Den spektakulære gatebanen i Jeddah i Saudi-Arabia har fått noen oppgradringer etter at de gjorde seg opp noen erfaringer fra deres debutarrangement i desember i fjor.

Dette er endringene som er gjort på gatebanen i Saudi-Arabia

Banen som har blitt sterkt kritisert av fans og førere for å være farlig har gått gjennom en rekke endringer før søndagens løp.

Publisert

FORMEL 1: Den mye omtalte gatebanen i Jeddah som gjorde sin Formel 1 debut forrige sesong går gjennom store endringer før sesongens andre runde. Mange førere mente at sikkerheten ikke var god nok med tanke på de høye hastighetene som bilene kommer opp i.

Det har allerede blitt bekreftet at siktlinjene vil forbedres i en rekke svinger og at den siste svingen hvor Max Verstappen krasjet under sin Q3-runde skal gjøres bredere. Men nå har FIA formelt annonsert hvilke svinger som berøres av endringene.

Den første åpenbare endringen på banen for førerne er at venstresiden av barrieren i sving to til tre er blitt flyttet lengre bak for å øke sikten mot sving nummer fire. Økningen av sikt vil også gjøre at svingkombinasjonen ikke vil fungere som en flaskehals slik den gjorde i fjor da flere førere kolliderte med hverandre og utløste et rødflagg.

Også i sving 14 og 21 har FIA valgt å gjøre tilsvarende endringer for å øke sikten til førerne. Disse svingene er veldig raske og går inn i en trangere og langsommere seksjon av banen og vil gjøre sving 15 og 22 tryggere for førere som potensielt kan bli stillestående på banen.

Dette er endringene på Jeddah Corniche Circuit

Sving 2-3: Venstresiden av barrieren har blitt flyttet lengre bak for å økte sikt mot sving fire.

Sving 4 tangeringspunkt: En glatt flate er lagt til betongbarrieren.

Sving 14 tangeringspunkt: Barrierene har blitt flyttet omtrent en og en halv meter bakover for å øke sikt.

Sving 16: En glatt flate er lagt til betongbarrieren.

Sving 21 tangeringspunkt: Barrierene har blitt flyttet omtrent en og en halv meter bakover for å øke sikt.

Sving 22 tangeringspunkt: En glatt flate er lagt til betongbarrieren.

Sving 24 tangeringspunkt: En glatt flate er lagt til betongbarrieren.

Utgangen av sving 27: Økte banebredden til 12 meter.

Powered by Labrador CMS