David møter Goliat igjen – drømmen er likevel karrierens første semifinale

Lars Christian Rosland gjorde seg kjent for å reise Europa rundt i sin eldre varebil. Nå skal «Transporter’n» på tur igjen.

Publisert

25-åringen fra Jæren kjørte europamesterskapet i Super1600-klassen i rallycross i to sesonger før han i år har tatt seg en liten pause. For et lite team med lite budsjett så blir EM-sirkuset en kostbar affære, noe Rosland ikke ville utsette seg igjen for i år.

Lars Christian Rosland er tilbake i EM-manesjen, selvfølgelig med god støtte fra blant annet kjæresten Kristine Salte som også kjører bilen hans her i Norge. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

25-åringen fra Jæren kjørte europamesterskapet i Super1600-klassen i rallycross i to sesonger før han i år har tatt seg en liten pause. For et lite team med lite budsjett så blir EM-sirkuset en kostbar affære, noe Rosland ikke ville utsette seg igjen for i år.

Men nå er den blide sørvestlendingen tilbake igjen når det er duket for EM-runden på Estering, som kjøres utenom selve VM-løpene. Dette blir hans første løp siden nettopp Estering i fjor. Og Rosland er klar på at det er en glede i seg selv å ta del i «hele pakka» bak det å være med i et EM-løp.

– Jeg gleder meg. Det blir godt å komme tilbake i EM og treffe alle sjåførene igjen. Også syns jeg det er kult å kjøre ettersom opplegget er så vanvittig proft, med alt fra løpet i seg selv, dekk, bensin og alt dette, sier Rosland til Parc Fermé.

Mindre erfaring

Selv når uhellene er ute er Lars Christian Rosland som oftest en blid kar. Her etter motorproblemer i Barcelona i fjor. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han har ti EM-løp bak seg på CVen. Men fortsatt mangler én ting. Nemlig semifinalen. Rosland kjører en langt eldre bil enn konkurrentene med sin Opel Corsa, og har heller ikke i nærheten av samme erfaring og forutsetning som de fleste andre.

– Ambisjonene mine er å klare en semifinale dette løpet. I det forrige løpet fikk vi kun kjørt én omgang og trening ettersom drivakslingen knakk, og vi hadde ikke ny så vi måtte sveise den vi hadde, sier Rosland.

Kjører mot millionbiler

Han legger ikke skjul på at å kjøre en bil fra midten på 2000-tallet har sine utfordringer satt opp mot nybygde «gnagere» med priser i millionklassen.

– Det har skjedd en stor utvikling i klassen, så jeg føler at det å ha en eldre bil er en stor ulempe. Det har blitt brukt så mye midler på å utvikle nye biler til denne klassen, og nivået har blitt ganske mye høyere. I alle fall etter at Volland kom med de nye Audiene, sier 25-åringen, og sikter til at fire Audi A1-biler ligger på de fem øverste plassene sammenlagt.

Men Rosland holder seg til lavt budsjett. Fortsatt er det hans Volkswagen Transporter som både er fraktbil, servicebil og «hotell».

– Grunnet mye ulyder skal vi skifte girkassa neste uke. Utenom det så er den klar for en ny utenlandstur, flirer Rosland,

Powered by Labrador CMS