Derfor velger Steve å gjøre fullt NM-comeback i R2-bil

Det ville seg aldri helt med en internasjonal satsing. Da var det heller bedre å vende hjem igjen.

Publisert

Steve Røkland har utvilsomt bevist at han har et internasjonalt tempo med tohjulsdreven bil, men som privatfører på lavbudsjett har 27-åringen fra Kongsvinger aldri klart å skaffe de romslige budsjettene nok til å kunne satse helhjertet over en sesong.

Steve Røkland. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Steve Røkland har utvilsomt bevist at han har et internasjonalt tempo med tohjulsdreven bil, men som privatfører på lavbudsjett har 27-åringen fra Kongsvinger aldri klart å skaffe de romslige budsjettene nok til å kunne satse helhjertet over en sesong.

Etter flere forsøk i utlandet med blandet hell, men likevel flere gode enkeltresultater, så kjente Røkland nå på at det var på tide å kunne kjøre om et mesterskap igjen. Og da skjemmes han ikke over å reise hjem til Norge igjen.

– Å kjøre tre EM-løp er vel like dyrt som å ha et romslig budsjett for å kjøre hele NM. Så er det slik at jeg har lyst til å kjøre om et mesterskap igjen. Jeg var på tanken om en Gruppe N-Subaru, men da måtte jeg ha konkurrert mot R5, og det blir for hardt. Samtidig er nasjonal uaktuelt, så da blir det R2, sier Røkland til Parc Fermé.

R2 er fortsatt gøy

Men foruten skyvet du får med en turboladet firehjulsdreven bil ut av veideler og hårnåler, så opplever han ikke noe mindre glede av å holde seg til tohjulsdreven bil.

– På etappene hvor det er flyt, så er det minst like gøy med en R2-bil som man mestrer. Jeg koser meg med å kjøre rally uansett. Etapper som for eksempel Letmolia er veldig morsom en med R2-bil, sier Røkland, som tar med seg sambygdingen Jørgen Eriksen i kartleserstolen.

Firehjulstrekk har likevel fristet etter at han på mange måter har bevist det meste han kan bevise med en tohjulsdreven rallybil. Dog har han aldri klart å komme seg i den økonomiske posisjonen til å forsvare både kjøp og drift av en R5-bil. Uansett hvor mye det har fristet.

– Jeg var jo på tanken med R5-bil til NM neste år, og jeg var på tanken om å få kjøpt en bil eller få leid en bil. Men regnestykket vil liksom ikke gå opp, enkelt og greit. Det blir rett og slett for dyrt, selv om jeg har veldig, veldig lyst.

– Er det tungt å svelge at det aldri har løsnet ordentlig med tanke på R5?

– Det er jo bare sånn det er, egentlig. Og det er ikke noe jeg får gjort noe med. Man tar noen telefoner, og det ender opp med nei. Det er jo heller ikke så mange som har fått det til, så Frank Tore (Larsen, journ.anm.) skal ha all ære for hva han har klart å få til disse årene, sier Røkland.

Driftsikker bil

Steve Røkland kjørte flere EM-runder i fjor, men fikk det ikke helt til å klaffe som privatfører på lavbudsjett. Nå tar han med seg sin Peugeot 208 R2 hjem igjen. (Foto: Gregory Lenormand / DPPI)

Han har hatt sin Peugeot 208 R2 siden 2014, en trofast traver han nå velger å beholde. Bilen har flere ganger vært til salgs og til leie, men en deal han kunne sagt seg fornøyd med har aldri klaffet.

Derfor tenker han det er bedre bare å bruke den på egenhånd.

– Bilen har vært veldig driftssikker. Vi har aldri brutt en gang med tekniske problemer. Eller én gang kanskje, men det var fortsatt min egen feil fordi jeg kjørte for lenge på punktert hjul. I tillegg har det vært små oppdateringer på den som vi har fått gjort, så jeg mener at den fortsatt er konkurransedyktig også internasjonalt, sier 27-åringen.

Og han gleder seg til å sjekke nivået i Norge igjen.

– Det er jo blitt mange nye konkurrenter nå siden sist jeg kjørte NM. Mange unggutter som blir spennende å følge med på. Jeg tror ikke det blir noen enkel oppgave å slå for eksempel Ola Jr. Nore, samtidig som det også blir spennende for han å måle seg opp mot et tempo som også har vært godt i utlandet, sier Røkland.

Powered by Labrador CMS