Denne helgen starter et nytt eventyr i norsk bilsport sin historie: – Dette ser eksotisk ut

Ti år har gått og 125 millioner kroner er brukt. Nå skal Racing-NM innvie Norges nye motorsportanlegg på sørvestlandet.

Publisert

Rett som det er dukker det opp ideer, tegninger og konkrete baneprosjekter over hele Norge. Noen er fortsatt i en krevende prosess, enten det er økonomisk eller politisk, mens andre blir skrinlagt på vel så tidligere stadier.

(Foto: Motorcenter Norway)

Rett som det er dukker det opp ideer, tegninger og konkrete baneprosjekter over hele Norge. Noen er fortsatt i en krevende prosess, enten det er økonomisk eller politisk, mens andre blir skrinlagt på vel så tidligere stadier.

Men de aller færreste har ikke bare kunnet sette spaden i jorden, men også fått på plass noe man faktisk kan kjøre på. Nå har KNA Raceway fått det til. Denne helgen innvies nemlig Motorcenter Norway utenfor Sokndal på sørvestlandet med nesten 160 biler til start i den tredje runden av Racing-NM.

– Rent arrangementsteknisk så er det både en spenning og nervøsitet for å gjennomføre et godt arrangement, når vi har sett hva Våler og Rudskogen har vært i stand til. Så vi ønsker å følge på med et tilsvarende arrangement på et nytt annlegg, og ved å få et bredere geografisk norgesmesterskap, så bygger det også opp en vekst i norsk racing, sier Knut Christensen, daglig leder for Motorcenter Norway, til Parc Fermé.

Adressen er Hauge i Dalane, og for den mindre lokalkjente ligger banen godt plassert mellom Flekkefjord og Egersund. Kjøreturen fra Oslo er seks timer, Bergen har ytterliggere en ekstra halvtime, mens det fra Kristiansand og Stavanger tar henholdsvis én time og tre kvarter og 2,5 time å kjøre. Christensen kan fortelle om en lettelse over et ti års langt arbeid hvor de egentlig har møtt på relativt lite motbør kontra en del andre prosjekter.

Knut Christensen. (Foto: Bengt-Åce Gustavsson / racefoto.se)

– Først og fremst har vi en styreleder i Hans Arve Pedersen fra KNA Sokndal som har vært utrolig utholdende og tålmodig. Men vi har fått muligheten til å realisere dette med en billig grunn, stor hjelp til å forbedre grunnen, vi har hatt lokale politikere og en kommune som har vært enormt støttende. Og når vi fikk med nabokommunene slik at prosjektet fikk en interkommunal status, så ga det oss også et større bidrag fra spillemidlene vi søkte om, sier Christensen videre.

Banen er på 2324 meter, har en høydeforskjell på 23 meter og er designet av APEX Circuit Design. Ideen kom på plakaten allerede i 2004, i 2011 fikk prosjektet en såkalt regional status fra fylket og siden 2015 har det egentlig gått slag i slag uten de største hindrene på veien.

Prosjektet har hatt en budsjettramme på 125 millioner kroner som de ifølge Christensen har klart å holde seg godt innenfor. Det eneste de måtte løse utenom den opprinnelige skissen var nye krav til rensing av overvann på banen, med tanke på forurensing av mikroplast fra gummien som legger seg.

– Det har vært krevende å løse ettersom det krever at vi skal kunne rense vannet som legger seg på asfalten før vi kan slippe det ut. Det er løst ved at alt vannet som treffer asfalten blir samlet i et nedgravd fordrøyningsbasseng, før det blir renset. Dette ble jo en ekstrainstallasjon og det var en jobb for å få det til, spesielt fordi banen er så veldig kupert, sier Christensen.

Han tror kjøreopplevelsen blir godt mottatt av utøverne. Selve banekarakteren er helt annerledes enn hva vi er kjent med fra både Vålerbanen, Rudskogen og Arctic Circle Raceway - som forøvrig også er godt igang med en storstilt oppussing. Motorcenter Norway er i tillegg til alle høydeforskjellene også vesentlig mer teknisk anordnet med noe lavere forventet topphastighet.

– Vi har vært 100 prosent tro mot banetegningene fra Apex, og de har gjort en fantastisk jobb emd å utnytte arealet og fått inn mange gode momenter. Vi har ingen lang langside som for eksempel Rudskogen, men vi har likevel en høy snitthastighet. Jeg tror faktisk snittfarten vil bli raskere enn på Rudskogen, sier den daglige lederen.

Han får god støtte fra sportssjef i Norges Bilsportforbund og racingfører Atle Gulbrandsen for måten de har løst banen på.

– Dette ser kjempebra ut. Og ikke minst er det bra med en bane i den regionen. Det at de har brukt en anerkjent internasjonal banearktitekt i Apex gjør at de også er i de beste hender, sier Gulbrandsen til Parc Fermé.

KNA Raceway vs. Motorcenter Norway

Leder i racingseksjonen i NBF, Helen Thorgersen, er naturlig nok spent inn mot helgens NM-runde.

– Ser vi i det store bildet, så har norsk racing hatt en god vekst både i fjor og i år, så det å tilby flere baner nå blir helt fantastisk. Jeg er veldig spent på helgen, selv om det er vanskelig å si noe før jeg har fått sett banen mer, men det virker som førerne har veldig høye forentninger. Banen ser jo veldig eksotisk ut, med tanke på beliggenhet og høydeforskjeller, sier Thorgersen til Parc Fermé.

Daglig leder Christensen tror Motorcenter Norway kan bli en god turistattraksjon ved siden av eventene de kan holde framover. Prosjektet er i alle år blitt markedsført som «KNA Raceway», mens det formelle navnet på banen altså er «Motorcenter Norway», og Christensen forklarer forskjellene slik.

Helen K. Thorgersen, leder av racingseksjonen. (Foto: Benjamin A. Ward)

– KNA Raceway er et eiendomsselskap som er fullt støttet. Det er de bygger anlegget og tar imot midler, mens Motorcenter Norway er driftsselskapet som skal fronte aktiviteten og markedsføre anlegget. Vår tanke er at med den beliggenheten vi har, med typisk norsk natur og mye besøk fra Europa på kjøretur, så er dette et navn som passer godt inn. Det er et navn som fenger bedt, og ikke minst med tanke på at anlegget har mer enn bare en racing bane, sier han, og legger til crosshallen og offorad-området de har, samt planene om områder for trial, gokart, cross og radiostyrtebiler, for å nevne noe.

Powered by Labrador CMS