Disse jentene er med på å stå bak ett av de enkleste inngangsportene til norsk bilsport
Ikke bare nyter fem unge sjåfører godt av prosjekt «Team 206» i norsk racing. Det er nesten så hvem som helst også kan få kjøre et løp sammen med dem.
At bilsport koster penger er ett av verdens kanskje dårligste bevarte hemmeligheter ved siden av at jorda er rund og at Adolf Hitler var et dårlig menneske. Og kombinasjonen av både den økonomiske terskelen ved siden av den praktiske terskelen gjør at det å starte med bilsport forblir med drømmen for mange.
På Hedmarken i Innlandet har det det siste året utviklet seg et nytt og relativt unikt miljø, anført av familien Kristiansen og Afseth. Med fedrene Tommy og Even i spissen har deres barn sammen dannet et team i norsk racing basert på Peugeot 206-biler i GT5-klassen, og sammen har de klart å drifte et team med mange biler til en relativt billig penge.
Faktisk så billig at de selv har leid ut bilene til sjåfører for en sum målt i antall kilometer som kan beskrives som nokså unik i norsk bilsportsammenheng. GT5 blir på mange måter innstegsklassen i Racing-NM, der strenge regler i forhold til effekt og vekt gjør at det er begrenset hvor mye det lønner seg så putte penger inn i en bil. Og intet mindre enn 45 førere tok NM-poeng i klassen i år.
To søskenpar og ett kjærestepar
Men i utgangspunktet har dette altså blitt et familiedrevet team fra to kanter, hvor det egentlig er Lars Afseth (23), eldstebror til Line (15) og Guro (20), som ble familienes bindeledd da han ble sammen med storesøster i familien Kristiansen, Mia (21), som også har med seg Helene (17) på kjøringa.
– Hadde ikke vi vært sammen om dette, så hadde vi ikke hatt sjans. Vår inngangsport er at vi rett og slett prøver å gjøre noe som vi som familie totalt sett får mest mulig tid sammen om. Det er det som er baktanken vår, at vi er veldig heldige som kan bruke så mye tid sammen, sier Tommy Kristiansen til Parc Fermé.
Selv har han vært aktiv i bilsporten siden starten på 90-tallet, og nå har altså arvingene selv blitt bitt av basillen. Og der det er fedrene som står på med skruing i verkstedet, så står spesielt de fire jentene nå bak en større jobb med å synliggjøre teamet, blant annet på sosiale medier.
– Men så er det veldig sosialt. Det er blitt en greie som har dratt oss mer sammen. Vi er jo to familier hvor alle er med og bidrar, sier Mia Kristiansen til Parc Fermé, og legger til at alle familiemedlemmer har sentrale roller i teamet på ulike områder.
Spesielt hun og Guro Afseth har nå skreddersydd en massiv struktur i teamet, blant annet hva gjelder drift av bil og kontraktsinngåelser med leietakere. For ved siden av at de selv får være aktive i norsk racing, så har de også to biler til disposisjon for førere som vil prøve seg.
Profilerte førere på kundelista
To relativt markante utøvere i norsk bilsport var noen av kundene deres denne sesongen, rallycrossfører Marius Bermingrud og tidligere rallyfører Trond Svenkerud. Og spesielt etter at disse to var innom fikk de både økt oppmerksomhet, men også dratt godt nytte av erfaringen og ekspertisen de satt på.
– Også er de jo veldig ålreite. Man blir jo gode venner med de man leier ut bil til, også. De deler tips og triks og alt mulig hvor vi kan prøve å hente sekunder. Vi jobber jo hele tiden med å se hva vi kan få ut av bilene, sier Guro og Mia.
De kjente hverandre litt fra før, blant annet gjennom det lokale håndballmiljøet, men har nå blitt nære venninner etter at de begynte med racingen sammen - og med det faktum av at hennes storebror ble kjæreste med Mia. Nå jobber de på spreng med å promotere teamet på sosiale medier, og nærmest daglig får de henvendelser fra mange som er nysgjerrige.
Det tok heller ikke mange dagene før de bikket et firesifret antall følgere på Facebook, hvilket vitner om at de allerede har generert stor oppmerksomhet i miljøet.
– Folk snakker jo med hverandre, de ser oss på løp og vi er jo blitt et stort team. Vi stiller opp med mange biler og det som er, og sjåførene vi har hatt med har kjørt veldig bra også, sier Guro videre.
For ved siden av at de er fire jenter, i tillegg til Guros storebror Lars, samt Lars Kjeldstadli for å få inkludert de faste mannlige alibiene bak rattet, så er det altså i alle fall to biler de leier ut.
35.000 kroner absolutt «worst case»
Og kostnaden er ikke nødvendigvis så stor. Derfor kan Team 206 nå fort vise seg å være ett av de billigste og enkleste inngangsportene i norsk bilsport, i alle fall om man regner bil med tak målt i kilometerpris, ifølge pappa Kristiansen.
For i utgangspunktet holder det å møte opp med lisens og hjelmen under armen, på utleiespråket ofte bare kalt «arrive and drive». En makspris på under 20.000 kroner for en hel NM-helg med tre finaleløp pluss kvalifisering og rundt to timers fri trening, samt en eventuelt «worst case»-pris på 35.000 kroner om bilen blir fullstendig skrot og kast. Om man har mulighet til å sørge for frakt, drift, dekk og bensin selv, så blir også den opprinnelige leieprisen vesentlig redusert.
Kristiansen mener dette langt på vei vil oppleves som vesentlig billigere enn for eksempel bilcross, i alle fall målt i både timer med skruing og antall tilbakelagte mil. Med en fullbyrdet løpshelg kan man dreie oppimot 200 kilometer med full gass, altså 20 mil - som da tilsier en kilometerpris på cirka 100 kroner.
– For oss handler regnestykket om antall kilometer kjørt kontra antall timer med skruing. Første året med racing så hadde jeg kanskje tre-fire timer klargjøring mellom løpene. Altså rundt 15 timer med klargjøring over en hel sesong. I bilcross kommer du ikke til start en gang til første løpet med 15 timer skruing. Men vi kjører litt bilcross sjøl, det må vi understreke, for treningstilbudet her på Hamar er utrolig bra. Det må jeg berømme den lokale klubben for, sier Kristiansen.
Og de ønsker å gjøre enkelt for å få folk til å prøve. Skulle det ble store skader, så sender ikke nødvendigvis advokat på deg for å kreve en kostnad på opp imot 35.000 kroner for hele bilen. De forsøker alltid å finne løsninger og være samarbeidsvillige med de som ønsker å leie.
– Det er jo veldig fort gjort at det ikke er din skyld en gang for at det kan bli skrot. Sånn er jo risikoen i denne sporten. Men for oss er det timene som har en verdi. Hvis man klarer å være med selv for å rette opp og ordne, så har det en større verdi for oss enn de tusenlappene det eventuelt ville betydd, understreker Kristiansen.
Jobber målrettet mot jenter
Datter Mia håper også at deres tydelige jenteprofil i teamet kan være med å rekruttere enda flere jenter inn i sporten. De savner flere likekjønnede i et ellers mannsdominerende miljø, og de legger virkelig ikke skjul på at dette er noe de jobber målrettet mot i sin nye satsing på sosiale medier.
Blant annet er de inspirert over det juniorcupen i rallycross har fått til, ved at det til tider har vært nærmere 50/50-fordeling mellom gutter og jenter på startstreken.
– Da Helene og jeg startet vårt eget team i 2017, så hadde vi et mål om å få med flere jenter. Det var ingen enkel sak, og det var ingen stor interesse for det. Nå er vi fire jenter i et eget team, og det er klart at dette er noe vi både brenner for og vil spille på, sier Mia.