Egentlig skulle Frank Tore trappe ned – nå vurderer han å fullføre NM likevel

– Av respekt for norgesmesterskapet så blir det feil å droppe det siste løpet hvis jeg har reelle sjanser til å kjempe om et NM-gull.

Publisert

– Det blir ingen full satsing i noe mesterskap. En merkelig følelse å sitte her uten noe mål om EM-løp, full NM eller liknende. Første gang i karrieren erkjenner jeg nå at jeg tar et steg tilbake og kan si at jeg trapper ned, sa Frank Tore Larsen til Parc Fermé rett før jul i fjor.

Frank Tore Larsen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Frank Tore Larsen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Det blir ingen full satsing i noe mesterskap. En merkelig følelse å sitte her uten noe mål om EM-løp, full NM eller liknende. Første gang i karrieren erkjenner jeg nå at jeg tar et steg tilbake og kan si at jeg trapper ned, sa Frank Tore Larsen til Parc Fermé rett før jul i fjor.

Snaue ni måneder senere tar han totalseier i NM-runden i Grimstad. Han kjørte også de to andre NM-rundene som ble kjørt i vinter, mens koronapausen og andre avlyste løp har gjort at Larsen likevel kan kjempe om et NM-gull.

Hvis han fullfører sesongen, som består av to løp til.

Kan ta NM-gull uten hjelp

Og det innrømmer han at han likevel nå akter å gjøre. Selv om han fortsatt står på at 2020 ble annerledesåret hvor det ble jaktet mindre sponsorpenger og kjøring mer etter hva man klarte å ta seg råd til uten store forpliktelser overfor verken seg selv eller samarbeidspartnerne.

– Egentlig har ikke sesongen vært så ulik som den var planlagt. For meg har det vært hell i uhell. Grimstad var en del av planen, jeg hadde lyst til å kjøre på asfalt. Men nå er det bittert at vi satset litt for mye på Sigdalsrally og kjørte av der. Vi tenkte det ikke var så farlig da, siden vi ikke skulle kjempe i sammendraget. Nå er det litt kjipt, for vi hadde faktisk hatt en fin ledelse, sier Larsen etter seieren i Grimstad.

Seieren kom helt på tampen da løpets leder Anders Grøndal gjorde en tabbe på den nest siste etappen og slo i stykker bakstillinga. Dermed var veien vidåpen for Larsen-seier. Og med det er han 12 poeng bak Grøndal i NM før to løp gjenstår. Dermed er det fint mulig i teorien å ta hjem NM-gullet uten hjelp.

Og det får Larsen til å snu. Å tenke på mesterskapet ble plutselig et tema i sesongen hvor han egentlig skulle trappe ned.

– Det går litt på motivasjonen og hva man også er villig til å putte i det. Nå har vi ikke jaktet så mye sponsorer i år fordi vi ikke hadde planer om så mange løp. Så det går mye fra egen lomme, og jeg kjører fortsatt på sparebluss med brukte dekk og overnatting i lastebilen. Men - jeg velger ikke å tenke på det når jeg kjører. Jeg tror det er viktig for mentaliteten og ikke tenke på de ulempene du eventuelt har. Hadde jeg tenkt på slike ting mens jeg kjørte, så hadde jeg kjørt dårligere, konstaterer Larsen.

Estimerer 25.000 kroner per løp

Frank Tore Larsen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)
Frank Tore Larsen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

Han skal kjøre Rally Sørland før han tar stilling til Aurskog-Høland Rally. Han har gode tradisjoner på Sørlandet og matchet også tempoet til VM-fører Ole Christian Veiby i fjor. Derfor var Rally Sørland ett av løpene han virkelig satser på.

Og skulle han lykkes, ja - så blir det altså full NM-sesong likevel for Larsen.

– Skulle jeg være på skuddhold, så må jeg gjøre det. Jeg er først og fremst et konkurransemenneske, men av respekt for norgesmesterskapet så blir det feil å droppe det siste løpet hvis jeg har reelle sjanser til å kjempe om et NM-gull. Jeg skal nok klare å ta meg råd til å fylle på bensin til det siste løpet, vi bor såpass nærme løpet og så lenge bilen er hel etter Rally Sørland så skal jeg gi Anders (Grøndal, NM-leder journ.anm.) kamp. Klarer jeg å vinne begge løpene, så kan fort Power Stage-poengene avgjøre alt, sier Larsen.

En R5-bil skal i teorien være en av de dyreste bilene å drifte, og med såpass lite sponsorbudsjett som Larsen har - hvor mye nå spyttes fra egen lomme - så utfordrer vi ham på hvor billig han kan klare å kjøre de to siste løpene om han ikke pådrar seg noen skader eller andre uforutsette utgifter.

– Hvis jeg skal gjette – hvis vi har noen nye dekk, bensin, men sover i lastebilen og spiser servelat på brødskiva, så tror jeg det koster rundt 25.000 kroner løpet, uten at jeg har regnet helt på det. Og noe drift utenom vil det måtte bli. Men på et sparebudsjett er den summen noe man kan ligge på, tror 29-åringen.

Powered by Labrador CMS