Fersk standardklasse skal erobre en hel racingverden
Bli kjent med TCR - standardklassen som har vokst på rekordtid.
Sist helg var Parc Fermé på besøk på den legendariske racingbanen Nürburgring for å følge de norske førerne vi har de ulike klassene i det tyske langdistansemestersjapet (VLN).
Men i tillegg til å se at Oskar Sandberg kjørte inn til 2. Plass i V4-klassen i en BMW 325i, Møller Bil Motorsport ta 3. plassen i TCR, og se at Christian Krognes hadde en heller tøffere dag på jobben i GT3-klassen, så var det nettopp nevnt TCR vi sperret opp øynene litt ekstra for.
LES OGSÅ: Her er våre beste tips til hva du bør gjøre på Nürburgring
For dette er standardbil-klassen som har inntatt en rekke serier i nasjonale og internasjonale racignmesterskap.
Bilene i TCR-reglementet baseres på en 4- eller 5-dørs chassis, med en turbomotor på to liter og uspesifisert tohjulsdrift. Motorene yter rundt 350 hestekrefter og har en prislapp på cirka millionen i norske kroner. Og TCR viser seg å være en meget attraktiv klasse for bilfabrikantenene og team rundt omkring, for hele 14 ulike bilmerker er homologert i TCR-klassen, og flere av disse er direkte utviklet fra fabrikantene selv.
Som eksempel har Audi Sport bygd 200 R8 LMS GT3-biler siden 2009, mens det bare i løpet av 2017 skal trille hele 90 RS3 LMS TCR-biler rundt omkring på racingbaner over hele verden.
Flere norske førere har allerede inntatt TCR-setene. Førerne i Møller Bil Motorsport er nevnt, 16 år gamle Marcus Påverud går inn i en særdeles spennende sesong som tidenes yngste fører i 24H Endurance Series med sin Honda Civic, og Stian Paulsen skal kjøre utvalgte løp i TCR International Series i en Seat Leon, serien som skapte opprinnelsen til denne klassen.
LES OGSÅ: Her går bremsepedalen i gulvet – i 250 kilometer i timen
Av nasjonale serier så skal vi ikke lengre enn til Sverige, og det tradisjonsrike standardbilmesterskapet STCC, der TCR nå faktisk blir hovedklassen denne sesongen. Ellers kjøres det mesterskap for TCR i Benelux-landene (Belgia, Nederland, Luxembourg), Baltikum, Midt-Østen og også en asiatisk serie for å nevne noen.
Alt tuftet på samme reglement, hvilket gjør at man i praksis kan ta med seg TCR-bilen sin og reise verden rundt og konkurrere på like vilkår med et hundretalls av andre sjåfører. Ett av unntakene er at det i VLN kan kjøres med ABS-bremser, mens TCR-regelverket i utgangspunktet forbyr dette.
Disse merkene og modellene er TCR-homologert:
- Alfa Romeo Giulietta
- Audi RS3 LMS
- Ford Focus ST
- Honda Civic
- Hyundai i30
- Kia Cee’d
- Lada Vesta
- Opel Astra
- Peugeot 308
- Renault Megane
- Seat Leon
- Skoda Octavia
- Subaru WRX STi
- Volkswagen Golf