Dennis blir konkurrent mot seg selv – slik får han kjøre løp med to biler

Det blir et hektisk døgn for Dennis Olsen som har fått et litt spesielt oppdrag av Porsche.

Publisert

Det er dog ikke uvanlig at én fører deltar på to ulike biler gjennom langdistanseløpene på Nürburgring, og så lenge regelverket også tillater det så gjør det byrden mye lettere for mange team å kunne veksle på førere på denne måten. For eksempel har Nürburgring-guruen Oskar Sandberg ofte deltatt på to ulike biler under VLN-løp på Nürburgring tidligere.

Dennis Olsen til høyre, sammen med Edoardo Liberati fra Italia, Josh Burdon fra Australia og Alexandre Imperatori fra Sveits, som representerer bil nummer 19. (Foto: Frits van Eldik / Porsche)

Det er dog ikke uvanlig at én fører deltar på to ulike biler gjennom langdistanseløpene på Nürburgring, og så lenge regelverket også tillater det så gjør det byrden mye lettere for mange team å kunne veksle på førere på denne måten. For eksempel har Nürburgring-guruen Oskar Sandberg ofte deltatt på to ulike biler under VLN-løp på Nürburgring tidligere.

Oskar Sandberg har forøvrig pole position i sin BMW-klasse under 24-timersløpet som starter lørdag ettermiddag, mens GT3-førerne setter sine avgjørende kvalifiseringsrunder senere fredag kveld.

Men landsmannen Dennis Olsen havner nå i samme situasjon som Sandberg er vant med, men like fullt under ganske spesielle omstendigheter. Porsche måtte nemlig trekke hele staben som var til stede under 24-timersløpet på Le Mans sist helg, etter at - det etter Parc Fermé erfarer - tre personer i besetningen testet positivt for koronaviruset.

Estimerer 10-11 timer

Som er strakstiltak ble hele 10 fabrikkførere fra Porsche holdt hjemme, og det med førte også at den signalgule «Grello»-bilen fra Manthey Racing måtte melde avbud - mens resten av kundeteamene til Porsche beholdt sine biler. Dennis Olsen har kjørt for KC Motorgroup under VLN-løpene tidligere i år, og blir nå plassert på begge bilene - startnummer 18 og 19 for å demme opp for mangelen på førere som var planlagt.

– For å si det sånn, det går jo ikke an å kjøre 48 timer heller. Men det blir nok ikke altfor mye kjøring på meg på bil nummer 19. Jeg starter nok med et dobbeltstint først og fremst, også er det bil nummer 18 som har hovedprioritet, sier Dennis Olsen til Parc Fermé, og anslår at det blir i alle fall 10-11 timer bak rattet gjennom lørdagen og søndagen.

Denne deler han med tre andre høyst profilerte og etablerte Porsche-utøvere; Earl Bamber, Timo Bernhard og Jörg Bergmeister. De to førstnevnte flere ganger Le Mans-vinnere, mens Bergmeister har vært fabrikkfører for Porsche siden begynnelsen av 2000-tallet.

Men like fullt er det Dennis som får et svært viktig ansvar, ettersom det er han på bilen som har mest erfaring i år ettersom Richard Lietz og Romain Dumas må stå over.

– Nå har jeg tatt noen runder for å gjøre oppsettet mens de andre nå får trent mest mulig. Så blir det min jobb å sette tiden på kvalifiseringen på bil nummer 18. Bilen fungerer veldig bra på tørt og vått og været er veldig usikkert her. Av det jeg har kjørt nå så merker jeg at både jeg og bilen har enda mer å gå på, konstaterer 24-åringen.

Dennis Olsen fra et VLN-løp, nå kalt NLS, tidligere i år. (Foto: Peter Elbert)

Overlevelsesløp

Det blir et spesielt døgn, og for Olsen blir det svært viktig å hvile så effektivt som mulig.

– Nå mens jeg snakker med deg ligger jeg rett ut på gulvet her for å få slappet av. Jeg har lagt meg tidlig hver kveld for å få mest mulig søvn, og det handler enkelt og greit om å få hvile så mye som mulig, sier Olsen.

Seiersambisjonene er klare. Olsen har ingen 24-timersseier enda, og ved siden av Le Mans og Spa-Francorchamps, så regnes Nürburgring som ett av de mest prestisjefylte 24-timersløpene å vinne. Spesielt når man representerer et tysk bilmerke.

– Det er jo derfor vi er her. Vi vil jo selvfølgelig prøve å vinne, men først må vi overleve og komme igjennom uten problemer, krasjer eller straffer fra «code 60» eller liknende, konstaterer Olsen.

Powered by Labrador CMS