Denne klassen bare vokser og vokser i Norge – nå er det en egen historisk cup på trappene

Folk både bygger nytt og drar frem gamle storheter fra både låver og garasjer. Den historiske klassen i rally boltrer seg stadig større på startlistene.

Publisert

Under Aurskog-Høland Rally var det 13 startende biler i historisk klasse. Etter en liten stikkprøve fra andre norske løp de siste par årene er det kun Lygnasprinten i år med hele 18 biler som hadde større deltakelse.

Historiske rallybiler tiltrekker seg mye positiv oppmerksomhet, her ved hjemmefører på Aurskog-Høland Rally og talsperson for det norske miljøet, Ole Kristian Stenslet . (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Under Aurskog-Høland Rally var det 13 startende biler i historisk klasse. Etter en liten stikkprøve fra andre norske løp de siste par årene er det kun Lygnasprinten i år med hele 18 biler som hadde større deltakelse.

Men i NM-sammenheng later det til at årets første sommerløp hadde rekorddeltakelse for rallybiler av eldre årgang som følger sine gamle FIA-papirer, også kjent som HTP-dokumentet (historic technical passport, journ.anm.). Og det gledes blant utøverne som stiller til start for å holde liv i både egen karriere og ikke minst sine eldre børser.

– Utviklingen er veldig bra, sier Erik Pedersen, trofast kartleser for den norske rallylegenden Valter Chr. Jensen.

Han har egentlig de siste årene satset på historisk rally i utlandet, men reiserestriksjoner har ført til at han i stedet har dratt fram en av sine biler, i dette tilfellet en meget potent Ford Escort MK2 fra 1975, for å vise seg fram på norske rallyveier. Og det gledes fra både rallytilhengere, men også Valter selv.

Høy legendefaktor på dette bildet, ved Holm-Jacob Matheson og Valter Chr. Jensen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Ja, nå har jeg ikke hatt noen sjans til å kjøre utenlands. Så det gjelder å holde dette vedlike, ellers så sovner jeg. Nå har jeg holdt på i over 50 år, og aldri stoppet opp med å kjøre, sier Jensen til Parc Fermé.

– Også ble det seier i klassen igjen?

– Ja, jeg tror det?

– Tror det? Det er ikke så viktig med andre ord?

– Tja, om det ikke er så viktig, så er det jo like gøyalt å vinne hver gang, smiler veteranen.

Vender tilbake til Golfen

Valter Chr. Jensen har, og har hatt, eierskap til mange klassiske rallybiler. Her i Norge benytter han seg av en Ford Escort MK2. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

En annen kjent skikkelse i norsk rally som har dratt seg inn i historisk klasse er Per Erik Brynildsen, far til den norske rallyprofilen Eyvind, som selv har vært aktiv i rallysporet i mer enn fire tiår. Mest kjent for kjøring i Mitsubishi, før han for et par år tilbake gikk til innkjøp av en nokså eksklusiv Saab 96, hentet fra Finland.

Men nå er det Golf som gjelder, for Brynildsen har jo hatt en lang fartstid i tysk stål i sin tidligere del av karrieren.

– Killerinstinktet ligger der fortsatt. Saaben går ikke fort nok til å hevde seg i historisk klasse, men jeg kommer tilbake med den også.

Per-Erik Brynildsen legger ikke skjul på at historisk klasse virkelig er et sted han hører hjemme. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Du kunne jo fortsatt kjørt Mitsubishi, men velger i stedet å kjøre historisk klasse?

– Firehjulstrekkerne går litt for fort for meg, nå. Med Golfen kan du gnage på litt og ha det moro og holde på. Det er jo litt farlig når man først har begynt litt vet du. Du kjenner at det fyrer litt, sier Brynildsen, som ble nummer to i klassen på Bjørkelangen.

Mulig norgescup fra og med neste år

En av klassens talspersoner utad, Ole Kristian Stenslet, har selv en eldre Ford Escort MK1 og har brent for å utvikle denne klassen i mange år. Nå begynner det å bære frukter, og han har startet en liten gruppering, eller forening om du vil, som samler alle med interesser for historisk klasse - både for å hjelpe hverandre med bilene og generell utvikling av klassene.

I sine yngre dager var det Volkswagen Golf som gjaldt, og det er en renessanse Per Erik Brynildsen nå ønsker å gjennomføre igjen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Stenslet har positive nyheter å melde etter den store veksten som har vært bare det siste året.

– Det blir ikke noe eget NM, men planen fra 2022 er at vi kan sette i gang med en egen cup. Det er derfor vi «booster» på med så mange til start som mulig. Du får ikke dratt i gang en cup med tre biler. Det blir bare surr. Men nå er vi jevnt ti, og flere, og målet er et stabilt antall på 15-20 biler. Vi vet det er mange på gang, og det står mange biler rundt om som rett og slett bør komme seg ut og bli brukt, sier Stenslet til Parc Fermé.

Skal bilen godkjennes for historisk klasse, så er det et meget strengt regelverk å følge dersom man skal få utløst dette HTP-dokumentet fra FIA. Historisk klasse er som en internasjonal klasse å regne når man følger de gamle internasjonale homologeringspapirene, og mye av dette kan potensielt kvie mange for å sette igang med et prosjekt, i frykt for å ikke klare å innfri alt som et HTP-dokument krever.

Det dukker stadig opp flere biler i historisk klasse i Norge. Arild Christofferssen har bygd en Saab 99 til nettopp dette formålet, og NM-runden var første gang han tok bilen i bruk. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Mange har blitt litt redd for dette HTP-greiene, men det er ingenting som er vanskelig når man kan det. Vi har prøvd å danne en egen liten familie rundt dette nå hvor vi kan hjelpe hverandre og utveksle erfaringer. Selv har jeg gjort meg opp mange erfaringer som andre kan lære videre av, og hvis jeg da kan si at ting skal gjøres sånn og sånn, så er det ikke så vanskelig lenger. Så det trenger ikke folk å bli så skremt over, sier Stenslet videre.

Powered by Labrador CMS