Derfor prioriterer Indycar en skjerm som hodebeskyttelse

Halo-løsningen har vakt oppsikt i Formel 1-sfæren. Slik fungerer Indycar sin løsning for å skjerme cockpiten.

Publisert

I videoen øverst i denne saken kan du se Indycar-ekspert Jon Beekhuis og Indycar-fører Scott Dixon forklare funksjonaliteten til vindskjermen som Indycar-serien har valgt å ta i bruk.

I videoen øverst i denne saken kan du se Indycar-ekspert Jon Beekhuis og Indycar-fører Scott Dixon forklare funksjonaliteten til vindskjermen som Indycar-serien har valgt å ta i bruk.

Spesielt her i Europa har ikke denne serien den samme «standingen» som Formel 1, og sistnevnte gren har blant annet testet ut to ulike typer vindskjermer før de til slutt landet på hodebøyle-løsningen, kalt «halo», som først ble introdusert av Mercedes-teamet.

På grunn av estetikken har mange klaget på halo og heller ønsket seg en vindskjermløsning. FIA kom likevel fram til at halo er det de mener er den beste løsningen med tanke på sikkerheten, og Formel 1-førerne føler heller ikke at haloen forstyrrer forutsetningene deres bak rattet, for eksempel dette med sikt.

Sebastian Vettel testet dog den siste vindskjermløsningen i fjor før avgjørelsen om halo ble tatt, og tyskeren skal ha klaget på at han blant annet følte seg svimmel ved å kjøre med denne.

I Indycar blir denne som sagt tatt i bruk, og i videoen øverst kan du høre og se hvordan Indycar har knekt koden ved å bruke en vindskjerm uten at det skal påvirke førerne i noen stor grad.

Powered by Labrador CMS