Dennis spiste seg gjennom feltet etter snurring i første sving

– Den onboard-videoen blir fet å se på senere.

Publisert

– Den onboard-videoen blir fet å se på senere.

Dennis Olsen. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Den onboard-videoen blir fet å se på senere.

Han hadde ambisjon om å kjempe om klasseseier i Pro Am-klassen, og samtidig ta bilen så høyt opp på totallista som mulig.

Men dette skulle vise seg å bli en vanskelig oppgave for Dennis Olsen i det andre løpet av sesongåpningen i Blancpain World Challenge America i Texas denne helgen. Her deltok han sammen med Anthony Imperato i Wright Motorsports.

Etter en god start fikk Olsen en kilevink i utgangen av første sving og ble stående mens resten av feltet seilte i fra. Dermed fikk han en ny og spennende oppgave foran seg ved å prøve og kjøre seg opp i feltet så mye som mulig.

Her ble Dennis Olsen stående i utgangen av første sving etter at han ble snurret helt utenfor sin egen kontroll. (Skjermdump: Blancpain World Challenge America)

Ettersom Dennis har gull-status på lisensen og den erfaringen og CVen fra før, så er det ventet at han på tempo skal være vesentlig raskere enn andre amatør-førere. Og Olsen leverte varene når han først måtte kjøre seg opp i feltet.

– Den snurringa var irriterende, men jeg følte det ikke var noe jeg kunne gjøre. Bentley-føreren kom bort og sa unnskyld og sa det ikke var noe han kunne gjøre. Jeg hadde gitt ham nok plass, men han ble påkjørt av en Mercedes, sier Dennis Olsen til Parc Fermé sent søndag kveld.

– Når uhellet først var ute, så var det neppe kjedelig å gjøre så mange forbikjøringer?

– Nei, det var veldig morsomt, faktisk. Den onboard-videoen blr fet å se på senere! Jeg klarte også å ta den ene Mercedesen på siste runde, så jeg klarte å kjøre meg opp fra sisteplass til åttendeplass, sier 22-åringen.

Andreplass i klassen

Løpshelgen startet med første finaleløp lørdag, hvor Olsen og Imperato kjørte inn til en god andreplass i Pro-Am-klassen og sjetteplass totalt. Ambisjonene var minst en klasseseier og så høyt opp på resultatlista som mulig, gitt at ikke noe uforutsett skulle skje.

Lørdagens kjøring var han heller ikke helt dus med bilen. Tempoet på søndag viste noe annet, noe Olsen hadde håpet de kunne få enda mer utløp for.

– Oppsettet var mye bedre. Jeg følte meg veldig bra i bilen, og bilen fungerte godt, sier Olsen.

https://parcferme.no/racing/dennis-kastes-inn-i-nok-en-internasjonal-gt-serie/

Imperato tok over bilen i andre halvdel av søndagens løp, og leverte selv et strålende stint som innebar både forsinkelse ut av piten - men også sikkerhetsbil 20 minutter før slutt. Imperato tok bilen til slutt inn til en åttendeplass totalt og tredjeplass i klassen.

Olsen fortsetter nå sitt travle år med flere serier og oppdrag for Porsche. De største hovedoppdragene er full Blancpain-serie i Europa, samt enkeltinnhopp i både Nord-Amerika og Asia, i tillegg til full Intercontintental GT Challenge. Neste ut på kalenderen hans er en Blancpain-test på Paul Ricard i Frankrike 13. og 14. mars.

Powered by Labrador CMS