engsvik den første runden.
![Knut Ove Børseth har et litt spesielt apparat bak seg. I tillegg til å drive et ordinært rallycrossteam, så har han på mange måter støtte fra flere tusen ungdommer gjennom sitt DRIVE-konsept som han driver i samarbeid med lokale, kommunale myndigheter rundt omkring i hele landet.](https://image.parcferme.no/170822.webp?imageId=170822&width=960&height=548&format=jpg)
Jevn positiv utvikling
På tredje runden valgte han å ta alternativsporet, og kom ut som tredjemann - men hadde nå fri bane til å forsøksvis kjøre inn på et forsprang mot ledende Engsvik.
![Da Knut Ove Børseth vant NM i 2007 var det med en ekstraordinær Lexus IS200. Nå herjer han i en litt mer konvensjonell Ford Fiesta.](https://image.parcferme.no/170820.webp?imageId=170820&width=960&height=548&format=jpg)
Og tempoet var ekstremt godt og effektivt. Både Engsvik og Sivesind ville dekke opp for Børseths jokerstrategi, men på denne ene runden klarte altså veteranen å spise inn forspranget til å ta seg ut i ledelse igjen. Denne holdt han helt inn, og dermed var den første NM-seieren i «Store Super» et faktum, 15 år siden sist, altså.
– Vi har testet banen i sommer. Det er en krevende bane å kjøre og vi har forberedt oss godt. Hovedårsaken er nok at vi har brukt fire løp på å få bilen til akkurat slik som vi ønsker. Stabil nok, få bort «barnesykdommene» og fått et oppsett som passer meg som sjåfør, sier trønderen.
Skryter av nivået
2022-sesongen har vært en eneste stor progresjon. Og per i dag er han på en sjetteplass totalt, reelt sett en femteplass om vi stryker den laveste poengscoren hos samtlige deltakere. Og nå altså på toppen av seierspallen i A-finalen, selv om Engsvik scoret mest poeng som følge av resultatet fra de innledende omgangene.
Og sammenlikner han 2022 kontra 2017, så står et annerledes til i klassen nå kontra for 15 år siden.
– Nivået har jeg kommentert som skyhøyt tidligere i år. Jeg er imponert over farten og innsatsen til veldig mange unge sjåfører. Det er flere som kan vinne billøp nå enn det jeg føler kunne det i 2007, sier han.
Årets sesong er på ingen måte noe blaff, ifølge ham selv. Det ligger en nøye plan bak satsingen på Rallycross-NM igjen.
– Vi har bestemt oss for å kjøre rallycross i noen år fremover. Og da vil vi jobbe hardt for å være en hard konkurrent framover. Det er stas å vinne billøp, men for meg nå så er det viktig å vise at DRIVE er et vinnerteam, konstaterer han.
Øvrige resultater kan du se vedlagte faktaboks i denne saken. Full oversikt over løpets dokumenter finner du her!