Derfor er Mads glad for at Oliver kjørte fra ham i EM-runden i Latvia

Mads Østberg mener det var svært viktig for jobben han gjør for Citroën at Oliver Solberg totalt sett var vesentlig raskere enn ham.

Publisert

Han er like mye norsk som svensk, selv om det er blågult i passet og på sideruta til Oliver Solberg, men vi kan like gjerne kalle det for en norsk, om ikke nordisk, uklassing i EM-runden i Latvia sist helg. Oliver Solberg gjentok bedriften fra i fjor, og i sin andre EM-start overhodet ble det altså en fin-fin andreplass for Mads Østberg.

(Foto: Thomas Fenetre / DPPI)

Han er like mye norsk som svensk, selv om det er blågult i passet og på sideruta til Oliver Solberg, men vi kan like gjerne kalle det for en norsk, om ikke nordisk, uklassing i EM-runden i Latvia sist helg. Oliver Solberg gjentok bedriften fra i fjor, og i sin andre EM-start overhodet ble det altså en fin-fin andreplass for Mads Østberg.

En skulle tro at en såpass rutinert herremann som Østberg, men full støtte fra fabrikkteamet til Citroën, burde slå Oliver i en privat Volkswagen Polo R5 til syvende og sist. Men Østberg understreker at han først og fremst er fornøyd med hvordan han brukte Rally Liepaja som et testløp.

– Jeg syns det var vanskelig i starten, først og fremst fordi man blir så opphengt i konkurransen og føler på å prestere framfor å dekke at det er dette som er min test inn mot Rally Estland. Du mister noe når du er hjemme et halvt år, og jeg regnet også med at det kom til å bli vanskelig, sier Mads Østberg til Parc Fermé.

Citroën Racing var i seg selv ikke opptatt av resultatet til Østberg denne gangen. Framfor å ha krav om å vinne skulle Østberg først og fremst innfri kravene ved å teste ut ulike elementer og samle inn data de skal bruke til videre utvikling. For selv om Citroën C3 R5 er langt mer konkurransedyktig nå enn tidligere, så er det fortsatt noen klare elementer de må jobbe med - noe det latviske EM-løpet passet fint å kjøre på.

– Det er ingen hemmelighet at det er på raske løp vi har mye å jobbe med nå. Vi vet at det ikke er vår sterkeste side, så det at jeg blir nummer to og Alexey Lukyanuk blir nummer tre er i alle fall veldig bra. Lukyanuk gjorde et godt løp, og har jo logisk nok samme utfordringer som meg, sier 32-åringen, og peker på at aerodynamikken i fronten gir de største utfordringene.

– Alt over 140 kilometer blir vanskelig. Bilen er uheldig formet i fronten, uten å ha noen leppe, samtidig som den fortsatt hever seg for mye. Den setter seg i rumpa og peker opp med trynet som en gammel amerikaner, legger han til.

Men i front var altså Oliver Solberg, og Østberg lar seg ikke lenger overraske over at 18-åringen viser R5-fart på høyt internasjonalt nivå. Spesielt med tanke på at Solberg også kjente til veiene godt fra før med deltakelsen i fjor, hvor han også kjørte sterkt.

Derfor var Solberg først og fremst en viktig målestokk for Østberg snarere enn en konkurrent han skulle være fast bestemt på å slå.

Mads Østberg og kartleser Torstein Eriksen. (Foto: Thomas Fenetre / DPPI)

– Først og fremst må jeg si at han jo er jævlig god. Solberg generelt har jeg alltid hatt mye respekt for, enten det er snakk om far eller sønn, og det gir meg selvfølgelig en boost til å jobbe hardt og holde ting enn meg. Selv om han hadde fordeler med å ha testet mye og kjørt her før, så skal man også utnytte fordelene. Han kjørte styggfort leverte varene. Så hadde ikke Oliver vært her nå, så hadde det heller ikke vært like enkelt å gå til Citroën og peke på hva vi må forbedre. Vi må ha noe å strekke oss etter, og Oliver var en viktig benchmark for oss i helgen, konstaterer Østberg.

Powered by Labrador CMS