FIA innfører «halo» tross en rekke protester mot løsningen

Teamene skal ha stemt mot Halo-løsningen, men det internasjonale bilsportforbundet har bestemt seg: Neste års hodebeskyttelse blir Halo-løsningen.

Publisert
Under Storbritannias Grand Prix kunne vi for første gang se skjermen, eller «shielden» som den blir kalt på engelsk, som var det seneste forslaget til cockpit-beskyttelsen som skal innføres fra og med 2018. Det var VM-leder Sebastian Vettel som fikk muligheten til å prøve denne under sine første runder i den første fritreningen forrige fredag, hvor tilbakemeldingen var klinkende klar: Vettel ble rett og slett svimmel av å kjøre med den. Disse tilbakemeldingene tar FIA umiddelbart med åpenbar alvor, hvor de nå trosser løsningen mange ikke har ønsket seg. Halo-beskyttelsen som den blir kaldt, en åpen rør-basert beskyttelse som går rundt hodet med to fester bak hodet og ett tynnere feste midt foran cockpiten. Dette melder både Sky Sports F1 og Autosport onsdag kveld.

Autosport: 9 av 10 stemte imot

Ifølge Sky Sports heter det følgende i en uttalelse fra FIA: «Etter å ha utviklet og evaluert en rekke ulike løsninger gjennom de siste fem årene, er det klart at Halo-løsningen totalt sett utgjør den beste sikkerheten. Med støtte fra teamene vil ytterligere løsninger på designet bli utviklet videre.» Autosport hevder dog at 9 av 10 team skal ha stemt imot Halo-forslaget, selv om FIA nå sier at dette blir en del av regelverket. Flere førere har også tidligere uttrykt stor skepsis for hodebeskyttelse generelt, og spesielt Halo-innretningen. Haas-fører Romain Grosjean har kanskje vært sterkest i munnbruken, og sa også nylig at skjermløsningen er like dårlig som haloen. – F1 er tilbake der det skal være nå, med tøffe og aggressive biler, og jeg vil ikke ha ting som ødelegger det vi akkurat har bygd opp, har Grosjean tidligere sagt vedrørende hodebeskyttelse. LES OGSÅ: Haloen skrinlegges når F1-bilene skal få cockpit-beskyttelse
Under Storbritannias Grand Prix kunne vi for første gang se skjermen, eller «shielden» som den blir kalt på engelsk, som var det seneste forslaget til cockpit-beskyttelsen som skal innføres fra og med 2018. Det var VM-leder Sebastian Vettel som fikk muligheten til å prøve denne under sine første runder i den første fritreningen forrige fredag, hvor tilbakemeldingen var klinkende klar: Vettel ble rett og slett svimmel av å kjøre med den. Disse tilbakemeldingene tar FIA umiddelbart med åpenbar alvor, hvor de nå trosser løsningen mange ikke har ønsket seg. Halo-beskyttelsen som den blir kaldt, en åpen rør-basert beskyttelse som går rundt hodet med to fester bak hodet og ett tynnere feste midt foran cockpiten. Dette melder både Sky Sports F1 og Autosport onsdag kveld.
Lewis Hamilton tester Halo-løsningen på treningen under Singapores Grand Prix i fjor. (Foto: Mercedes AMG F1)

Autosport: 9 av 10 stemte imot

Ifølge Sky Sports heter det følgende i en uttalelse fra FIA: «Etter å ha utviklet og evaluert en rekke ulike løsninger gjennom de siste fem årene, er det klart at Halo-løsningen totalt sett utgjør den beste sikkerheten. Med støtte fra teamene vil ytterligere løsninger på designet bli utviklet videre.» Autosport hevder dog at 9 av 10 team skal ha stemt imot Halo-forslaget, selv om FIA nå sier at dette blir en del av regelverket. Flere førere har også tidligere uttrykt stor skepsis for hodebeskyttelse generelt, og spesielt Halo-innretningen. Haas-fører Romain Grosjean har kanskje vært sterkest i munnbruken, og sa også nylig at skjermløsningen er like dårlig som haloen. – F1 er tilbake der det skal være nå, med tøffe og aggressive biler, og jeg vil ikke ha ting som ødelegger det vi akkurat har bygd opp, har Grosjean tidligere sagt vedrørende hodebeskyttelse. LES OGSÅ: Haloen skrinlegges når F1-bilene skal få cockpit-beskyttelse

– Handler ikke om skjønnhet

En som er positiv til hodebeskyttelse, er Viasats kommentator og Formel 1-ekspert Atle Gulbrandsen. Han har fulgt med utviklingen i F1-sporten i en årrekke og mener hodebeskyttelse er et steg i riktig retning. Selv om han forstår at det er delte meninger rundt Halo-løsningen. – Jeg synes det er bra at det innføres en hodebeskyttelse. Sikkerheten blir bare bedre og bedre, og slik skal det være. Hodet til førerne er utsatt, og en bedre beskyttelse av hodet er bra. Personlig synes jeg skjerm-løsningene ser bedre ut enn halo, men dette er dreier seg ikke om skjønnhet, men om sikkerhet, sier Gulbrandsen til Parc Fermé. LES OGSÅ: Utviklingen av «haloen» så å si ferdigstilt for 2018 Han mener Formel 1-sporten bare må fortsette utviklingen på sikkerhetsfronten, samtidig som han gjerne kunne gått tilbake på andre ting. – At bilene blir sikrere påvirker ikke racingen på noen måte. Derimot er jeg kritisk til at flere og flere avkjøringssoner blir asfaltert, for eksempel. – Fordi?  – Det straffer ikke førerfeil på samme måte, og det påvirker racingen. Halo gjør ikke det, sier han. [td_block_ad_box spot_id="custom_ad_2"]
Halo dekker mye av cockpiten, men er ingen helt lukket løsning. (Foto: Mercedes AMG F1)
Powered by Labrador CMS