Emil Gjerdrum under sin første test på Rudskogen med Audi R8 GT3 EVO II, en bil som er hentet fra DTM-sirkuset, tidligere rattet av Riccardo Feller.

Racing-NM:

Emil (18) jakter prestisjefylt rekord på Rudskogen

Det skjer ikke ofte at unge, norske racingspirer kjører toppklassen her hjemme i Norge. Men Tyskland-farer Emil Gjerdrum håper hans opptreden på hjemmebane går inn i historiebøkene.

Publisert

RACING: Nesten 200 førere er påmeldt til Rudskogens NM-runde i racing som promoterer de historiske klassene, titulert som Asfalt Classic. En populær løpshelg med også flere gjesteklasser på trappene, der både de historiske klassene og øvrige gjesteklasser med på å løfte startfeltet.

RACING: Nesten 200 førere er påmeldt til Rudskogens NM-runde i racing som promoterer de historiske klassene, titulert som Asfalt Classic. En populær løpshelg med også flere gjesteklasser på trappene, der både de historiske klassene og øvrige gjesteklasser med på å løfte startfeltet.

Likevel skulle det også bli et internasjonalt tilsnitt denne helgen. Unge Emil Christian Gjerdrum (18), som har begynt å få fotfeste i internasjonal GT-racing i jakten på et profesjonelt sete, har tatt turen hjem der hans pappa Mads Christian og lillebror Storm begge har lagt bak seg mange runder de siste årene.

Lave forventninger

Emil kommer nemlig til start i den norske GT+-klassen i en fullblods Audi R8 GT3 EVO II, tatt rett ut av DTM hvor den er blitt rattet av Riccardo Feller i år. Den beholder DTMs såkalte BOP, og for Gjerdrum er dette verdifull kjøretrening der han ellers konkurrerer med en Lamborghini Huracan GT3 i tyske ADAC GT Masters.

– I utgangspunktet legger jeg forventningene lave, da hovedfokuset i helgen er å ha det gøy og få fin kjøretrening før resten av sesongen i Europa, sier Gjerdrum til Parc Fermé.

Det er likevel ett emne det ikke er mulig å komme unna med hans deltakelse. Og det er nemlig mulighetene for å ta Vidar Frogners nokså kruttsterke banerekord på 1:19,536, satt i 2021. Kombinasjonen av ungt talent med rykende fersk internasjonal erfaring i sportsbilenes toppklasse, i et moderne internasjonalt GT3-maskineri, så ligger i alle fall mulighetene til rette for at denne kan slås.

Flere vil prøve seg

Noe som Gjerdrum innrømmer at han har i bakhodet. Under treningsomgangene har han dog ligget noen sekunder bak, men han understreker at det ofte kjøres med brukte dekk og mye bensin i bilen.

– Om forhold og alt er lagt til rette, så tror jeg alt kan være mulig. Jeg vil prøve mitt beste, så får vi se hva bilen har mulighet til. Vi har ikke fjernet noen restriktorer eller gjort den helt «GT+-spec», men det blir uansett veldig kult å kunne kjøre på norsk jord med en sånn bil, slår 18-åringen fast, som får bistand fra Rudskogen-lokaliserte Auto Tech Sport for helgens deltakelse.

Han er dog ikke alene om dette rekordforsøket dersom forholdene blir optimale.

– Vi skal gjøre et forsøk så får vi se om bilene og alt ligger til rette, sier Dennis Bjørklund og Kristian Pettersen til Racing-NM.

Bjørklund i en ex-Audi A4 DTM, og Pettersen i en Zyrus-modifisert Mitsubishi Evo 6.

Racing-NM på Rudskogen vises direkte på Injection sine kanaler på Facebook og YouTube gjennom helgen.

Powered by Labrador CMS