Pierre Gasly tok en syvendeplass forrige gang Formel 1 var innom hans hjemme-Grand Prix.

Ferrari viser gode takter mens Mercedes slår tilbake — dette er verdt å vite før Frankrike Grand Prix

Gorillatroféer og hypnoseasfalt er muligens ikke det eneste som vil definere årets Grand Prix-løp på Paul Ricard.

Publisert

FORMEL 1: Vi er over halvveis i årets Formel 1-sesong, og løpet på Paul Ricard er det nest siste før den tradisjonelle sommerferien midtveis i sesongen. Den hektiske sommerperioden nærmer seg med det slutten.

FORMEL 1: Vi er over halvveis i årets Formel 1-sesong, og løpet på Paul Ricard er det nest siste før den tradisjonelle sommerferien midtveis i sesongen. Den hektiske sommerperioden nærmer seg med det slutten.

Årets sesong startet med mange spørsmål. Kommer Mercedes til å fortsette dominansen? Vil Ferrari vinne sin første førertittel på snart 15 år? Kan Max Verstappen forsvare tittelen? Hvor mange vinner sitt første Formel 1-løp denne sesongen?

Dette er bare en håndfull med spørsmål mange stilte seg før sesongstarten i Bahrain. Men nå, etter 11 kjørte Grand Prix-løp har vi allerede fått noen svar.

Goliat slår tilbake

Det mest åpenbare svaret er at Mercedes ikke har klart å holde den samme formen som de en gang gjorde. Men de jobber hardt med å snu utviklingen av sesongen, og til tross for å mangle det siste lille holder de seg på tredjeplassen i årets konstruktørmesterskap.

De to siste løpene før sommerferien kan fortelle mye om hvilken retning teamet er i. Paul Ricard og Hungaroring er tekniske og knotete baner og Frankrike Grand Prix er et løp hvor rivalene genuint anser Mercedes-teamet som en trussel mot førsteplassen.

— Vi forventer at de kommer til å være raske på Paul Ricard. De glimter til i ny og ne, og de siste to løpene har vært veldig bra for dem, det har heller ikke vært tegn til noe særlig porpoising. Det ser ut til at de sakte men sikkert er på vei tilbake, sier Red Bull-sjef Christian Horner til Racer.

Lewis Hamilton har konsekvent fullført på podiet de siste løpene og scoret viktige poeng i konstruktørkampen. En bra avslutning på den første halvdelen vil fungere som en viktig moralsk støtte for Mercedes.

Kampen om gullet

Ferrari har begynt å slå tilbake mot Red Bulls sterke presentasjoner etter Spania. Charles Leclerc har knappet inn ledelsen i førermesterskapet mot Max Verstappen og det skiller kun 38 poeng mellom de to.

I konstruktørmesterskapet har Ferrari også hogget i ledelsen til Red Bull. Nå skiller det kun 56 poeng etter at Carlos Sainz tok sin første Formel 1-seier og Charles Leclerc endelig vant et løp på lang tid etter Australia Grand Prix.

Avstanden mellom Verstappen og Leclerc har krympet litt de siste løpene. Det er kun 38 poeng mellom de to.

Til tross for at Red Bull har tapt poeng på biltrøbbel og ett brutt løp, så har det ikke svidd like mye som motorhavariet til Carlos Sainz forrige løpshelg. Skulle Sainz ha klart å fullføre løpet uten havari på en andreplass, kunne det teoretisk sett skilt 34 til 35 poeng mellom de to.

Samme dekktyper som i fjor

Dekkene som brukes under denne Grand Prix-helgen er C2 som er den hardeste, C3 og C4 som er den mykeste blandingen. På Yr.no spås det også om temperaturer godt over 30-tallet, sannsynligvis som følge av hetebølgen i Europa.

— Årets dekkgenerasjon er annerledes og mer motstandsdyktig mot overoppheting enn 13-toms dekkene vi hadde i fjor, så det blir spennende å se hvordan det påvirker strategien, sier Pirellis motorsportsjef Mario Isola.

I fjor vant Verstappen løpet med to depotstopp og satt løpets raskeste rundetid. Lewis Hamilton som fullførte på en andreplass benyttet seg kun av ett stopp og var bare snaue tre sekunder bak Verstappen i mål.

Nordmenn på plass

Også denne helgen får vi våre eminente nordmenn på TV-skjermen. Løpet var opprinnelig ikke på kalenderen, men Formel 2- og Formel 3-arrangøren bestemte seg for å erstatte det krigsavlyste Russland Grand Prix med en ny runde på Paul Ricard.

Det er første gang siden 2019 at Formel 2-mesterskapet tar gjensyn med den franske banen. Sist ble featureløpet vunnet av Nyck de Vries mens nå avdøde Anthonie Hubert tok sprintseieren.

Det er heldigvis ikke så lenge siden Dennis Hauger så banen sist. Under Formel 3-løpene som ble kjørt sist sesong tok Hauger med seg to andreplasser og én niendeplass.

I Porsche Supercup er Roar Lindland også på plass som vanlig. Lyngdølingen leder fortsatt Pro-Am-mesterskapet med god margin til østeriske Philipp Sager.

Powered by Labrador CMS