Fant fram godfølelsen til tross for punkteringsbonanza

Da Ole Christian Veiby skulle telle opp etter helgens Rally Monte-Carlo, så kunne han enkelt og greit ikke være misfornøyd.

Publisert

Så er det slik at R5-bilene i år er delt inn i to mesterskap; WRC 2 Pro forbeholdt fabrikantene og fabrikkførerne, og WRC 2 som nå skal være et rendyrket privat mesterskap. Det er i sistnevnte kategori at Ole Christian Veiby kjempet om poeng denne helgen.

Ole Christian Veiby. (Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool)

Så er det slik at R5-bilene i år er delt inn i to mesterskap; WRC 2 Pro forbeholdt fabrikantene og fabrikkførerne, og WRC 2 som nå skal være et rendyrket privat mesterskap. Det er i sistnevnte kategori at Ole Christian Veiby kjempet om poeng denne helgen.

Og det ble til slutt en tredjeplass, fire minutter og 16 sekunder bak vinner Yoann Bonato, og litt over fem minutter bak WRC 2 Pro-vinner Gus Greensmith.

Fem punkteringer

Et klassisk vanskelig løp, slik Rally Monte-Carlo egentlig er ment å være. Men i motsetning til flere konkurrenter, både i WRC-bil og R5-bil, så overlevde Veiby helgens manndomsprøve.

– Kort oppsummert, så er et tøft løp over. Det var mye tapt tid som gikk med. Men når du har fem punkteringer, og likevel blir nummer tre, så er det noe vi må være fornøyde med, sier 22-åringen til Parc Fermé.

Progresjonen var stigende og positivt for Veiby, som i år har byttet ut Stig Rune Skjærmoen med Jonas Andersson i kartleserstolen. Samarbeidet har fungert prikkfritt fra første meter. Og etter et vanskelig Sigdalsrally for en uke siden, så var det en helt annen følelse Ole Christian fikk med sin Volkswagen Polo denne helgen.

Spesielt på tørt føre siste dagen gikk det mer eller mindre smertefritt. En andretid av samtlige R5-biler på søndagens første etappe. Og topp tre tider i WRC 2-klassen ga ham en god magefølelse på tampen av dagen.

– Dagen i dag har vært veldig bra, syns jeg. Jeg har kommet mer inn i bilen. Første etappen var første gang på slicks. Farta var bra og vi fikk en god følelse. Også er jeg selvfølgelig fornøyd med å unngå punkteringer, sier Veiby.

Mye snø og is

Rally Monte-Carlo leverte varene slik det er ventet at løpet utvikler seg. Vanskelig og krevende på alle måter, både i forhold til taktikk og generelle føreforhold.

– Det har vært krevende forhold, uten tvil. Med så mye is og snø så er det viktig å ha gode isnoter. Og ikke minst dekkvalgene er veldig viktig. Men vi føler vi for så vidt at vi har gjort mange riktige dekkvalg, selv om det er vanskelig å si hva som er riktig, sier Veiby.

Det går slag i slag for unggutten, som enn så lenge kjører i privatregi etter at han skilte lag med Skoda i fjor og ikke forlengte den midlertidige avtalen de hadde med Citroën. Først kommende helg er det Rally Hadeland, som blir siste oppkjøring for Rally Sweden om en snau måned.

Powered by Labrador CMS