Dette uoffisielle mesterskapet vil kåre den faktisk raskeste R5-sjåføren i VM

I to av to VM-runder hittil i år har privatførerne i R5-biler kjørt fra fabrikkførerne.

Publisert

De norske førerne Mads Østberg og Ole Christian Veiby har ikke lagt skjul på at det også gjelder å være raskest i RC2-kategorien, også kjent som R5-bilene, selv om det er i WRC 2-mesterskapet de kjemper om poengene.

Ole Christian Veiby og Mads Østberg på serviceplassen i Torsby etter endt Rally Sweden. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

De norske førerne Mads Østberg og Ole Christian Veiby har ikke lagt skjul på at det også gjelder å være raskest i RC2-kategorien, også kjent som R5-bilene, selv om det er i WRC 2-mesterskapet de kjemper om poengene.

For den forvirrede eller uvitende så er altså WRC 2 selve mesterskapet for R5-biler som er innunder en fabrikant eller FIA-godkjent team, mens WRC 3 er mesterskapet for privatførere uten teamtilkytning.

Det tekniske reglementet er identisk. Hovedforskjellen er at man i WRC 2 skal kjøre åtte runder, samtlige europeiske runder pluss enten Japan eller Mexico - hvor alle løp teller, mens man WRC 3 kun kjører i Europa hvor de seks beste av totalt syv løp teller. Men man kan ikke plukke de løpene man vil basert på hele VM-kalenderen, for eksempel flere av langdistanse-løpene.

Foreslo teknisk forandring

På papiret skal altså forutsetningene være best for de fabrikkstøttende og fabrikkansatte førerne, selv om bilene er like. Det viste blant annet WRC 2 Pro-mesterskapet i fjor, tilsvarende WRC 2 i år, hvor en fabrikkfører var raskest i R5 ved 10 av 13 anledninger. Hittil i år har derimot WRC 3-førerne, altså de private, vært raskere enn fabrikkførerne i både Rally Monte-Carlo og Rally Sweden.

Men selv om Mads Østberg ikke har vært raskest i R5-klassen under de to første løpene i år, så står han likevel oppført med full pott og 50 poeng etter to løp i den klassen som får mest oppmerksomhet etter WRC, og også defineres som Rally-VMs faste supportklasse.

– Vanligvis så vi jo i fjor at WRC 2 Pro var bedre enn WRC 2 (dagens WRC 3, journ.anm.). Om WRC 2 hadde vært raskest hele tiden, så hadde det jo vært enklere, men sånn er det jo ikke. Og da kan det jo bli litt komplisert å forholde seg til. Jeg har foreslått for FIA om man kanskje skulle gjort en teknisk forskjell på klassene, men det er jo uansett ikke noe fabrikkene ønsker, sier Mads Østberg til Parc Fermé.

– Skjønner du at folk kan bli forvirret over at man kjemper om to ulike mesterskap med helt like biler?

– Det er ikke så vanskelig å forstå. Men jeg skjønner jo litt hvorfor man gjør det slik også. Om man tenker seg om og tenker hvordan man skal få med fabrikker til å kjøre et slik mesterskap, så må man ha et eget mesterskap med garantert TV-tid og så videre. Samtidig er det jo da vanskeligere for privatførere å ta del i det med samme forutsetninger, sier Citroën-føreren.

Under Rally Sweden uttrykte han lørdag, før siste etappe søndag, at han ikke bare ville sikre WRC 2-seieren. Han ville også være raskeste R5-bil. Han lå på det tidspunktet på en tredjeplass blant R5-bilene sammenlagt, men hadde altså to WRC 3-førere foran seg, finnene Jari Huttunen og Emil Lindholm. Resultatet stod seg også etter Power Stage søndag, og Østberg måtte derfor heller si seg fornøyd med at det ble 25 mesterskapspoeng.

Kjører med hodet

Jari Huttunen leverte en enorm innsats under lørdagen av Rally Sweden og ble raskeste R5-bil totalt. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

I Rally Monte-Carlo var det WRC 3-fører Eric Camilli som tok seieren blant R5-bilene. Mads ble nummer to, men vant likevel WRC 2-klassen.

– Som utøver må man jo også ta hensyn til sitt eget mesterskap. Har man 25 poeng i lommeboka, så kaster man ikke bort dem. Når det er sagt, så har også WRC 3-førerne hittil i år vært veldig raske. Både Camilli i Monte-Carlo, og finnene nå i Sverige har rett og slett vært raskere, sier Østberg.

Ole Christian Veiby legger ikke skjul på at det er utvikling av bil og fokus på mesterskapet i år som virkelig teller i hans rolle i Hyundai. Derfor kan det bli kynisk taktikk, marginkjøring og lite risiko å ta så lenge man er i posisjon til å ta verdifulle mesterskapspoeng uavhengig av hvordan han ligger an blant R5-bilene.

Derfor prøver Veiby også minst mulig å se på andre R5-førere, selv om han vet at det er enklest for publikum flest å følge med hele R5-balletten i seg selv.

– Spesielt etter det som skjedde i Rally Monte-Carlo, så må jeg nok kjøre mer med i hodet med tanke på mesterskapet. I fjor var det mer vinn eller forsvinn, men det blir litt annerledes i år. Det er klart, man vil jo være raskest av alle, det er det jo ingen tvil om. Men i den rollen vi har nå så må vi fokusere på det som står på papiret og gjøre det bra i de mesterskapene, sier Veiby til Parc Fermé.

– Burde vi hatt ett R5-mesterskap likevel, for å gjøre det enklest mulig for folk?

– Tja, dette har jo vært omdiskutert i flere sesonger og det er veldig vanskelig å vite hva som faktisk er best. I år hadde man nok kanskje regnet med litt flere biler i WRC 2, ettersom reglene er litt mer tydeligere i år enn i fjor, sier Hyundai-føreren, og viser til at det nå er faste løp som teller, og ikke utvalgte løp.

Så – hvordan er tabellen i R5-mesterskapet uavhengig av kategori? Vi kommer til å føre statistikk fortløpende denne sesongen basert på WRC 3-reglementet hvor de seks beste europeiske løpene teller.

FørerKlasseMonte CarloSverigeSum
Mads ØstbergWRC 2181533
Eric CamilliWRC 32525
Jari HuttunenWRC 32525
Emil LindholmWRC 31818
Nicolas CiaminWRC 31515
Yoann BonatoWRC 31212
Ole Christian VeibyWRC 21212
Yohann RosselWRC 31010
Johan KristofferssonWRC 31010
Gregoire MunsterWRC 388
Adrien FourmauxWRC 2628
Pontus TidemandWRC 288
Eerik PietarinenWRC 366
Nikolay GryazinWRC 244
Oliver SolbergWRC 344
Olivier BurriWRC 322
Rhys YatesWRC 2112
Powered by Labrador CMS