Det ble en høyst gledelig, for ikke å si etterlengtet seier for Knut Ove Børseth, er flankert av andremann Simen Engsvik og tredjemann Emil Sivesind på Fuglehaugen utenfor Gol.

Tilbake på toppen etter 15 år – slik var Knut Oves vinneroppskrift

Er du en gang norgesmester, så er du alltids norgesmester. I alle fall er det ingenting som tyder på at Knut Ove Børseths ferdigheter på rallycrossbanen har rustet opp og råtnet på rot.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Det drar seg til i norgesmesterskapet i rallycross, og sist helg var det duket for årets nest siste NM-runde på Fuglehaugen utenfor Gol. Og mens vi hadde oppskriftsmessige vinnere i de fleste klassene, så var det en større oddsbombe vi ble vitne til i den øverste klassen, Supernasjonal klasse 4.

Rallycross-NM, Gol - A-finaler

Rallycross junior

1) Jens Hvaal, Honda, 3:40,240

2) Sindre Haug, Honda, +4,099

3) Nikolai Karlsen, Honda, +4,325

4) Torjus Svenneby, Honda, +4,904

5) Henrik Gjervan, Opel, +5,329

6) Markus Røsrud, VW, +3 runder

Supernasjonal klasse 1

1) Espen Isaksætre, Peugeot, 3:36,246

2) Mats W. Marthinsen, VW, +0,704

3) Per Magne Svardal, Audi, +5,525

4) Knut Øystein Haaland, Citroën, +7,500

5) Jonas B. Kløvstad, Peugeot, +2 runder

6) Andrine Rafoss, Citroën, brutt

Supernasjonal klasse 2

1) Trond Simen Larsen, Mazda, 3:39,013

2) Sigurd Erik Egeland, Mazda, +0,788

3) Alexander Hauglid, Opel, +1,216

4) Per Magne Røyrås, Mazda, +1,597

5) Andreas Myhre, Volvo, +2,385

6) Bjørn Olav Jøranli, Suzuki, +3,156

Supernasjonal klasse 3

1) Petter Leirhol, BMW, 3:32,887

2) Joakim Vestli, BMW, +0,179

3) Sander Engsvik, BMW, +3,487

4) Mathias Minge, Ford, +5,826

5) Andreas Aarhaug, Audi, +31,098

6) Kenneth Hansen, Volvo, brutt

Supernasjonal klasse 4

1) Knut Ove Børseth, Ford, 3:30,707

2) Simen Engsvik, VW, +1,570

3) Emil Sivesind, Audi, +1,927

4) Robin Slåttekjær, Ford, +2,679

5) Herbjørn Haug, Mercedes, +2,852

6) Bjørnar Johansen, Volvo, brutt

Rallycross Historisk

1) Arnfinn Bergseng, Ford, 3:45,461

2) Bjørn Egil Dalen, VW, +0,851

3) Marius Sannerhaugen, VW, +3,236

4) Morten Østheim, VW, +6,642

5) Ole Johan Sæther, VW, +8,441

6) Mattias Härnered, Volvo, +9,775

RALLYCROSS: Det drar seg til i norgesmesterskapet i rallycross, og sist helg var det duket for årets nest siste NM-runde på Fuglehaugen utenfor Gol. Og mens vi hadde oppskriftsmessige vinnere i de fleste klassene, så var det en større oddsbombe vi ble vitne til i den øverste klassen, Supernasjonal klasse 4.

Om det ikke var frem fra glemselen, så var det i alle fall liten tvil om at vi fikk se en Knut Ove Børseth som ikke akkurat er med for å være listefyll denne sesongen. Trønderen markerte seg for alvor i norsk rallycross i 2007 med sin den gang nokså spesielle Lexus IS200, som han gikk hen og tok NM-gull med.

Siden søkte han seg til utlandet, blant annet med EM-gullet i Divisjon 2 i 2009 som kanskje det største høydepunktet i karrieren. Men noen videre NM-satsing med tohjulsdreven bil har uteblitt da han i mellomtiden har utviklet DRIVE-konseptet, tidligere kjent som «Kjør For Livet», hvor han har jobbet med barn og ungdom som ellers har falt utenfor samfunnet, med bil og motorsport som et sentralt element i å gi disse en bedre hverdag.

Hyller teamet

Og når han 15 år etter sist han drev og vant NM-runder igjen står på toppen av seierspallen, så er det nettopp med en tung DRIVE-støtte i ryggen, noe han tillater seg å understreke opptil flere ganger etter helgens bragd.

– Jeg føler at jeg kjører for noe større. Ikke bare meg som sjåfør, men for DRIVE Norge og alle ungdommene som er med i teamet mitt. Rett og slett en lagseier. Både for teamet, sjåfør og utvikling av bilen, sier Børseth til Parc Fermé.

Han tapte kampen om siste A-finaleplass på Fuglehaugen på poenglikhet mot Emil Sivesind, og måtte derfor gjennom B-finale. Der tok han og Robin Slåttekjær seg videre, og det ble en knallstart av Børseth der han tok seg opp til en andreplass bak Simen Engsvik den første runden.

Knut Ove Børseth har et litt spesielt apparat bak seg. I tillegg til å drive et ordinært rallycrossteam, så har han på mange måter støtte fra flere tusen ungdommer gjennom sitt DRIVE-konsept som han driver i samarbeid med lokale, kommunale myndigheter rundt omkring i hele landet.

Jevn positiv utvikling

På tredje runden valgte han å ta alternativsporet, og kom ut som tredjemann - men hadde nå fri bane til å forsøksvis kjøre inn på et forsprang mot ledende Engsvik.

Da Knut Ove Børseth vant NM i 2007 var det med en ekstraordinær Lexus IS200. Nå herjer han i en litt mer konvensjonell Ford Fiesta.

Og tempoet var ekstremt godt og effektivt. Både Engsvik og Sivesind ville dekke opp for Børseths jokerstrategi, men på denne ene runden klarte altså veteranen å spise inn forspranget til å ta seg ut i ledelse igjen. Denne holdt han helt inn, og dermed var den første NM-seieren i «Store Super» et faktum, 15 år siden sist, altså.

– Vi har testet banen i sommer. Det er en krevende bane å kjøre og vi har forberedt oss godt. Hovedårsaken er nok at vi har brukt fire løp på å få bilen til akkurat slik som vi ønsker. Stabil nok, få bort «barnesykdommene» og fått et oppsett som passer meg som sjåfør, sier trønderen.

Skryter av nivået

2022-sesongen har vært en eneste stor progresjon. Og per i dag er han på en sjetteplass totalt, reelt sett en femteplass om vi stryker den laveste poengscoren hos samtlige deltakere. Og nå altså på toppen av seierspallen i A-finalen, selv om Engsvik scoret mest poeng som følge av resultatet fra de innledende omgangene.

Og sammenlikner han 2022 kontra 2017, så står et annerledes til i klassen nå kontra for 15 år siden.

– Nivået har jeg kommentert som skyhøyt tidligere i år. Jeg er imponert over farten og innsatsen til veldig mange unge sjåfører. Det er flere som kan vinne billøp nå enn det jeg føler kunne det i 2007, sier han.

Årets sesong er på ingen måte noe blaff, ifølge ham selv. Det ligger en nøye plan bak satsingen på Rallycross-NM igjen.

– Vi har bestemt oss for å kjøre rallycross i noen år fremover. Og da vil vi jobbe hardt for å være en hard konkurrent framover. Det er stas å vinne billøp, men for meg nå så er det viktig å vise at DRIVE er et vinnerteam, konstaterer han.

Øvrige resultater kan du se vedlagte faktaboks i denne saken. Full oversikt over løpets dokumenter finner du her!

Powered by Labrador CMS