Dennis Olsen.

Dennis vurderer radikale endringer etter svakt resultat på kvalifiseringen

Det er ikke ofte Dennis Olsen er fornøyd med egen innsats, og likevel ender på en 20. plass på kvalifiseringen. Det betyr drastiske tiltak før helgas første løp.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Årets siste DTM-helg står for tur. Det har vært en mildt sagt berg- og dalbane for Dennis Olsen i hans første DTM-sesong sammen med Porsche-teamet SSR Performance. Men han er ikke alene om det, og derfor har han fortsatt matematiske sjanser til å kjempe om medalje.

RACING: Årets siste DTM-helg står for tur. Det har vært en mildt sagt berg- og dalbane for Dennis Olsen i hans første DTM-sesong sammen med Porsche-teamet SSR Performance. Men han er ikke alene om det, og derfor har han fortsatt matematiske sjanser til å kjempe om medalje.

Men utgangspunktet ble igjen vanskelig, på samme måte som på Red Bull Ring og det andre løpet på Spa-Francorchamps. Olsen kjørte nemlig ikke inn til noe bedre enn en 20. tid.

– Bilen kjentes egentlig ganske bra, og runden føltes bra. Jeg satset maks, og brøt banegrensen én gang, som gjorde at runden ble slettet. Men den ble uansett forbedret, så det spiller ingen rolle. Likevel har vi ikke sjans på rundetidene til de andre, sier Olsen, som havnet drøye seks tideler bak Lucas Auer som var raskest.

Porsche-kollega vesentlig raskere

Han slo teamkameraten Christian Engelhart, Porsche-veteranen som stepper inn for Laurens Vanthoor denne helgen, men Porsche-kollega Thomas Preining i KÜS Team Bernhard var 3,5 tidel raskere med sin åttendetid.

Dennis Olsen i sin Porsche rundt siste sektor på Hockenheimring i forbindelse med DTM-finalen.

Derfor skal det være fysisk mulig for Olsen, som tidvis gjennom sesongen har vært den klart beste Porsche-føreren, å ha heng på sin østerrikske kollega.

– Ja, det er et spørsmålstegn på hva som mangler, sier Olsen på spørsmål om hvordan Preining kunne få mer ut av runden.

Endrer aerodynamikken

Spesielt i andre sektor tjente han 2,5 tidel alene mer enn Olsen. Dette er det raskeste partiet på banen. Og det får Olsen inn på nye tanker om hvordan første løp for helgen skal legges opp.

– Det er forskjellige muligheter, både med strategi og aerodynamikk. Nå hadde vi maks aero (mye marktrykk, journ.anm.), så vi taper mye på langstrekka. Men vanligvis, i alle fall ifølge simuleringer, så skal vi ta igjen i siste sektor. I løpet vil vi nok gå for veldig lavt marktrykk, og håpe at bilen er kjørbar på slutten. Både i siste sektor og i første sving er det mest kritisk med et slikt oppsett, sier Olsen.

Parc Fermé er forøvrig på plass på Hockenheim denne helgen, og vi vil komme med løpende oppdateringer, intervjuer, bilder og andre historier.

PS! Etter kvalifiseringen kom det fram til at Dennis Olsen, i tillegg til mesterskapsleder Sheldon van der Linde og nevnte Preining, har fått hver sine ti-plassers gridstraffer. Årsaken er at teamene skal ha satt på dekkene for sent i forhold til hva regelverket tilsier. Olsens team SSR skal ha bommet med 29 sekunder utenfor tidsfristen.

Powered by Labrador CMS