Fem tips til Andreas Bakkerud før Sigdalsrally

Å være blant verdens beste rallycrossførere betyr ikke automatisk at du er den raskeste på skogen. Derfor gir vi bergenseren noen kjappe rettledninger før debuten i rally-NM.

Publisert

Forskjellen på rally og rallycross er minst like stor som langrenn og skøyter, sånn egentlig. I fjor så vi at Johan Kristofferson kjørte godt når han varmet opp til rallycrossesongen ved å kjøre flere rallyløp om vinteren. Nå skal Andreas Bakkerud prøve det samme, i en lånt Ford Fiesta R2T av norgesmester Anders Grøndal.

Forskjellen på rally og rallycross er minst like stor som langrenn og skøyter, sånn egentlig. I fjor så vi at Johan Kristofferson kjørte godt når han varmet opp til rallycrossesongen ved å kjøre flere rallyløp om vinteren. Nå skal Andreas Bakkerud prøve det samme, i en lånt Ford Fiesta R2T av norgesmester Anders Grøndal.

Selv sier Bakkerud at rallykjøring gir god trening på alternativsporet i rallycross, da han rett og slett må bli bedre på å kjøre traseer han ikke får pugget like godt. Og når de kjemper om hundredeler, så blir alternativsporet fort en avgjørende faktor. Men rally er rally – så her er det fem ting Andreas bør forberede seg på før han kjører over startrampa i Sigdal.

 

1) Lytt nøye til kartleseren, han er mye viktigere enn en spotter. I rally kjører du 100 svinger én gang i stedet for én sving 100 ganger.

 

2) Folk forventer at du er blant de raskeste - selv om du aldri har kjørt rally før. Ha derfor gode unnskyldninger klare hvis du havner lengre nede på resultatlista.

 

3) Selv om du er vant til 600 hestekrefter på bane, så er rally minst like gøy - selv med en motorsvak bil med forhjulstrekk. 

 

4) Har du trent på hjulskift? For ute på skogen er det neppe noen andre enn kartleseren som hjelper deg. 

 

5) Hvis det har vært dårlige forhold i Bergen med tanke på snømåking (noe det ikke er så vanskelig å forestille seg), så er det sikkert ikke så dumt å øve på forhånd.

Powered by Labrador CMS