Andreas fikk hakeslepp etter testen av demobilen for Rallycross-VM i 2022: – Håper å kjøre en slik i framtiden

Den norske rallyprofilen ble nærmest blåst av banen over motoren som skal benyttes i Rallycross-VM i framtiden.

Publisert
https://www.youtube.com/watch?v=q_QVYNfjt9w

Det var forrige uke at Andreas Mikkelsen, blant annet på oppdrag for Red Bull, fikk vise fram bilen som østerrikske Kreisel har brukt til å teste og utvikle den elektriske drivlinjen de har agenturet på til neste års Rallycross-VM. 2021 er det siste året hvor forbrenningsmotorene tar del i toppklassen i VM, hvor teamene neste år må bygge bil med utgangspunkt i Kreisel sin løsning.

https://www.youtube.com/watch?v=q_QVYNfjt9w

Det var forrige uke at Andreas Mikkelsen, blant annet på oppdrag for Red Bull, fikk vise fram bilen som østerrikske Kreisel har brukt til å teste og utvikle den elektriske drivlinjen de har agenturet på til neste års Rallycross-VM. 2021 er det siste året hvor forbrenningsmotorene tar del i toppklassen i VM, hvor teamene neste år må bygge bil med utgangspunkt i Kreisel sin løsning.

Drivlinjen er konstruert på en Rally2-basert Skoda Fabia, bygget sammen med Baumschlager Rallye & Racing i Østerrike, så selve bilen er noe Mikkelsen naturlig nok kjenner godt. Men en elektrisk bil i et rallycrossformat som sådan hadde han nokså begrenset erfaring med før han skulle kjøre oppvisning på Fuglau-banen i Østerrike. 

– Wow. Jeg er målløs. Både på grunn av alle kreftene, men også hvor enkel den faktisk var å kjøre. Den er altså så rask, og jeg tror alle fikk øynene opp for at dette virkelig kan fungere for rallycross, sier Andreas Mikkelsen i videobloggen på YouTube-kanalen sin.

Motoren yter rundt 700 hestekrefter, naturlig nok fordelt på alle fire hjulene. I motsetning til ordinær forbrenningsmotor er det her ikke snakk om noe clutch og girkasse, da en elmotor gir maks dreiemoment fra bunn av og skaper drivkraften uten å måtte fordele kreftene gjennom utvekslingstrinn. Og selv om Mikkelsen først og fremst er en rallyfører, som tidligere heller ikke har engasjert seg i å utforske rallycrossen nevneverdig, så klarte han ikke legge skjul på at dette ga mersmak.

– Jeg tror mange ble imponert over denne bilen. Spesielt kreftene. I starten og alt mulig. Super kult! Jeg håper å kunne kjøre en slik bil i framtiden, for dette var virkelig moro, sier Mikkelsen.

Powered by Labrador CMS