Derfor velger Mikkelsen og EVEN å gå hver til sitt

Andreas Mikkelsen ønsker å stå mer på egne ben, mens EVEN Management vil rette fokuset mot sitt nye ungdomsprosjekt. Da kom også enigheten ganske kjapt på bordet.

Publisert

Begge er veldig tydelig på innledningsvis at det ikke foreligger dramatikk eller konflikter i bakgrunn av mandagens nyhet. Avskjeden mellom EVEN Management og Andreas Mikkelsen skal ha foregått på en særdeles vennlig og unison måte.

Andreas Mikkelsen. (Foto: Simen Næss Hagen)

Begge er veldig tydelig på innledningsvis at det ikke foreligger dramatikk eller konflikter i bakgrunn av mandagens nyhet. Avskjeden mellom EVEN Management og Andreas Mikkelsen skal ha foregått på en særdeles vennlig og unison måte.

– Det er en 50/50-avgjørelse, konstatererer begge partene det overfor Parc Fermé.

Kontrakten mellom Mikkelsen og EVEN går altså ut 31. desember i år. Samtidig legges det ikke skjul på at Andreas selv etter ti års samarbeid vil jobbe videre på egenhånd uten å ha et apparat rundt seg, slik han på mange måter har vært avhengig av siden karrieren hans fikk en restart med Erik Veiby i 2009 - med det som nettopp ble starten på EVEN Management.

Vil forhandle kontraktene selv

Avskjeden kommer også midt i en periode hvor Mikkelsen må sikre seg en ny kontrakt for neste år dersom han fortsatt skal kjøre Rally-VM. Hyundai-kontrakten går ut, og etter to ganske vanskelige sesonger skulle man kanskje tro at det er akkurat nå at Mikkelsen trenger et godt apparat rundt seg med tanke på å spille forhandlingskortene riktige.

Selv er Mikkelsen klar på at han nå vil ordne dette alene, og at han også er i stand til å kunne lande avtaler og stille krav med den erfaringen han har forhandlingsmessig siden han signerte med fabrikanter som Skoda, Volkswagen og nå til slutt Hyundai.

– Ja, jeg skal gjøre dette på egenhånd. Jeg skal ikke ansette noen andre. For hvis noen skulle gjort slike ting for meg, så er Erik Veiby den eneste riktige mannen til det. Han er godt respektert hos samtlige VM-team, sier 30-åringen.

I 2009 tok Erik Veiby Andreas Mikkelsen under sine vinger for å utvikle ham som rallysjåfør etter to storsatsende år i WRC-bil. Her fra Subaru-cupen i 2009 hvor det i tillegg til rally også var banekjøring med Gruppe N-bilene. (Foto: Simen Næss Hagen)

– Hvorfor ønsker du da å jobbe på egenhånd?

– For meg er det jo spennende med noe nytt. Litt skummelt, og en stor utfordring, men jeg har nå vært her i mange år, kjenner teamsjefene og mener jeg kan gjøre dette selv. Så blir det mer også mer personlig sammen med teamene når jeg gjør dette selv, sier Mikkelsen, og legger til at han er langt ifra alene å håndtere rallykarrieren sin på egenhånd.

– Sordo gjør det selv. Det samme gjør jo Loeb og Ogier. Meeke gjør det selv. Tänak får litt hjelp av Markko Märtin, men gjør det for det meste selv. Nå føler jeg meg som en av de mer etablerte og jeg kjenner sirkuset godt nå. Det var annerledes da man var 18-20 år og stille krav. Da er det fint å ha noen som baner vei for deg, sier Mikkelsen.

Lappi forblir teamets «flaggskip»

Erik Veiby og Andreas Mikkelsen, her fra Rally Sweden i 2014. (Foto: Simen Næss Hagen)

EVEN-grunnlegger og manager Erik Veiby bekrefter også «enigheten» samtidig som han ikke legger skjul på at Mikkelsen uttrykte et ønske om å stå mer på egne bein, samtidig som selskapet nå har satt i gang et nytt prosjekt hvor de skal utvikle nye, unge talenter.

– Det er ikke så mye hokus-pokus rundt dette. Vi hadde en fornyelse av systemet med Andreas for fem år siden. Da ble vi enige om at avtalen skulle løpe ut 2019. Nå i sommer diskuterte vi veien videre igjen, om hva han ønsket og hva vi ønsket. Da landet vi egentlig på at Andreas ønsket å stå på egne bein, samtidig som vi vil bruke mer ressurser - altså menneskelige ressurser - på unge talenter, konstaterer Veiby.

Mikkelsens lukrative kontrakter med teamene som profesjonell fører, først Volkswagen og deretter Hyundai, har generert viktige inntekter til selskapet som ellers har investert store summer i sine utøvere. Alt startet med Andreas i den spede begynnelsen av EVEN-eventyret i 2009 og fram til de siste årene med Eriks sønn Ole Christian sin satsing i R5-bil, i tillegg til at EVEN er tilknyttet svenske Johan Kristoffersson og hans familieselskap KMS.

– Andreas har vært deres viktigste inntektskilde i mange år. Hvor skal de økonomiske ressursene hentes fra uten han på laget?

– Vi har fortsatt Esapekka i Citroën, og vil sånn sett være flaggskipet vårt nå framover. Også er Ole Christian på et steg nå som er spennende, som vi jobber med og håper å ha noe klart på i slutten av måneden, håper jeg, sier Veiby.

Powered by Labrador CMS