Jacques Villeneuve har og konkurrerte i Rallycross-VM etter sin F1-karriere. Nå er han altså klar for sitt første Daytona 500.
Jacques Villeneuve har og konkurrerte i Rallycross-VM etter sin F1-karriere. Nå er han altså klar for sitt første Daytona 500.

Eneste Formel 1-mester som har klart det – Jacques Villeneuve kvalifiserte seg til Daytona 500

I årets utgave av «The Great American Race» finner vi en blid kanadier som tilfeldigvis også er tidligere Formel 1-verdensmester fra 1997-sesongen.

Publisert Sist oppdatert

NASCAR: Det å kvalifisere seg til Daytona 500 er ingen lett sak om du ikke er del av et fast team. Kvalifiseringen til løpet foregår over to dager, hvor av første dagen går på sette raskest snitthastighet over fire runder og kun de to første plassene låses. På dag to avgjøres resten av feltet med to duell-løp.

Grunnen til at det er vanskeligere å kvalifisere seg hvis du ikke er del av et fast team, er fordi NASCAR i senere år har introdusert et «charter»-system som skal sikre stabilitet og langtidsverdi til allerede etablerte team. På én måte lik concord-avtalen i Formel 1.

Man kan kvalifisere seg til løpet på to måter; den ene måten å gjøre det på er å være raskest under enkeltkvalifiseringen, da er du sikret plass uavhengig av hvordan duell-løpene går så lenge du starter den. Den andre måten er under duellene. Da er du nødt til å fullføre foran de andre bilene som kjemper om de siste startplassene.

Heldigvis for Villeneuve, sikret han og teamet plassen på enkeltkvalifiseringen og måtte bare starte duell-løpet for å offisielt kvalifisere seg. Et stort pust i bakken for kanadieren som møtte store problemer rett før start og mistet mange runder på lederne.

Villeneuve har gjort innhopp i seriens andredivisjon tidligere og hatt noen løp i «Cup»-serien men aldri stilt til start i Daytona 500.

På spørsmål fra FOX om hvor utfordrende det vil være å temme den nye bilen svarer Villeneuve at det er en veldig annerledes bil fra det man tidligere har kjørt i NASCAR.

– Den er mye likere en GT-bil. Du setter bilen opp veldig stivt for å få en stabil aeroplattform. Det er et stort steg fra hvordan NASCAR pleide å være. Men på «speedwayen» handler der bare om å få en bil som glir godt i luften og håpe at «spotteren» forteller deg de riktige tingene å gjøre i løpet, sier Jacques Villeneuve i forkant av sin Daytona 500 start.

Powered by Labrador CMS