Trekant-dramaet i WRC avklares trolig onsdag – hva skjer så med de norske?
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

WRC: Den siste uken har ryktene og informasjon rundt trekantdramaet Citroën-Sebastien Ogier-Toyota svirret rundt som en sprettball med ADHD, der flere topper innenfor Citroën og PSA har forsøkt å gi Citroën-teamet mer levetid i WRC enn hva rykter og kilder ellers forteller.
Etter alle solemerker er det ventet to store bomber, som forsåvidt ikke lenger er bomber, denne onsdagen. At Citroën trekker seg ut av WRC, og at Sebastien Ogier har signert for Toyota. Flere kilder Parc Fermé har vært i kontakt med også underbygger disse antakelsene.
I sosiale medier er det også mye som tyder på at dette stemmer. Sebastien Ogiers kone, Andrea Kaiser, tweetet tirsdag at det er store nyheter på gang, og setter man det i samme kontekst som at hun på egne sosiale medier tweet #Shitroen om hva hun tenker om teamet som Ogier har representert i år - så er det ikke vanskelig å skjønne at en Toyota-overgang tolkes som gode nyheter der borte.
Selv om Citroën-sjef Pierre Budar og PSA-sjef Jean-Marc Finot har gitt uttrykk for at Citroën har levetid i WRC i alle fall i to år til, så er det sentrale kilder i Citroën-systemet som konstaterer det motsatte - med en Ogier-avgang som direkte årsak til at de i så fall velger å trekke seg ut med umiddelbar virkning.
Som kjent er Hyundai «fullbooket», og med antakelsene om at Toyota i stedet signerer Elfyn Evans, så betyr det at de også har tre faste sjåfører, i og med at Kalle Rovanperä - også han ubekreftet - skal kjøre Toyota neste år.
Dette gir enda smalere muligheter for de norske utøverne neste år med tanke på å kjøre full VM-sesong i toppklassen. Mads Østberg har hatt en sterk og positiv link til Citroën og ville hatt utvilsomt størst sjanser for å kjøre i rødt i 2020 dersom han skulle få en fornyet WRC-mulighet. At Østberg er M-Sport-aktuell er etter Parc Fermés vurdering mindre trolig gitt en historikk basert på store uenigheter og konflikter fra tidligere, slik at det foreløpig er uvisst å vurdere hvor han kan være aktuell dersom WRC skal være en realitet i 2020.
Slik Parc Fermé vurderer det, er det kun én reell mulighet igjen for Andreas Mikkelsen, i konkurranse med Esapekka Lappi, Jari-Matti Latvala, Kris Meeke og eventuelt flere andre som er gira på å kjøre WRC neste år, og det er at M-Sport har to ledige seter sammen med Teemu Suninen. Men ettersom M-Sport ikke har noen fullverdig fabrikkstøtte og i praksis er et rent privatdrevet team er teamet ofte avhengig av at førere betaler seg inn med egne sponsorer og budsjett med mindre teamet selv hoster opp sponsorer og støtte som kan lønne både to og tre førere.
I tillegg antar Parc Fermé at det ikke er sikkert at Andreas Mikkelsen er helt ute av Hyundai-systemet dersom han er villig til å gå ned en klasse. Hyundai skal nå satse knallhardt på R5-prosjektet, vil mest sannsynlig stille i WRC 2 med eget team neste år - og selv har Andreas testet R5-bilen tidligere i høst og skal også kjøre denne bilen på Monza Rally Show første helgen i desember.
Parc Fermé vet ikke eksakt når nyhetene blir sluppet onsdag, men etter det vi erfarer kan det trolig være en avklaring fra den ene eller andre fronten rundt lunsjtider eller litt senere i ettermiddag.