Dennis kastes inn i nok en internasjonal GT-serie

Kalenderen til Dennis Olsen blir aldri helt fylt opp. I alle fall ikke når Porsche ber ham om det.

Publisert

Denne helgen reiser Porsche-profilen fra Østfold «over dammen» og til USA igjen for å kjøre billøp.

Dennis Olsen, her sammen med Dirk Werner og Matt Campbell fra 12-timersseieren på Bathurst i starten av februar. (Foto: IGTC/SRO Motorsports)

Denne helgen reiser Porsche-profilen fra Østfold «over dammen» og til USA igjen for å kjøre billøp.

Det er nemlig duket for sesongåpningen i Blancpain GT World Challenge America, nok en prestisjefylt GT-serie ved siden av Intercontinental GT Challenge og Blancpain GT World Challenge Europe som også står på plakaten hans i år.

For god lisenskategori

Denne gangen kom imidlertid påmeldingen i det senere laget for Dennis Olsen. Romain Dumas måtte nemlig gi avkall på sin plass i Wright Motorsports, som blir teamet for anledningen, grunnet hans oppgradering fra Gull til Platinum-lisens.

Fordi dette er snakk om en bil i GT Am-klassen, så er det strenge regler til hvor kvalifisert en fører kan være på sin FIA-gradering på lisensen, ettersom bilens annenfører, Anthonu Imperato, som har Sølv-lisens.

– Dette var ikke planlagt i det hele tatt, men det kom nye regler i serien, og da kunne ikke Romain lengre. Men det virker å være et kult mesterskap, så dette blir moro, sier Dennis Olsen til Parc Fermé på vei inn til flyet tirsdag morgen.

Han skal som nevnt kjøre for Wright Motorsport det som i fjor ble kalt Pirelli World Challenge. Dette er en serie som er basert på det nordamerikanske kontinentet, og GT3-klassen kjører over syv løp. Totalt er det 11 runder på kalenderne, som også fordeles på ulike GT4-serier, samt TCR-klassen og andre touringcar-klasser.

– Nei, dette er absolutt ingen ting å klage over, sier Olsen på spørsmål om det nesten blir i overkant mye på ham i år.

https://parcferme.no/racing/hoydramatisk-i-kulissene-80-grader-i-cockpiten-og-brannsar-av-drikkevannet/

Minst tre løp

Men det blir det så absolutt ikke. Olsen er glad for å kjøre bil, og fikk en pangstart på sesongen ved å vinne det prestisjefylte 12-timersløpet på Bathurst i Australia for tre uker tilbake. 

Han skal kjøre minst tre løp i denne amerikanske serien. Plassen som han overtar fra franske Dumas, som forøvrig gjorde seg mest kjent i fjor ved å ta ny bakkerekord i Pikes Peak med Volkswagens elektriske I.D. R, skal han dele med sin lagkamerat i EBM, Matt Campbell.

Til helgen foregår sesongåpningen på COTA-banen i Austin, Texas - samme bane som Olsen gjorde sin langdistansedebut for Porsche like etter at hans Young Professional-kontrakt ble kjent høsten 2017.

– For å være ærlig, så aner jeg ikke hva slags nivå teamkompisen min er på, så jeg må nesten ta det litt som det kommer, sier Olsen om ambisjonene denne helgen.

I langdistansesammenheng er dette et mer sprintformat, likt det europeiske formatet han skal kjøre i år. I løpet av en løpshelg kjøres to løp á 90 minutter, i tillegg til to treningstimer og en kvalifisering.

Powered by Labrador CMS