Bygde om hele bilen over natta for at den skulle passe Höljes bedre

Oliver Solberg og teamet var ikke helt fornøyde med rallycrosscomebacket. Da måtte drastiske tiltak til.

Publisert

Det er nesten to år siden Oliver Solberg sist kjørte rallycross, etter at han sikret gullet i det nordiske mesterskapet høsten 2018. Siden har det vært rally for alle pengene.

Oliver Solberg. (Foto: Jan-Kåre Rafoss)

Det er nesten to år siden Oliver Solberg sist kjørte rallycross, etter at han sikret gullet i det nordiske mesterskapet høsten 2018. Siden har det vært rally for alle pengene.

Men i forbindelse med det storstilte, men publikumsfrie løpet i Höljes denne helgen, så stilte 18-årige Solberg opp i mangel på annen kjøring, og ikke minst med tanke at startfeltet også hadde tipp-topp VM-nivå ved seg.

Kom raskt inn i bilen

To løp ble kjørt over fire dager, og det endte med finale i begge løp i pappa Petters Citroën DS3. Først fjerdeplass, og deretter tredjeplass bak Johan Kristoffersson og Robin Larsson.

– Joda, dette var moro, dette! Men man kommer fort inn i det. Rallycross er enklere å komme inn og kunne kjøre fort med en gang enn rally, for eksempel, sier Solberg til Parc Fermé.

Da Petter inntok rallycrossirkuset i 2013, tilførte han også sporten en helt annen filosofi hva gjelder oppsett og geometri. Ingen annen hadde mykere bil enn Petter, og han var alene om å ha en bil som «bevegde» seg såpass mye mellom akselerasjon og brems.

Ny filosofi på oppsett

(Foto: Jan-Kåre Rafoss)

Dette har Oliver naturlig nok tatt etter. Men i Höljes ble det for mye av det gode. Underveis i løpshelgen endret han filosofi. Og fikk med pappa Petter på laget. Så myk bil var ikke lenger konkurransedyktig, spesielt ikke på en bane som Höljes mot det nivået som møtte dem der.

– Bilen har jo egentlig aldri hengt med i Höljes. Den er altfor myk, noe til og med pappa måtte innrømme. Så vet du hva? Vi bygde faktisk om alt på bilen etter torsdagen. Med geometrien og alt. Og den ble så jævlig bra. Det ble en helt ny bil, spesielt på tørt. Men da slet vi litt mer på bløtt igjen, sier Oliver.

Det nye oppsettet og den nye geometrien innebar stivere fjærer, de bygde om giringa, de stivet opp senterdifferensialen.

Petter og Oliver Solberg. (Foto: Jan-Kåre Rafoss)

– Jeg tror dette kan ha endret filosofien min helt, sier 18-åringen.

– Kan det ha noe med all erfaring du har fra rallyen de siste to årene?

– Det kan hende. Det tror jeg jo. Jeg har jo lært utrolig mye de siste to årene, og jeg er ren helt annen sjåfør nå enn for to år siden, sier han.

Vurderer VM-start

VM-sirkuset i rallycross starter på nettopp Höljes i slutten av august. Fram til da er det fortsatt ingen VM-runder i rally for tur for den unge norsk-svensken. Men Oliver er tilbakeholden når vi spør om VM i Höljes er aktuelt.

– Vi får se. Vi må nok gjøre mye mer med bilen om vi skal kjøre VM. Vi hadde jo ikke samme toppfart som Niclas Grönholm og Robin Larsson nå. Også kommer Johan med Fabrikk-Poloen. Da blir det jo et helvete igjen. Men vi har tenkt på det, det har vi, sier Solberg.

All Star Magic Weekend, som løpshelgen ble kalt, inneholdt altså de to første rundene i RallyX Nordic. Foruten Solberg stilte også Thomas Bryntesson, Ben-Philip Gundersen og Frank Valle opp i Supercars-klassen. Bryntesson klarte også finale begge gangene, men måtte nøye seg med femteplass, men debutant Ben-Philip Gundersen akkurat ikke klarte å nå finale til tross for sterk kjøring innledningsvis.

I Supercar Lites ble Henrik Krogstad beste nordmann med en andre- og fjerdeplass, mens Thomas Holmen kom til finale og ble nummer seks i første løp før han måtte bryte semifinalen i sitt andre løp.

Powered by Labrador CMS