Derfor skal Ole Morten aldri selge rallycrossbilen til storebror

Selv om Touringcar-klassen går ut etter helgens EM-finale på Höljes, kommer Ole Morten Tangen til å beholde bilen som broren Kjetil bygde for fire år siden.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

For det ligger en aldri så liten sterk historie bak Ole Morten Tangens Ford Fiesta som han kjører med i Touringcar i EM og utvalgte løp hjemme i Norge.

Ole Morten Tangen i fullt driv over det velkjente hoppet i Höljes. (Foto: Simen Næss Hagen)

For det ligger en aldri så liten sterk historie bak Ole Morten Tangens Ford Fiesta som han kjører med i Touringcar i EM og utvalgte løp hjemme i Norge.

I det norske bilsportmiljøet er Kjetil Tangen et kjent navn, og det var med sjokk og sorg at budskapet kom om at Kjetil hadde omkommet etter en arbeidsulykke i desember 2014.

Det var samme året som Kjetil gjorde en ny vending i bilsportkarrieren ved å bygge seg en bakhjulsdreven Ford Fiesta som kan kunne bruke i europamesterskapet i rallycross. I debutløpet på Lånke lå Kjetil an til en sterk andreplass før oljepumpa sa takk for seg.

Det ble en åttendeplass sammenlagt i hans debutsesong i EM, få måneder før han tragisk gikk bort i en alder av 37 år. Lillebror Ole Morten (27) har siden vært fast bestemt på å bære arven til broren videre. Han flyttet hjem igjen til Sigdal og kjøpte tilbake storebrors gamle hus, og han har tatt vare på rallycrossbilen som han nå har kjørt med siden.

Enkle grep ga «ny» bil

– Bilen er helt rå å kjøre, og etter at vi fikk litt hjelp av Erik Svartås i Belgia med å justere fourlinken noen få centimeter, så ble det en helt ny bil å kjøre. Kjetil slet fælt med å få til noe godt oppsett på bilen, forteller Ole Morten til Parc Fermé.

Han åpnet meget sterkt i Höljes med en oppsiktsvekkende fjerdetid mot resten av EM-eliten, før han snurret seg bort i den andre omgangen. Han fulgte så opp med en god tredjetid i tredje omgang – med andre ord er i alle fall bilen helt som den skal være.

– Selv om klassen går ut nå så skal jeg beholde den og kjøre litt når det passer. Men noe full satsing blir det neppe igjen, sier Tangen, som også i sin stefarsrolle overfor samboer Rikke også hjelper til med gokartsatsing for hennes sønn.

Rallytradisjoner i familien

Grunnen til at Ole Morten beholder bilen, er enkel.

Ole Morten Tangen. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Jeg kan ikke kvitte meg med bilen når det er Kjetil som har bygd den. Så den kommer jeg til å beholde uansett, sier han på spørsmål om han har vurdert å kjøre i noen andre klasser.

Kjetil var en profil i norsk rallysport tidlig på 2000-tallet, hvor han markerte seg sterkt i Volvo Original før han begynte å kjøre Mitsubishi i Gruppe N. Lillebror startet også med rally og Volvo Original før han begynte med Shortcar og nå rallycross. Selv sanket han - i likhet med sin bror - en rekke klasseseiere i Volvo Original.

– Kjetil var helt rå i rally og jeg lærte mye rally av han, og ikke minst mye om kjøring generelt har jeg fått fra Kjetil. Han vant det meste i Volvo Original på 2000-tallet, sier Tangen.

Powered by Labrador CMS