Får verdifull hjelp av verdensmesteren i kampen om sin første VM-medalje
Selv om deltakelsen er lav, er nivået i toppen fortsatt høyt. Ole Christian Veiby kan denne helgen oppnå en av sine aller største resultater i sin internasjonale karriere.
RALLYCROSS: Det er relativt liten tvil om at den ubestridte førsteføreren i Volkswagen-teamet KMS denne sesongen har vært Johan Kristoffersson.
Og det er ikke nødvendigvis på grunn av den familiære relasjonen til teamet, men enkelt og greit fordi han er tidenes mestvinnende VM-fører i rallycross og har fortsatt denne progresjonen med uforminsket styrke i Rallycross-VMs revolusjonssesong med elektriske biler denne sesongen.
VM-gullet ble sikret da han også tok hjem atter en seier i Barcelona for to uker siden, og det samme gjelder teammesterskapet. Dermed har Kristoffersson bare én viktig oppgave igjen.
Nemlig å hjelpe sin norske teamkamerat Ole Christian Veiby inn til medalje når VM-sesongen i rallycross avsluttes på tyske Nürburgring denne helgen.
To poeng til bronsemedalje
For selv om deltakelsen ikke har vært av det massive slaget i årets Rallycross-VM, så har kampen om tre medaljene vært beinhard mellom fire førere som alle har prestert nokså jevnt gjennom sesongen.
På femteplass ligger altså Veiby, poenglikt med Kevin Hansen, mens Niclas Grönholm har bronseplassen med to poeng foran de to førstnevnte. Timmy Hansen hadde en poengrik helg i Barcelona med en seier og en andreplass og fikk rykket litt i fra de tre andre, og har ni poeng å gå på til Grönholm.
– Men tredjeplassen er veldig innenfor rekkevidde. Nå tok Timmy jævlig mye poeng sist gang, men det er fortsatt mulig å bli to også, sier Ole Christian Veiby til Parc Fermé.
Han er den klart minst erfarne av førerne i øvre halvdel, mens nybegynnerne Gustav Bergström og Klara Andersson har kjempet en jevnt duell seg i mellom, mens Rene Münnich har vært klart svakest totalt sett og ligger bakerst av de åtte faste som har kjørt.
Men Veiby kom fra en helt middels oppvarmingssesong i RallyX Nordic til å ha kjempet i det som har vært rallycrosseliten i mange sesonger, og kjemper altså nå om å ta sin første internasjonale medalje siden sølvmedaljen i Junior-VM i rally og bronsemedalje i Rallycross-EM, begge i 2015.
Har slått tilbake
Men i offisiell VM-sammenheng, sanksjonert av FIA, så har ikke Norge hatt en medaljør siden Andreas Bakkerud i 2019. Utenom dette er det kun Petter Solberg og Andreas Mikkelsen som har sanket VM-medaljer på øverste nivå i bilsporten.
Dermed kan Veiby bli den første nordmannen siden Bakkeruds svært knepte tap om VM-gullet for tre år siden som stikker av en medalje om alt klaffer.
– Jeg tar det ganske «lugnt» og tenker bare å gjøre som vanlig, så lenge bilen fungerer. Vi har jo hatt noen småting som ikke akkurat har hjulpet på, sier Veiby, og viser til at de utover høsten fikk en rekke problemer spesielt med batteriet som gjorde løpshelgene vanskeligere og poengfangsten dårligere.
Men samtlige tre pallplasser i år har vært på nummer to på seierspallen, og Veiby drømmer naturlig nok om å kunne ta sin første VM-seier. Da må vi igjen tilbake til de tre nevnte, i tillegg til Mads Østberg som løpsvinner i Rally-VM, for å vinne nordmenn som har tatt VM-seire på dette nivået.
– Personlig så har jeg visst at jeg får det til i år, men det er også deilig å kunne bevise det, slår han fast.
Enorm dominanse av KMS
Dog har teamkollega Kristoffersson vært i det umulige hjørnet, slik han stort sett alltid har vært i Rallycross-VM siden han startet dominansen i 2017, og har vunnet hvert år - det vil si fem ganger - hvor han har stilt opp.
I den første sesongen med elbiler har også Kristoffersson og hans KMS-team atter en gang vist dominerende tendenser og løst overgangen til elektriske biler på mest mulig måte.
Denne helgen trenger ikke Kristoffersson å stå i veien for noen, og Veiby legger ikke skjul på de har en klar taktikk.
– Ja, det er klart. Det er planen. Det er hovedmålet for helga, så som både Johan og teamet har sikret mesterskapene. Så det eneste vi kan oppnå utenom dette er at jeg kommer på pallen i mesterskapet, sier Kongsvinger-gutten.
Rallycrossbanen på Nürburgring går i den såkalte Müllenbach-traseen som ligger på sørsiden av Grand Prix-banen, og har ingenting med den myteomspunnende Nordsløyfa å gjøre. Det ble kjørt rallycross her helt tilbake til tidlig 90-tall også, men banen fikk sin rennessanse igjen for første gang i fjor.
PS! Det er også fire nordmenn med i RX3-klassen med EM-status denne helgen. Espen Isaksætre, Per Magne Svardal og Martin Kjær har alle kjørt flere EM-runder tidligere, mens unggutten Jens Hvaal som etter å ha kjørt i juniorklassen hjemme i Norge kjører sitt aller første løp som seniorfører når han nå gjør sin EM-debut i en Skoda Fabia.