Oliver Solberg, her fra Rally Sweden i 2020 i sitt første løp for Skoda. Tre år senere returnerer han til samme bilmerke.

Tilbake til Skoda med rekordhøye ambisjoner

Nå er det slutt på læreår og det å sanke kilometer kun for erfaringens skyld. Oliver Solberg svarer på degraderingen av Rally-VMs toppklasse med å gå for gull i en Skoda.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Foruten at Oliver Solberg uttalte til Autosport at det stod mellom et halvpotensielt M-Sport-alternativ eller en satsing i WRC 2 med egen Volkswagen Polo, så ble det torsdag klart hva som egentlig skjer i 2023 for den norsk-svenske 21-åringen.

RALLY: Foruten at Oliver Solberg uttalte til Autosport at det stod mellom et halvpotensielt M-Sport-alternativ eller en satsing i WRC 2 med egen Volkswagen Polo, så ble det torsdag klart hva som egentlig skjer i 2023 for den norsk-svenske 21-åringen.

Etter at det denne uken ble lekket videoer fra test sammen med Skoda-teamet Toksport WRT i den helt nye Fabia RS Rally2-modellen, så kom nå bekreftelsen på at det er dette som er retningen Solberg går neste sesong.

– Testen ga veldig god følelse. Bilen har en god base, og jeg likte svært godt å kjøre den, sier Oliver Solberg i en pressemelding.

Han har ikke besvart Parc Fermés henvendelse vedrørende nysigneringen.

Starter poengfangsten i Sverige

Med det blir det også full satsing på WRC 2 neste sesong. Solberg sesongstarter allerede i Monte-Carlo, men presiserer at jakten på mesterskapet starter på hjemmebane i Rally Sverige. Det betyr at han kjører utenfor mesterskapet i alpene.

– Det blir viktig å komme i gang tidlig, og jeg gleder meg stort til å kjøre årets første løp i legendariske Monte-Carlo. Veldig spesielt blir det også å starte kampen om VM-tittelen på hjemmebane i Sverige, sier han.

Norsk-svensken er ikke ukjent med Skoda. Etter et vellykket inntog med R5-satsing i 2019 fikk han tilbud gjennom Skoda Motorsport å kjøre deler av 2020-sesongen i WRC 3, den gang en egen privat kategori for R5-biler, samtidig som han brukte sin egen Volkswagen Polo den sesongen. Da kjørte han totalt fire løp, hvorav andreplassen i klassen og syvendeplassen totalt i Rally Monza ble sesongbeste det året.

For Solberg kom meldingen som lyn fra klar himmel etter en tangert årsbeste med fjerdeplass i Rally New Zealand at han likevel ikke var en del av framtidsplanen til Hyundais fabrikkteam etter at han signerte for dem i forkant av 2021-sesongen. Selv om han formelt var bundet ut resten av sesongen, så ble dette også hans siste løp for koreanerne i rallysportens toppklasse.

Takknemlig

Hele høsten har derfor dreid seg om å sikre hans framtid på egenhånd, og ikke minst hvordan 2023 skal bli. Lenge har tanken vært å gå for en trygg, privat løsning med deres egne velrenommerte Volkswagen Polo, men nå er det klart at de velger en ekstern satsing. Og det føles naturlig nok for 21-åringen at han vet hva 2023 vil bringe.

– Jeg er veldig glad og takknemlig for å kjøre rally igjen. Nå kan vi fortsette reisen mot toppen. Toksport-teamet er veldig sterkt og sikter høyt, sier Oliver.

Tidligere denne uken kunne Parc Fermé avsløre at Andreas Mikkelsens fremtid i Skoda er usikker, ettersom alle parter virket trygge på at en Hyundai-avtale skulle landes for nordmannen.

Slik gikk det ikke da Hyundai brått trakk seg ut i sluttspurten av forhandlingene, mens Skoda i mellomtiden begynte å se på andre løsninger. Deriblant var WRC 2-mester Emil Lindholm og Nikolay Gryazin i mellomtiden signert, og nå er det altså klart at Solberg slår følge.

Mikkelsen mister Monte Carlo

I pressemeldingen framgår det at kontrakten er signert med Toksport WRT-teamet, og Solberg har fortsatt med seg sin hovedsponsor Monster Energy inn i satsingen. For Mikkelsen sin del har avtalen med Toksport WRT vært gjennom Skoda Motorsport, som i stedet for å drifte eget team for Mikkelsen har plassert ham i deres kundeteam.

Hvorvidt det er en konkret sammenheng i at Solbergs inntog har sendt Mikkelsen ut i kulda er derfor umulig å si da deres satsing er på to forskjellige premisser.

Samtidig bekrefter Mikkelsen overfor Parc Fermé at han ikke kommer til å rekke sesongstarten i Monte-Carlo, løpet han har vunnet tre ganger på tre forsøk i WRC 2 (2017, 2021 og 2022), og hvor han også ble nummer to totalt i 2016. Samtidig er 33-åringen klar på at han fortsatt jobber med å sikre et program for 2022.

Powered by Labrador CMS