Derfor kjører ikke Andreas i Australia: – Det er kjipt å stå over favorittløpet mitt

– Jeg kan forstå valget. Man har jo holdt på sånn hele sesongen.

Publisert

Torsdag forrige uke kom sjokknyheten om at Andreas Mikkelsen likevel ikke kjører Rally Australia, selv om dette var først annonsert. Dette ble kjent dagen etter at Ott Tänak signerte for Hyundai, og dermed gjorde sjansene i praksis til null for at Mikkelsen får kjøre for Hyundai-fabrikken neste år.

Andreas Mikkelsen og teamsjef Andrea Adamo. (Foto: Fabien Dufour / Hyundai Motorsport GmbH)

Torsdag forrige uke kom sjokknyheten om at Andreas Mikkelsen likevel ikke kjører Rally Australia, selv om dette var først annonsert. Dette ble kjent dagen etter at Ott Tänak signerte for Hyundai, og dermed gjorde sjansene i praksis til null for at Mikkelsen får kjøre for Hyundai-fabrikken neste år.

Craig Breen erstatter Mikkelsen i Australia. På spørsmål fra Parc Fermé har Andrea Adamo nå begrunnet valget om hvorfor Breen erstatter Mikkelsen i sesongavslutningen.

– Situasjonen er enkel. Startposisjon er vesentlig viktigere enn både bilens og førerens egenskaper, og Craig og Paul vil kunne starte lengre bak på fredag. Slike valg er ikke enkle, men til syvende og sist er dette jobben vår, forklarer Adamo til Parc Fermé.

– Har Tänaks signering påvirket vurderingen av at Andreas ikke stiller?

– Overhodet ikke, konstaterer teamsjefen.

Plukket «for mange» poeng

Mikkelsen bekrefter også teamets avgjørelser, og tilbakeviser også hvordan Tänaks signering - og hans forminskede sjanser over å kjøre WRC med Hyundai i 2020 - påvirket utfallet at han i praksis avsluttet sin WRC-sesong i Wales for en måned siden.

– Før Spania fikk jeg beskjed om at jeg skulle kjøre Australia, fordi Meeke og Evans lå rett bak meg i sammendraget og kom til å passere meg. Men så gjorde de ikke det, og jeg lå fortsatt som nummer fire i VM sammenlagt. Forskjellen på å starte som nummer fire og fem er ganske stor i Australia, og nå vil i stedet både Sordo og Breen starte langt bak og få bedre startposisjon, oppsummerer Mikkelsen.

– Hva tenker du da om at startposisjonen er argumentet for at du ikke får kjøre Rally Australia?

– Det er kjipt ikke å få kjøre det løpet. Det er jo yndlingsløpet mitt hvor jeg alltid har hatt gode resultater. Men jeg kan forstå valget. De har jo holdt på sånn i hele år. Det som er litt festlig er at jeg hadde fått kjøre om jeg hadde vært nummer fem eller seks sammenlagt. Og det hadde jeg vært om jeg ikke hadde plukket så mange poeng fra Sardinia og utover. Så egentlig tok jeg for mange poeng, er Mikkelsens konklusjon.

God Australia-statistikk

Andreas Mikkelsen og Anders Jæger fra da de vant Rally Australia i 2016. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Fra Sardinia til Wales plukket han kun ett poeng mindre enn Thierry Neuville, 66 mot 67. Og av poengene i teammesterskapet plukket Mikkelsen ni poeng mer enn Neuville, 50 mot 41, og tre poeng mer enn Sordo (47), selv om det er verdt å understreke Sordo kjørte to løp mindre i samme tidsrom.

Statistisk har også Mikkelsen god historikk i Australia. Han ledet i 2017 etter ni etapper før en dobbeltpunktering spolerte vinnersjansene hans i sitt tredje løp for Hyundai, mens fjoråret ble spolert av en avkjøring etter et ublidt møte med en traktor.

I 2016 skrev han historie ved å vinne sitt aller siste løp for Volkswagen, og således Volkswagens siste VM-runde med deres Polo WRC før de trakk seg ut. Og 2014 og 2015 ble det henholdsvis tredje- og fjerdeplass «down under».

Powered by Labrador CMS