Den store rallyopplevelsen: Hva har Eirik, Frida og Petter til felles?
De har alle vært igjennom en spennende debut på skogen, enten vi snakker 2017 eller 1996. Her får du oversikten over alle ferskingene i det norske rallysporet denne sesongen.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

Eirik Svinsaas
,Frida Gransbråten
og Petter Solberg. (Foto: Privat/Simen Næss Hagen)Det å kjøre rally er en drøm mange har i tankene når man legger seg om kvelden. Det siste året har 35 av dem fått realisert denne drømmen i ulike norske rallyløp.
I listen litt lengre ned kan du se hvilke førere vi har listet opp over «nybegynnere» denne sesongen ut ifra de aller fleste startlister i norske rallyløp vi har hatt tilgang til. Vi teller totalt 35 førere, gutter som jenter, unge som eldre, som samtlige har fått banebrytende opplevelser dette året. Flere har deltatt i flere løp, og noen har også utløst C-lisensen som sender deg lengre frem på startlisten.

Samtidig har vi tatt en prat med to av dem om hvordan deres første opplevelse bak rattet i full gass har vært. For det å kjøre rally er en spesiell opplevelse for mange, og ikke minst bringer dette med seg plenty med nye erfaringer og aha-opplevelser.
Kjørte «slalåm» på SS1
Det kan i hvert fall Lillehammer-mannen Eirik Svinsaas skrive under på. Etter mange år som frivillig ildsjel i rallysporten fikk Svinsaas prøve seg bak rattet i Rally Hedemarken, sammen med en like fersk kartleser i Olav Karlsen, som en 40-årsgave fra venner og familie.
– Vi merket godt når vi hadde flyt på notene og kjøringa. En helt fantastisk følelse! Og da kartleseren falt ut, eller vi rett og slett ikke turte mer, da så vi jo hvor fort sekundene tikker, så vi må jo kjøre flere løp og få til noen treninger med noter for å kunne komme opp på et nivå der samspillet mellom oss i bilen er såpass stabilt og bra at vi kan nærme oss grensene til en Volvo 940 Original over et helt løp, sier Svinsaas engasjert til Parc Fermé.
Det gjorde ikke debuten spesielt mindre spennende da han passerte én etter én som hadde kjørt av allerede den første etappen.
– Jeg var nervøs og spent, men men tok det jo med ro. Det var så mange de første kilometerne som hadde brutt at det ble nesten slalom, sier 40-åringen, som til slutt fullførte løpet med glans.
Drømmer om C-lisens

Og med det er han nå evig smittet av rallybasillen, som om han ikke hadde symptomer nok på dette fra før. For mer kjøring kan han garantere.
– Definitivt! Må i allefall få til et sprintrally så vi kan kjøre med C-lisens, men med husbygging og barn i tenårene så blir det nok noen år til før jeg blir en gjenganger på startlistene. Men når huset er ferdig så ligger det i kortene at det blir noen løp hvert år, kan Svinsaas avsløre.
Blandede følelser
På en helt annen arena fikk også Frida Gransbråten (22) prøve seg. Etter å ha vært kartleser for Vetle Braskerud i flere løp, var det hennes tur i en Volvo Original under Gardermoensprinten tidligere i vår.
– Det var veldig nervepirrende! Jeg kjente veldig på den prestasjonsangsten, samtidig som jeg gledet meg veldig. Så jeg vil si det var veldig mange blandet følelser i og med at jeg aldri hadde prøvd meg som sjåfør før, sier Kongsvinger-jenta.
Lettelsen var derfor stor da hun kom i mål, selv om dette «bare» var et sprintløp på større åpne plasser framfor rallyskogen, slik Svinsaas fikk gjennomgå.
– Jeg hadde en skikkelig god følelse etterpå. Jeg merket veldig fort at dette var noe jeg synes var veldig morsomt! Så jeg angrer ikke i det hele tatt på at jeg meldte meg på løpet.
Norske rallydebutanter 2017
André Tronstad
Andreas Amundsen
Benn Kristiansen
Bjørn Svensberget
Christoffer Pedersen
Dan Høslom
Daniel Nymo
Eirik SvinsaasFinn K. Kristiansen
Frida GransbråtenGustav Holter-Hovind
Hans Christian Nøkleholm
Haakon-Marius Strømsrud
Ivar Kjørmo
Jarle Knutsen
John Kåre Rødli Johannessen
Jonas Sagen Olsen
Jonas Svendby
Julian Skeie Helle
Kjetil Hagestande
Kristian Reime
Lars Pedersen
Lasse Martinsen
Martin Tollefsen
Ole K. Gislerud
Peder Gårder Vikan
Rino Bækkevold
Ruben Sigfridstad
Sigbjørn Fjeldbu
Simen Øverby
Steffen Bjerknes
Steffen Storm-Olsen
Tor Anders Larsen
Torje Vetnes
Torstein Tanum Morstad
* Totalt 34 førere
* Kilde: Offentlige digitale startlister fra norske rallyløp
Slik var debuten til Petter Solberg
Hva har så Eirik Svinsaas og Frida Gransbråten til felles med 2003-verdensmester og Norges desidert største bilsportstjerne, Petter Solberg? Joda, de har alle vært debutanter på startlistene en gang. For Solberg sin del skjedde dette under Aurskog-Hølandsprinten i 1996, i en alder av 21 år.
– Jeg kjørte jo jævli fort, vet du, sier Solberg til Parc Fermé, på klassisk jovialt vis når han ser tilbake på sin spede start på rallyskogen.
I en Volvo Original, med sin kommende svigerinne Maud i kartleserstolen, ble det en 2. plass i C-førerklassen, og 4. plass blant samtlige Volvo Original-biler, av totalt 24 startende i klassen. Solberg minnes hvordan han halv ni morgnen var på plass med før løpet fikk lynkurs i noter av Ola Fløene, og med en Maud som aldri hadde lest noter før.
– Jeg skjønte jo ikke en dritt av hva Ola sa. Og etter 200 meter kom vi fort som fader og skikkelig breit rett inn i ei tømmerlunne. Da kasta Maud notene i baksetet og holdt kjeft resten av turen, sier Solberg videre.
Hjulkjørte rallybilen i 110 mil
Volvoen hadde han kjøpt i Nord-Sverige for 25.000 kroner, og hjulkjørt hjem til Norge. Noe dekkene ikke satte pris på.
– Rallykjøringen ble ganske så bråstemt etter at jeg gikk så hardt ut med det da jeg kjørte rallycross. Jeg kjøpte bilen i Umeå på en ondsag, og kjørte 110 mil tilbake hjem til den fredagen. Hadde fem ekstra grushjul til bilen, men så hadde jeg hvem punkteringer på veien ned også. Så til løpet hadde jeg ingen reservedekk igjen, sier rally- og rallycrosstjerna.
Han kjenner seg godt igjen i følelsen som Gransbråten og Svinsaas hadde bak sine respektive debuter. Og han har gode råd til de som ønsker å følge drømmen de selv alle har vært med på å oppleve.
– Fullfør og få mil i kroppen
– Ikke legg for mye press på deg sjøl. Du må lære og bruke den tiden det tar. Det er viktig å fullføre og få mil i kroppen. Du kan selvfølgelig være uheldig, men husk å ha det gøy med rally og kjør en klasse som du har råd til og mange muligheter i. Mange går for fort fram, men det er unødvendig, sier Solberg.
Rallyildsjel Svinsaas har også en klar oppfatning på hvordan man kan komme seg inn i rallysporten uten å frykte for lommebok og ressurser.
– Lei deg en bil framfor å kjøpe full rigg til fryktelig mye penger før man har kjørt en meter. Dette bør også være en billig og enkel bil det er overkommerlig å reparere på. Det er mye morsommere å både se på og kjøre en bil du kan ta ut maks av i stedet for å snike rundt i sakte tempo med en bil som både er altfor dyr og altfor rask til ferdighetene. Man blir ikke en Mikkelsen eller Østberg de første løpene uansett, sier han.