Disse tre gutta kan være starten på et helnorsk STCC-team

Storsatsing i den nordiske Formel STCC-serien, med enda større ambisjoner fra og med 2020.

Publisert

Mannen bak denne satsingen er Bård Bergsjø, som i racingmiljøet er kjent som en ildsjel innenfor Formel Basic-klassen siden midten på 2000-tallet.

Edward Sander Wolseth, Emil Heyerdahl og Lars Solheim. (Foto: Micke Fransson/teambild.se)

Mannen bak denne satsingen er Bård Bergsjø, som i racingmiljøet er kjent som en ildsjel innenfor Formel Basic-klassen siden midten på 2000-tallet.

Men Bergsjø har valgt å satse tungt på et norsk team i Formel STCC-serien, bygd videre på Emil Heyerdahls (15) satsing fra i fjor - og som i år har fått tilnavnet «Team Greenpower».

I tillegg til Heyerdahl er også Edward Sander Woldseth (17) og Lars Solheim (19) med på samme team, og de får deres ilddåp denne helgen med sesongåpningen på svenske Ring Knutstorp.

– Jeg tenker at alle tre gutta er kapable til å ta pallplasser i Formel STCC, og helst pallen sammenlagt for å kunne ta steg videre. Men det blir spennende å se hva som skjer framover. Mye kan jo skje, så det er tidlig å spå noe, sier Bård Bergsjø til Parc Fermé.

Ambisjoner om pallen

Emil Heyerdahl er gutten som har desidert mest erfaring i denne klassen, med en tredjeplass fra Rudskogen som fjorårets store høydepunkt. Heyerdahl ble også plukket ut til talentkonkurransen «Bilsporttalentet» i fjor, og har allerede bevist at han er mer enn bare ett år eldre siden Formel STCC-debuten.

– Dette kan bli karrierens beste sesong. Det å vite at jeg var raskest på offisielle testen gir meg ekstra motivasjon for å gjøre alle forberedelser 100 prosent og fokusere på arbeidsoppgavene mine, sier Emil Heyerdahl til Parc Fermé.

Med seg får han altså to teamkompiser i den skandinaviske formelbilklassen, begge fra toppen av Formel Basic i fjor. Solheim ble altså norgesmester foran Woldseth, men begge blir regnet som svært jevne førere.

– Det er jo en ny bil og ny bane, så det blir spennende å se hvordan alt funker i en løpssituasjon. Forventningene blir å kvalifisere seg blant de fem beste og komme i mål på pallen, sier Solheim til Parc Fermé.

Woldseth gleder seg også til å ta fatt på en ny sesong i en helt ny serie.

– Jeg tror det kommer til å bli utrolig morsomt, og ikke minst hardt. Det er et høyt nivå på sjåførene i år, sier Woldseth til Parc Fermé.

Lars Solheim i forbindelse med testkjøring på Ring Knutstorp. (Foto: Bengt Åce Gustavsson)

For å holde styr på satsingen og fokuset i det nye teamet har også Bergsjø tilknyttet seg Marius Gjevik som teamsjef i Team Greenpower. Selv om både Bergsjø og gutta sjøl er ambisiøse og optimister med tanke på det sportslige, så har Gjevik en rolig tilnærming på årets første løp sammen.

– Vi ser på oss selv som underdogs, men vi har forberedt så godt vi har klart på den korte tiden. Vi syns vi har alt på stell, men det er vanskelig å si noe før vi har kjørt noe. Konkurransen er hard, sier Gjevik til Parc Fermé.

Basic, Formel STCC og STCC

Men denne satsingen er altså starten på noe større om Bergsjø vil fortsette å utvikle. Han mener det neste naturlige steget er STCC, og han er villig til å se på mulighetene til å investere i STCC-biler for å danne et helnorsk team på sist.

– Da snakker vi nok om 2020. Det er det neste skrittet jeg har tenkt, og da har du en tydelig progresjon fra Formel STCC. Først er Formel Basic den beste serien du kan starte i med tanke på racing, uten at du må frykte for lommeboka. Og kommer du deg til Formel STCC og viser at du er i toppen her, så er STCC det neste, sier Bergsjø.

Han mener at en racingdrøm ikke bare må handle om Formel 1, og at det er viktig for de unge å tenke realistisk om hva de ønsker å oppnå.

– Folk flyr rundt og prater om Formel 1 hele tiden. Men kan du hevde deg i STCC så er nok heller det mer jordnært og realistisk å tenke på, sier Bergsjø.

Powered by Labrador CMS