Dennis Hauger under Formel 2-testen i Barcelona denne uka.
Dennis Hauger under Formel 2-testen i Barcelona denne uka.

Avsluttet i positiv retning – så ble Dennis rammet av årets viktigste motorhavari

Tre dagers verdifull Formel 2-test er gjennomført. Og til syvende og sist skulle den bli ekstrem verdifull.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 2: Jo høyere opp man kommer i formelbilstigen, jo færre og færre er testmulighetene. Men etter de to første løpshelgene var årets Formel 2-kandidater prisgitte denne tredagers-testen som har funnet sted i Barcelona denne uken før det bærer av sted til italienske Imola neste helg.

Dennis Hauger har benyttet testen godt, men like fullt var det 16 andre førere som kjørte flere runder enn ham selv. Men mye av dette kan også skyldes at han bare fikk 17 runder på tampen av siste testøkt hvor han måtte parkere bilen. Årsak: et godt gammaldags motorhavari, som like gjerne kunne skjedd på Imola. Derfor var dette uansett en svært viktig test for Hauger å få gjennomført, spesielt nå som han får en helt nyinstallert motor bak ryggen.

Likevel åpnet ikke Hauger testene spesielt imponerende. Men som vi har erfart fra all mulig testkjøring, også på Formel 1-nivå, så legger man normalt svært lite i testtidene. Det er ulike innganger på hver eneste runde om man tester nye og ukjente oppsett, legger opp til løpssimulering med tyngre bil eller om man skal teste kvalifiseringssituasjon som setter de raskeste enkeltrundene.

På formiddagsøkten tirsdag, den aller første for uken, så var Hauger faktisk aller sist. På ettermiddagen var han også tredje sist blant samtlige på tirsdag. Onsdag formiddag forbedret han seg noe med ved å kjøre inn til 13. tid, før han plutselig klinte til med en fjerdetid på ettermiddag.

Torsdag ble de raskeste rundetidene satt, noe Hauger rakk å være med på under formiddagens kjøring før motoren blåste etter lunsj. Det ble her en femtetid, som også ble den femte raskeste siden satt uansett gjennom disse tre testdagene.

Powered by Labrador CMS