Dennis avsluttet sin første proff-sesong med sterk seier

ELMS-serien har vært en tøff utfordring for Dennis Olsen. Da smaker det ekstra godt å stå på toppen av pallen i årets siste løp.

Publisert

– Deilig å få et godt resultat etter en veldig krevende sesong. Teamet gjorde en god jobb denne helgen, det samme til førerne Christian Ried og Marvin Dienst, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

Dennis Olsen. (Foto: ELMS)

– Deilig å få et godt resultat etter en veldig krevende sesong. Teamet gjorde en god jobb denne helgen, det samme til førerne Christian Ried og Marvin Dienst, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

2018 var året hvor Dennis Olsen for første gang skulle leve helt og holdent av å kjøre fort med bil. Den såkalte young professional-kontrakten med Porsche ville innebære en god lønn, men kanskje en del utakknemlige jobber.

Viktig brikke for teamet

Dennis Olsen i aksjon i Proton Competitions Porsche 911 RSR. (Foto: ELMS)

For det å være fabrikkfører i Porsche betyr ikke bare eksotiske løp som 24-timeren på Le Mans og andre runder i verdens tøffeste serier. I den europeiske Le Mans-serien (ELMS), som er langdistanseserie for Le Mans-klassede biler, har Porsche en rekke kundeteam som trenger profesjonell bistand sammen med førerne som betaler store summer for å få kjøre.

I år har Dennis Olsen spilt en viktig rolle hos Proton Competition, blant annet eid av Hollywood-stjernen Patrick Dempsey. Olsen har vært den profesjonelle føreren på bilen som i tillegg til å kjøre også har veiledet de andre førerne og bidratt til å sette opp bilen så godt som mulig.

Selv har de hatt til gode å vinne denne sesongen, da totalfarta ikke har vært helt på toppnivå jevnt over. Derfor var det ekstra stas at de nettopp vant klassen sin i finaleløpet i portugisiske Portimao.

Olsen spilte nok en gang en nøkkelrolle samtidig som teamet traff perfekt på taktikken i sekstimersløpet.

Vant med halvannet minutt

– Endelig et bra løp for oss hvor vi hadde lykken med oss. Vi var langt bak etter at Christian kjørte sitt første stint. Så hoppet jeg inn i bilen og tok igjen 30 sekunder til ledelsen og tok ledelsen med 18 sekunder før vi måtte gjøre førerbytte. Strategien vår fungerte perfekt, og vi traff godt med pitstop under «full course yellow». Til slutt vant vi løpet med halvannet minutt, noe som vi er veldig fornøyde med, oppsummerer Olsen.

Hva neste år innebærer er foreløpig ikke satt, men Olsen er i forhandlinger om nye utfordringer. Porsche skal ha vært svært fornøyde med nordmannen, men hva 2019 innebærer er foreløpig usikkert.

– Forhåpentligvis får jeg kjøre et fullt mesterskap eller to. Også jobber vi med å få på plass 24-timeren på Le Mans. Det må vi få igjennom, men det kommer an på plasser som er ledig og hvilke muligheter som dukker opp, sa Olsen tidligere i høst.

Powered by Labrador CMS